"הנשק המשוטט והחימוש המשוטט הם המענה המיטבי למפקד בשדה הקרב"

כך אמר בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה האלוף (מיל') גיורא רום, בעוד האלוף (מיל') עמוס גלעד אמר כי אנו עומדים בפני תפנית אסטרטגית בכל הקשור לארגון דאעש. 

צילום: גלעד קוולרצ'יק

"הנשק המשוטט והחימוש המשוטט הוא המענה המיטבי למפקד בשדה הקרב, הנותן לו שליטה בתווך האנכי. החימוש המשוטט נמצא עדיין בראשיתו, אולם האמריקנים למשל עומדים לפרסם מכרזים לנשק משוטט בכמויות גדולות של עשרות אלפי כלים". כך אמר בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה, האלוף (מיל'). גיורא רום, לשעבר מבכירי הטייסים והמפקדים של חיל האוויר וכיום יו"ר דירקטוריון של חברת UVISION, המפתחת ומייצרת כלי טיס משוטטים.

גיורא רום הסביר כי חימוש משוטט מתאים במיוחד לכוחות מיוחדים, וסיפר: "התחלנו באחרונה ניסוי עם הכוחות הצבאיים של ארה"ב לשיגור כלים משוטטים, בתיאום עם חברת רייתיון, המפקד בשדה הקרב מקבל משימה לתקוף מטרה. המטרות היום הן במקרים רבים רוויות אוכלוסיה אזרחית ובלתי מעורבים ויש להישמר מגרימת נזק אגבי".

באמצעות נשק משוטט ניתן למפקד לפעול במהירות רבה ולתקוף את המטרה בדיוק מרבי. גורם המהירות הוא קריטי – לפעמים אין למפקד אלא שניות להחליט מה לתקוף ואם לתקוף. מכאן החשיבות הרבה של כל התכונות בתוך כלי אחד – הוא משוטט, הוא מזהה מטרות והוא תוקף. עוד יתרונות: הכלי נישא עת ידי חייל אחד, משוגר מהקרקע והוא זול. הרש"קים הם בגדלים ובמשקלים שונים, המפעיל יכול לבחור בין מגוון מרעומים, זמן השיוט הוא ארוך, המטע"דים טובים ליום וללילה ויש אפשרות לפגיעה במטרות הנמצאות בתנועה.

באותו הכנס, התייחס האלוף (מיל') עמוס גלעד, העומד בראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, למצבה הבטחוני של ישראל: "אנו חיים כיום בעידן הביטחוני הטוב ביותר, אם כי בפנינו אתגרים חסרי תקדים. כרגע אנו נהנים מתקופה של שקט ביטחוני, אם כי זה עלול להשתנות בשנים הקרובות".

בהרצאתו אמר עמוס גלעד כי אנו עומדים בפני תפנית אסטרטגית – "דאעש כמדינה נמצא בשקיעה. בסופו של דבר דאעש יוכרע כיישות  מדינית". לדבריו, כוחו של אסד כיום הוא בכך שהוא מעניק רישיונות נוכחות לרוסים, לחיזבאללה, לאיראן. לכן אסד איננו מתכוון לנטוש את שלטונו ואיראן מאחוריו.

גלעד סבור שארגון חיזבאללה מהווה איום צבאי על ישראל בגלל איומי הטילים, הרקטות והאיום לסגור את השמים. מאידך ישראל נהנית כיום ממידה רבה של הרתעה ויש מדינות ערביות שהן בגדר 'ידידות ביטחוניות', כמו ירדן, מצרים, סעודיה. היעד המרכזי של ישראל היה ועדיין איראן. תחושתו של גלעד היא שהנשיא טראמפ מוביל שינוי באזור כדי לבסס את הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון. מדיניות זו מעמידה הזדמנויות חשובות בפני ישראל.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית