רשת ביטחון חברתית

במקום מוקד סיוע: חברים בקרבת מקום יסייעו בעת מצוקה

התקופה האחרונה מעמידה את תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות בארצות הברית, כמו גם קהילות רבות אחרות בעולם בתחושה שמגוון סיכונים וסכנות עוטפים את חיינו. ניתוח כמותי של אירועים המסכנים את חיינו, הלכה למעשה, הן במימדי הפשיעה השונים והן במימדי הטרור מצביע על כך שאנו חיים בתקופה פחות בטוחה מבעבר, מטרת הטור היא להציג תפיסה חדשה שיכולה לשפר משמעותית הן את הביטחון הפיזי היומיומי והן את תחושת הביטחון שהיא אחד הגורמים לאיכות חיים.

אנחנו צריכים לייצר תחושת ביטחון שתשפיע על איכות וסוג ההחלטות היומיות שלנו, כך שאם נצטרך להחליט האם לצאת להליכה/ריצה בפארק הקרוב נוכל בלחיצת כפתור לדעת עד כמה בטוחים אנחנו בעת ביצוע הפעילות הזו, שהיא סוג של עדות לאיכות חיינו. ככל שנוכל לבצע יותר פעולות במינימום חששות כלפי עצמנו או היקרים לנו, נוכל להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים בעת הזו חיים שרוויים באיומים.

עד כה הסתפקנו בלחיצה על כפתור חירום כלשהו ששימש כלחצן מצוקה המקושר למוקד שיכול לאתר את מיקומנו ולהזעיק עזרה (משטרה,מד"א,מוקד עירוני וכו') ובמקביל עדכון אנשי קשר לעת חירום על פי הגדרות מראש. שיטה זו, הגם שהוכיחה את עצמה, סובלת מבעיה מבנית שטרם נמצא לה פיתרון .הבעיה היא שהעברת אות מצוקה מכל סוג שהוא למוקד, גורמת לעיכוב מסויים (לעיתים דקות ארוכות מידי) מרגע הקריאה לעזרה ועד הגעת העזרה הפיזית. על מנת להתגבר על פער זה, נכון להמשיך ולחזק את התפיסה המחברת בין רשתות חברתיות לבין היכולת לקבל עזרה מיידית ללא דיחוי. אין הכוונה לעוד קבוצת וואטסאפ שתעדכן בזמן אמיתי את חברנו שאנו במצוקה אלא לייצר "רשת" של חברים שבכל נקודת זמן נדע מי מהם בקרבת מקום (טווח של 3-4 דקות לכול היותר) כך שנוכל לקבל עזרה תוך דקה !

בואו נתאר לעצמנו שטרם יציאה לריצה בפארק נוכל, בלחיצת כפתור, לדעת מי מהחברים שלנו, אלו שנרשמו באתר/הרשת החברתית ומוכנים להגיש סיוע, נמצא בסביבה, עצם הידיעה בזו מעניקה לנו ביטחון ומשפיע על איכות החיים ועל בסיס אותה דוגמה, גם בחו"ל וגם באזורים שאינם סביבת המגורים שלנו. רשת שכזו היא בעצם רשת הביטחון ורשת תחושת הביטחון שלנו.

אינני טוען שתפיסת המוקדים המקצועיים עברה מן העולם, אולם קיומו של מוקד מקצועי איננו סותר רשת ביטחן חברתית, נהפוך הוא, זוהי תפיסה משלימה. אם הותקפנו על ידי שודד או אנס או טרוריסט, או שלקינו בפגיעה פיזיולוגית שפוגעת ביכולת הדיבור שלנו (אלם כתוצאה מפניקה או אובדן הכרה) והצלחנו ללחוץ על לחצן המצוקה המחובר למוקד, כל מה שהמוקד יוכל לעשות זה לשלוח אלינו גורם מקצועי שזמן הגעתו לזירה יכולה לקחת דקות ארוכות (אולי ארוכות מידי) ומאידך הפעלת רשת חברתית תאפשר למי שנמצא בקרבת מקום להגיע במהירות רבה להגיש את הסיוע הנדרש ובמידת הצורך להתקשר למוקד המקצועי להעביר מידע רלוונטי לקבל את  הסיוע המקצועי, אלו מערכות משלימות. כיום הטכנולוגיה קיימת וכבר יש אפליקציה מסוג זה.

הכותב הוא ראש הלוחמה בטרור לשעבר.

אולי יעניין אותך גם