מבצע מוקד

אחד מהארועים הראשונים והמוקדמים לציון מלאת חמישים שנה למלחמת ששת הימים התקיים לאחרונה ברמת אפעל תחת הכותרת "מבצע מוקד- חיסול תשתית חילות האויר הערביים במלחמת ששת הימים". מבצע "מוקד" היה מבצע יוצא דופן, מורכב מאד, שדרש לא רק את היכולות המבצעיות של הטייסים בזמן הביצוע אלא הכנות ממושכות ומורכבות ובמעורבות גורמים רבים והכל בתנאי חשאיות ומידור. מבצע שהחל שנים רבות לפני 1967

באדיבות חיל האוויר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

העמותה להיסטוריה צבאית בראשות אל"מ במיל' בני מיכלסון, לשעבר רמ"ח היסטוריה בצה"ל, החלה כבר לפני כחדשיים בסדרת הרצאות בנושא מל' ששת הימים והפעם התמקד הארוע בהיערכות חיל האוויר למלחמה ובביצועים במהלכה.

בין הדוברים ביום העיון, שהינחה סא"ל במיל' שבתאי קו היו בני מיכלסון, יו"ר העמותה, שפתח בסקירה כללית על הכנות צה"ל ועל התקופה בציינו שמבצע "מוקד" לא היה יחיד מסוגו וקדמה לו למשל תקיפה אווירית יפנית על שה"ת אמר' בפיליפינים במלחה"ע ה-2 ב-7 דצמ' 1941, כמה שעות לאחר ההצלחה היפנית להפתיע את האמר' בפרל הרבור.

סא"ל מוטי חבקוק, ר' תחום ההיסטוריה בחיל האויר, הציג את התפיסה המבצעית של חה"א בשנות ה-60 כחלק מתפיסת הביטחון של מדינת ישראל. חבקוק הציג את השלבים השונים בהתפתחות התכניות שהוכנו בחה"א לאורך השנים ואת התנעת התוכנית של מבצע "מוקד" במח' המבצעים של חה"א. חבקוק התייחס לפיתוח התפיסה, קליטת האמצעים, "חיבור" ותרומת המודיעין לתכנון המבצעי, פיתוח יכולת שליטה ובקרה ויכולות תחזוקה שנועדו לשרת את המשימה בין השאר התייחס להחלטה שהתקבלה להתמקד בפגיעה במסלולי התעופה.

חבקוק תיאר גם את פתיחת המערכה ברבע לשמונה בבוקר עת תקפו מאות מטוסי חה"א 11 שדות תעופה מצריים במקביל ותיאר גם ארועים יוצאי דופן שהתרחשו באותו בוקר, כולל בצד המצרי.   

תא"ל (מיל.) שייקה ברקת ששימש כראש מודיעין חיל האויר לפני ובמהלך מלחמת ששת הימים סיפר על התהליך המורכב והארוך שהביא לגיבוש תמונת המודיעין המדוייקת שאיפשרה את מבצע "מוקד" והיה תלוי במספר רב של גורמים ושותפים בדגש על הגופים השונים בקהילת המודיעין.  

ברקת טען שכשהוא הגיע לתפקיד פעילות מח' המודיעין בחה"א התמקדה במחקר והוא מצא "אינספור תיקים בארונות". לעדותו, הוא הפך את מודיעין חה"א למודיעין מבצעי שמוכוון לצרכים המבצעיים של החיל , כך שכל טייס קיבל את כל המידע הרלוונטי למשימותיו. ברקת הגדיר זאת כ"מהפכה של יישום הנדבך המבצעי של המודיעין".

ברקת הזכיר שלפני שהושג הנצחון בששת הימים היו בתקופת ה"המתנה" מספר טעויות הערכה אמ"ן בהקשר המצרי והירדני ולדבריו היו גם כמה עימותים מקצועיים בין מודיעין חה"א לאמ"ן.

ברקת גם סיפר אנקדוטה מאחורי הקלעים של מהלכי דיין להתמנות לתפקיד משמעותי במלחמה וטען כי באחד הימים ב"תקופת ההמתנה" לאחר שהכוחות המצרים נכנסו לסיני הוא פגש בחדרו של ר'אמ"ן, אהר'לה יריב, את משה דיין, שאז פעל לקדם מינויו כמפקד פיקוד הדרום ואמר לו: "אתה לא תהיה מפקד פד"מ אלא שר הבטחון. עומדת להיות מלחמה."

