השלכות המלחמה בסוריה על איראן והחיזבאללה

פרשנות על ההשלכות של העזרה האיראנית לסוריה על הכלכלה והמשטר האיראני, והאבידות שסופג ארגון חיזבאללה במלחמה בסוריה 

השלכות המלחמה בסוריה על איראן והחיזבאללה

צילום: AP

איראן הוציאה מיליארדי דולרים על המלחמה בסוריה, למשל בהעברה כל שנה של עשרות אלפי טונות של ציוד, תחמושת ועוד. מאמץ זה הוא על חשבון השקעה באיראן עצמה, למשל בכלכלה המקרטעת שלה. הסכם הגרעין היה אמור להעניק לאיראן תנופה כלכלית אבל זה עדיין לא אירע, לפחות לא בקנה מידה משמעותי. בינתיים, למרות ההצלחות של אסד לאחרונה כמו בחלב, המלחמה בסוריה רחוקה מסיום. המלחמה תמשך, ואיראן תאלץ להשקיע עוד ועוד משאבים בסוריה, מה שיכביד על פיתוח הכלכלה האיראנית. אם איראן תקלע למשבר כלכלי חמור זה עשוי ליצור תסיסה ואולי אף לאיים על המשטר שם. באופן אירוני איראן עשויה להציל את משטר אסד אבל המשטר האיראני עצמו עשוי להתערער.

מבחינת ישראל, אם אסד ישאר על כסאו אבל המשטר באיראן יחלש ובוודאי אם יקרוס זו תהיה בהחלט תוצאה רצויה.  בישראל, עוד מתחילת מלחמת האזרחים בסוריה, התלבטו האם עדיף לה שאסד יודח, ולו בגלל החשש מאי ודאות, כאוס ובמיוחד מהשתלטות של גורמים איסלאמיים רדיקאלים על סוריה. בכל מקרה ישראל נותרה מחוץ למלחמה בסוריה, למעט תקיפות בודדות לצמצום העברת ארסנל לחיזבאללה, מתן סיוע הומינטרי לכמעט 3000 סורים וירי תגובה סלקטיבי באזור הגבול ברמת הגולן, בעקבות ירי לתוך ישראל.

איראן שואפת, בתמורה לעזרה שלה לאסד, לקבל נמל בסוריה, מה שיעניק לאיראן מוצא לים התיכון. הרוסים, שעוזרים לאסד בגלל סיבה דומה, לא בהכרח יתלהבו לחלוק עם איראן נמל בסוריה. גם אם יהיה לאיראן נמל בסוריה על איראן להעביר אספקה מהמפרץ הפרסי לים האדום ומשם לים התיכון. אך כידוע כדי להגיע מהים האדום לים התיכון יש לעבור בתעלת סואץ. ספק אם מצרים, כל עוד סיסי בשלטון, תאפשר לספינות איראניות לחצות את תעלת סואץ כדי להעביר אספקה ותחמושת לים התיכון כלומר לסוריה. סיסי אמנם תומך במידה מסוימת באסד אבל הוא לא ירצה לחזק את האחיזה האיראנית בסוריה. בלעדי תעלת סואץ, על הספינות האיראניות יהיה לבצע מסע ארוך מאד, כלומר להקיף את כל אפריקה כדי להגיע לים התיכון כלומר לסוריה. ספק אם זה ישתלם לאיראן, בוודאי לאורך זמן.

לחיזבאללה יש כ-30 אלף איש, מהם שמונת אלפים פרוסים בסוריה. מאז 2011 לחיזבאללה היו 1,700 הרוגים בסוריה. אלו אבידות כבדות מאד, בוודאי ביחס לארגון כמו החיזבאללה. אמנם החיזבאללה צבר ניסיון קרבי בסוריה אבל יש לבחון בזהירות עד כמה החיזבאללה למד מהלחימה בסוריה, במידה והוא ילחם בישראל בעתיד. בסוריה החיזבאללה נלחם מול קבוצות חמושות שאין להן מטוסים. לא רק שחיזבאללה נהנה מעליונות אווירית מוחלטת אלא שחיל האוויר הרוסי והסורי סייעו לו. במלחמה עם ישראל החיזבאללה יחוש כמו יריביו בסוריה, כלומר כמי שנלחם בלי חיל אוויר. עם כל הנ"מ של החיזבאללה השמיים יהיו בשליטת חיל האוויר הישראלי. אנשי החיזבאללה יהיו חשופים בעת תנועה בשטח, בוודאי במרחב הפתוח. לכן, אם הם ינסו לשחזר את התמרונים שלהם בסוריה מול צה"ל, החיזבאללה עשוי לספוג אבידות כבדות מאד מהאש האווירית המדויקת של צה"ל. החיזבאללה גם למד לפעול במסגרות גדולות יחסית בסוריה, מה שגם יפעל לטובת צה"ל כי זה יעניק לו מטרה בולטת יותר בהשוואה לחולית חיזבאללה של כמה אנשים.

כמו כן בסוריה החיזבאללה נהנה מסיוע ארטילרי ושריון של אסד, בעוד ליריביו אין מערכות נשק אלו. בלחימה מול צה"ל לא רק שהחיזבאללה לא יזכה לסיוע ארטילרי ושל שריון כמו בסוריה אלא שהוא יצטרך להתמודד עם השריון הישראלי, על טנקי מרכבה סימן 4 עם מערכת "מעיל רוח", וארטילריה ישראלית, המצטיידת ברקטות מדויקות מאד.

בסך הכל בישראל מוטרדים ובצדק, מהאחיזה של איראן והחיזבאללה בסוריה. עם זאת למעורבות מאסיבית זו יש מחיר עכשוי ועתידי. ההרפתקאה של החיזבאללה ואיראן בסוריה עשויה להתברר ככזו שתהיה בעוכריהם לגבי יציבות המשטר באיראן ולגבי יכולתו של החיזבאללה להתמודד עם צה"ל בשדה הקרב.

 

אולי יעניין אותך גם