מנהרת הזמן - דצמבר, "לא בגדתי - התאבדתי"

"לא בגדתי, התאבדתי" כתב לוחם גולני, אורי אילן, שהתאבד בכלא הסורי כדי לא להסגיר סודות. היה זה לפני 62 שנה -מס' שנים לפני הקמת סיירת מטכ"ל

מנהרת הזמן - דצמבר, "לא בגדתי - התאבדתי"

מאת אתר ההנצחה של קיבוץ גן שמואל, שימוש חופשי, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=725650

ב-8 דצמבר 1954 יצאה חוליה של 5 לוחמים למבצע מודיעיני חשאי -החלפת סוללות למתקן האזנה- ברמת הגולן הסורית. הכח שכלל 3 צנחנים, ואת סמל אורי אילן וסגן מאיר מוזס (מפקד הכח) מחט' גולני הופתע ע"י מארב סורי והלוחמים נלקחו בשבי.
 
החמישה עברו עינויים קשים בכלא אל מאזה ליד דמשק. אורי אילן, שחשש שלא יעמוד בעינויים רצה למנוע הסגרת סודות והחליט להתאבד. ועשה זאת ב-13 ינואר 1955. קודם להתאבדותו הכין 10 פתקים ע"י ניקוב דפים מהספר "נקמת האבות" ו-9 מהם החביא בבגדיו. באחד מהם כתב: "לא בגדתי, התאבדתי" את הפתק ה-10 הטמין בין אצבעות רגליו בתקווה שיימצא ע"י גורם ישראלי. גופתו הוחזרה לארץ ב-14 ינואר 1955.
 
תוך טיפול בגופה אותר בין אצבעות רגליו הפתק הראשון: "חפשו בבגדים צטואתי, אורי".שאר 9 הפתקים אותרו בחיפוש בין קפלי בגדיו. כל הפתקים נמצאים כיום בספריה לזכר אורי אילן באוניברסיטת בר אילן.
המסר המרכזי בפתקים הינו קריאת הנקמה של אורי אילן: בפתקים נכתב: "נקמה בנציגם בועדת השביתת נשק אורי". מצדו השני, "צוואה הולכים להרוג אותי / תנקמו! תקברו אותי ע"י גבי אורי". "נקמה! באנשים שהיו עם או"ם ב- 15.12 קצין או"ם מכירם". "אורי אילן". בשורה נוספת זו כתובה, בניקובים, המלה "תנקמו". "שלום / אורי אילן / נקם!" "כבר הרגו את כולם ואני מחכה לדין / איני יודע כלום על היתר / קברו אותי ע"י גבי / נקם / אורי אילן / יש ניירות בבגדים".
 
במרץ 1956, לאחר כשנה וחצי בשבי, הוחזרו גם שאר 4 חברי החוליה שנותרו בחיים, בתמורה ל-41 שבויים סוריים, שרובם נשבו במבצעים שנערכו על מנת לאפשר שיחרורם. מפקד הפעולה, סגן מאיר מוזס, וסמל מאיר יעקבי, נשפטו על שמסרו את מקומו של מתקן ההאזנה. מוזס הורשע ודרגותיו נשללו ממנו וגם יעקבי הורד בדרגה. ב"מבצע קדש" נהרג יעקבי בקרב במעבר המיתלה. היו שטענו כי חיפש את מותו.
 
רק ב- 1969 טוהר שמם של יעקבי ומוזס ודרגתם הושבה להם, זאת, בעקבות מסמכים שנתפסו לאחר מלחמת ששת הימים בהם עלה, שכפי שהם טענו בחקירותיהם, לאחר שחשפו את מכשיר ההאזנה, ניסו להפעיל מוקש שהוטמן במקום אך המוקש לא התפוצץ בשל תקלה טכנית. ב-פברואר 2005, כחמישים שנה לאחר האירועים, טוהר שמו שוב וב-10 במאי 2005 הוענקה למאיר מוזס, ע"י ראש אכ"א. שנתיים לאחר מכן ב-24 בספטמבר 2007 העניק שר הביטחון, ברק, את צו החנינה המקורי לאימו של יעקבי.
ומה באשר להנצחת אורי אילן ז"ל? בבדיקה שקיימנו השבוע עלה כי אורי אילן מונצח רק ברחוב אחד בקרית שמונה ובספריה בבר אילן. מדוע ולמה? "סיפור מורכב.". 

 

אולי יעניין אותך גם