כמו כן סיפר כי לאחר הצטרפות הליכוד לממשלה הלך לבגין שהצטרף כשר לממשלה ועידכן אותו על כל המהלכים. ברקת סיפר גם על תרומת "המוסד" להכנות למלחמה הודות למבצע "הציפור הכחולה" של הבאת המיג 21 מעיראק שאיפשרה לחה"א להכיר את נק' התורפה של המטוס.

בהתייחסו לשעת ה-ש שנקבעה לפתיחת "מבצע מוקד" (07:45) טען ברקת שלמרות שקיבל חוות דעת רבות על השעה ה"נכונה" לתקיפה והיו "כל מיני מומחים שהתנגדו לרבע שמונה" החליט על בסיס מכלול המידע שאסף שזוהי נק' הזמן הנכונה. בין השאר סיפר שהסתייע  ב"ח'ברה מבריקים שנשרו מקורס טיס. הם טענו בפניו שהשעה הנכונה לתקיפה היא השעה שהם חוזרים מאימוני בוקר והולכים לארוחת הבוקר." ברקת סיפר שחלק ממפקדי הבסיסים חלקו על דעתו וטענו שהוא טועה אך מפקד חה"א, אלוףמוטי הוד, קיבל דעתו.

תא"ל יאלו שביט, שפיקד במל' ששת הימים על טייסת 105, סיפר כיצד נראתה המלחמה מתא הטייס לאורך כל הדרך- החל משלב ההכנות. "זה היה חלק מאיתנו , 11 שנה חה"א התאמן והתאמן, כל אחד מהטייסים ידע בדיוק לאן הוא צריך להגיע ומה הוא צריך לעשות".

טייסת 105 מנתה אז 35 מטוסים, בדגש על מטוסי "סופר מיסטר" צרפתיים. יאלו תיאר כיצד הוביל בבוקר ה-5 יוני מבני תקיפה של שדות התעופה אינשאץ ומנסורה במצרים .  הוא תיאר את מהלך הטיסה בגובה נמוך תוך דממת קשר ואת הצלילה על היעדים. כן תיאר כיצד בהמשך הוא מקבל הנחיה לצאת לתקיפות באיזור ירושלים שם הירדנים מפגיזים בעצמה את העיר אך לנוכח הסיכון שבפגיעה במקומות קדושים קיבל שינוי משימה והוביל תקיפה בשדה התעופה צייקל בסוריה. כן תיאר כיצד באחת התקיפות ברמת הגולן הופל אחד מחבריו לתקיפה.

בתקיפה בסוריה הפיל יאלו  מיג 21; בהקשר זה סיפר עד כמה תרמה לטייסי חה"א "גניבת" המיג 21 מעיראק ב-1966 . טייסי חה"א התאמנו על המטוס והכירו את נק' החוזק והתורפה כך שהוא יכול היה ליישם את המידע בקרב. במהלך המלחמה ביצעה הטייסת כ-500 גיחות ואיבדה 6 טייסים. לאחר המלחמה המשיך לפקד על הטייסת עד קיץ 1968 ובתפקידו האחרון היה נספח חה"א בארה"ב.

חתם את הארוע אל"מ במיל' פסח מלובני, קצין מודיעין בכיר לשעבר, שב-20 השנים האחרונות מקדיש רוב זמנו לעיון בספרות ומסמכים בערבית של בכירים לשעבר בצבאות ערב. מלובני סיפר על ההכנות למלחמה מהצד המצרי בדגש על דרישתו של הרמטכ"ל המצרי מנשיא מצרים לאפשר לו לבצע "מכה מקדימה" כדי להפתיע ולהכריע את ישראל. אלא שלדברי מלובני, נתקל הרמטכ"ל המצרי בהתנגדות של נאצר, שאף הגיע לשם כך לדיון מיוחד עם פורום מטכ"ל המצרי מס' ימים לפני המלחמה והסביר לפורום מדוע מצרים –משיקולים מדיניים- לא יכולה לפתוח במלחמה. מזכיר משהו?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית