מפקד בסיס נבטים בכנס העוצמה האווירית: הסימולטורים מאפשרים לנו היום לטוס בשדה הקרב האמיתי

"המאמנים (סימולטרים) מאפשרים לנו היום לטוס בשדה הקרב האמיתי, לקבל החלטות מבצעיות ולהתמודד עם דילמות מנטליות בקבלת החלטות"

מפקד בסיס נבטים בכנס העוצמה האווירית: הסימולטורים מאפשרים לנו היום לטוס בשדה הקרב האמיתי

צילומים: ישראל דיפנס

"המשימה שלנו היום היא לחבר את חיל האוויר למטוס האדיר, F-35, כיוון שהמטוס הזה מייצג תפיסות חדשות,  רשתיות, קישוריות, חשאיות, תשתיות חדשות, לוגיסטיקה ואחזקה, שימוש רב במאמנים". אמר הבוקר מפקד בסיס נבטים תא"ל אייל גרינבוים בהרצאת הפתיחה בכנס האוויר  הבינלאומי הנערך בתל אביב מטעם ישראל דיפננס ומכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.

בהרצאה הפומבית הראשונה שלו אמר מפקד בסיס נבטים, בסיסה של טייסת מטוסי האדיר, כי המטוסים החדשים של חיל האוויר הם בעלי חתימה נמוכה, תכונות חמקנות, יכולות היתוך מידע וניתוח מידע תודות למערכות החיישנים הרבים במטוס. "עד סוף השנה יהיו שבעה מטוסי אדיר ונגיע לחמישים", אמר מב"ס נבטים. הוא מתאר את המטוס: חד מושבי, מאוד חסכוני בדלק, רשתי, איסוף מודיעין ויכולות תקיפה עצמאיות.

"גם הטכנאי של מטוס האדיר מתאמן בעיקר במאמן טיסה, ואילו צוותי האוויר יגיעו ל-50 אחוזים של זמן האימוניים על הקרקע, במאמן. הטייס בקוקפיט חשוף לכמות גדולה של מידע ונתונים, המידע מעובד ומאפשר לו לקבל החלטות תוך שלבי היתוך וניתוח המידע".

תא"ל גרינבוים סיפר למאות ממשתתפי הכנס כי הצוות שהוקם בטייסת האדיר מורכב מהטובים שבטובים. "שנה שלמה הושבנו אותם וביקשנו מהם לחשוב – לנסח תפיסות הפעלה מבצעיות עצמאיות, לחשוב על קרב האוויר העתידי במטוס חמקן. בבסיס הטייסת בנבטים מרבים לחשוב ולתכנן את שלבי הכשרת הטייסים ושימור הידע, כאשר רוב האימונים הם במאמן הנותן לטייס תמונה של כמעט אחד לאחד. תא"ל גרינבוים סיכם ואמר כי תהליך הקליטה של מטוסי F-35 בטייסת בנבטים הוא מרתק, מאתגר, חלוצי ומעמיד הזדמנות בלתי רגיל למדינת ישראל.

"המידע בקוקפיט מעובד, רב ובעיקר מאפשר קבלת החלטות מהירה. פה אני עובר מהיתוך מידע לניתוח מידע. אם הטייס F15 היה צריך להתיך הרבה מידע שהוזרק אליו והונגש אליו לכדי תמונת קרב, הדור החמישי מייצר את זה לבד ומאפשר לטייס לקבל החלטות ולא לעסוק בהיתוך המידע אלא ניתוח המידע. הקמנו צוות הקמה, בחרנו את הטובים שבטובים מכל מערכי הקרב ושמנו אותם שנה שלמה בחדר אחד סגור בכדי שיחשבו ויבנו תפיסות ואנחנו עוסקים ביכולות, צרכים מתוך הבנה שיש פה הזדמנות".

"אנחנו עוסקים בלחבר את דור 4 לדור 5, הדבר הקל יהיה לחבר את האדיר לחיל האוויר, הדבר הנכון יהיה לקחת את חיל האוויר ולחבר אותו לאדיר. לאותה תפיסה חדשה, רשתית, חשאית, עם מרחבי פעולה ומרחבי טווח שונים". 

סגן נשיא לוקהיד מרטין שהגיע כאורח מיוחד של הכנס אמר: "יש 419 טייסים שהוכשרו לטוס על האדיר, כולם משתמשים באדיר, מוצאים אותו כמטוס הרבה יותר טוב ממה שהם חלמו. אנחנו מוכרחים להביא את היכולות הטובות ביותר שלנו לקרב". 

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ אבי דיכטר הדגיש בהרצאתו כי האיום האמיתי  והממשי על מדינת ישראל הוא איראן. לכן על צה"ל חייב להכין עצמו לתרחיש הקשה ביותר, העלול לכלול שיגור טילים ארוכי טווח מדוייקים. צה"ל חייב לפתח אמצעי תקיפה והגנה ויכולת פגיעה מדויקת וקטלנית. לדברי ח"כ דיכטר, חאלד משעל מכין עצמו להתמודד בבוא היום על ראשות הרשות הפלשתינית. אשר לאיום הגרעין האיראני אמר דיכטר כי האירנים מפתחים יכולת טילית מרשימה, ועבור הגרעין האיראני עשר שנות הסכם הגרעין אינן שנות מנוחה. 

בועז לוי, מנהל חטיבת מערכות טילים וחלל אמר בכנס: "אחד מגורמי המפתח המרכזיים שלנו זה חדשנות, משקיעים המון מאמצים בנושאי החדשנות, שתוביל לדורות הבאים בטכנולוגיה. אנחנו עושים פעילות אינטגרטיבית ורב מערכתית, האמצעים שרכשנו מאפשרים לנו לקחת מערכות ולחבר אותן ביחד ולעשות מאחד ועוד אחד ליותר משתיים. המערכות שאנחנו עושים הן גדולות, יש סיבה לשינוי, אנחנו נמצאים בתחילת עידן חדש והלקוחות שלנו מבקשים את המערכות החדשות כבר מחר, אם לא היום. צריך לעשות מספר שינויים והתאמות. המכירות שלנו דורשות רכש גומלין, התעשיות צריכות לשתף פעולה ביניהן כדי להביא יותר יכולות, אנחנו צריכים לבנות כלים בצורה מהירה ויעילה, כולנו מתעסקים בפרויקטי ענק שדורשים איכות. מה נראה בעתיד? מערכות מדויקות, חסינות, רב זרועיות, בינה מלאכותית, בהיתוך מידע, פלטפורמות לא מאוישות ופחות מערכות בודדות שתלויות בצוותים. 

 

 

אולי יעניין אותך גם