חשיפה: הדמיה של פרויקט הכרמל

במסגרת הכנס הבינלאומי השני ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה הציג תא"ל (מיל') דידי בן יואש, לשעבר קצין שריון ראשי הדמיה של פרויקט הכרמל - מדגים טכנולוגי עתידי עבור חיל השריון. יעודה של התוכנית הרב שנתית הינה פיתוח תשתית טכנולוגית לרק"ם העתידי, שתהווה קפיצת מדרגה בתכונותיו העיקריות של הרק"ם – הפעלתו, משקלו, גודלו ושרידותו

תא"ל (מיל') דידי בן יואש, לשעבר קצין שריון ראשי הציג הדמיה של פרויקט הכרמל - מדגים טכנולוגי עתידי עבור חיל השריון. יעודה של התוכנית הרב שנתית הינה פיתוח תשתית טכנולוגית לרק"ם העתידי, שתהווה קפיצת מדרגה בתכונותיו העיקריות של הרק"ם – הפעלתו, משקלו, גודלו ושרידותו. הרק"ם העתידי הזה יהיה קל, זריז, קטן , זול יחסית, פשוט להפעלה, מתאים בעיקר להפעלה  בשטחים עירוניים ולפעולה עם מדפים סגורים. הכרמל יופעל על ידי שני לוחמים היושבים זה לצד זה, אשר אחד מהם מפקד הרק"ם ושניהם יכולים לבצע את כל הפעולות הנדרשות לתפעולו. לצורך תפעול ע"י שני לוחמים דרושה מערכת תומכת החלטה מהפכנית, אשר תבצע את מרבית הפעולות אשר מבוצעות ברק"ם היום ע"י אנשי הצוות (כולל ניווט ונהיגה אוטונומית, איתור מטרות, כינון, ירי עצמאי במידת האפשר ועוד).  

הלוחמים בכרמל יבצעו רק את הפעולות אשר המערכת לא תוכל לבצע בעצמה. בתא הלוחמים (קוקפיט) יהיה מקום ללוחם נוסף אשר יוכל להפעיל מערכות חיצוניות (כלי רכב אוטונומיים יבשתיים/אווירים, חימוש מנגד). בכלי פיקוד מסגרתי יהיה איש הצוות השלישי מפקד המסגרת (מ"מ/מ"פ).

ההנעה של הרק"ם העתידי תהיה היברידית שתאפשר, בין היתר, אגירת אנרגיה אשר תספק את כל הדרישות המבצעיות העתידיות. הכלי יהיה מוגן בהגנה אקטיבית מתקדמת ויהיה מוגן גם מפני התקפת סייבר. הכלי יהיה מסוגל להשמיד חוליות נ"ט ומשגרי רקטות ובשל גודלו ומשקלו יוכל לנוע בקלות יחסית בתוך שטחים אורבניים צפופים.

שלוש החברות נמצאות בעיצומה של התקנת המערכות הנדרשות לתפעול הטנק הרק"ם העתידי על ידי שני אנשי צוות: רפאל הציעה קוקפיט שקוף, אלביט מערכות הציעה שליטה באמצעות קסדת השריונאי (דומה ליכולות של קסדת טייס קרב במטוס דור 5), ואילו התעשייה האווירית הציעה שילוב של הפתרונות הללו. לדברי בן יואש, תכנית כרמל מעוררת עניין רב בקרב קהילית הרק"ם העולמית. הוא מדגיש כי כרמל היא תכנית מהפכנית וייחודית בעולם השיריון והרק"ם.  

"כרמל היא תכנית לבנית תשתית טכנולוגית לרק״ם עתידי. במסגרת זו תבנה תשתית לשימוש בכל סוגי החימושים כולל טילים. תכנית ההגנה האקטיבית העתידית שתכלול בעתיד גם הגנה קולקטיבית מפותחת במסגרת תכנית כרמל. לכשתהיה מוכנה - תשרת גם כלים קיימים (מרכבה, נמר, איתן). עקרון זה (התקנת טכנולוגיות שיבשילו במסגרת כרמל ע״ג רק״ם קיים) נכון למגוון רחב של נושאים", מסכם בן יואש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית