"פני השטח לאיסוף מודיעין באמצעות מל"טים השתנו"

"מל"טים הם בהחלט רלוונטיים בתחום איסוף המודיעין בימינו, אך הם חייבים לעבור התאמות. המל"ט העתידי ישא יותר מטעדים שיידעו לאסוף את כל הציוצים שמשדר האויב". זה חזון עתיד המל"טים מפי אל"מ מיל. אהוד בידרמן, מנהל שיווק ופיתוח עסקי בחטיבת המודיעין באלביט מערכות, כפי שהציג בכנס הכטמ"מ של ישראל דיפנס.

"מל"טים הם בהחלט רלוונטיים בתחום איסוף המודיעין בימינו, אך הם חייבים לעבור התאמות. המל"ט העתידי ישא יותר מטעדים, שידעו לאסוף את כל הציוצים שמשדר האויב. יידרשו מל"טים רבים שיפעלו בתיאום מעל השטח. האתגר המרכזי הוא יכולות עיבוד המידע שיגיע מהמל"טים. אלמנט נוסף הוא שילוב בין המודיעין שיגיע מהאוויר לבין המודיעין הנאסף באמצעים יבשתיים". זה חזון עתיד המל"טים מפי אל"מ (מיל'). אהוד בידרמן, מנהל שיווק ופיתוח עסקי בחטיבת המודיעין באלביט מערכות, כפי שהציג בכנס הכטמ"מ של ישראל דיפנס.

"פני השטח לאיסוף מודיעין השתנו", אומר בידרמן, לא עוד שטח ישר, מחנות צבא, מטרות צבאיות מוכרות היטב. היום מדובר במטרות חמקמקות, בשטח עירוני, במקורות ציוץ רבים מצד האויב. "יש סביבות חדשות עם חתימות נמוכות, עם משך התגלות מטרה קצר ביותר, עם הרבה הסתרות. שטח עם המון רעשים ודינמיקות. יש המון מידע שיש לסנן. הסביבה החדשה הזאת מקשה על האופטיקה לראות היטב, כאשר רוצים לראות פרצוף של בן אדם מסויים. צריך להתקרב אליו וצריך גם לאבטח את ערוץ התקשורת, וכל זה כאשר המטרה היא בעלת אורך חיים קצר. לפיכך נדרשות התאמות רבות לדור הבא של מל"טים".

אל"מ מיל, דני אשחר, משנה למנכ"ל אירונוטיקס, הקדיש את הרצאתו למיני כטב"מים ותפקידם בזירה הטקטית. מדובר בכלים במשקל שבין 50 ל-60 ק"ג, עם משך שהייה של 24 שעות, נושאים שני מטע"דים, מסוגלים לפעול במזג אוויר סוער. זו למעשה כנף מעופפת המסוגלת לפעול גם ברוח של  30 קשר ובטמפרטורה של מינוס 25 מעלות צלזיוס. היתרונות של כלים אלו: המידות הקטנות, תקשורת חשאית, יכולות המראה ונחיתה גם ברוח אף או צד, הכלים נדרשים למינימום של תחזוקה ולוגיסטיקה. איך צורך בגנרטור, שיגור ממשגר נייד על משאית, צוות הפעלה של שלושה איש, פריסה תוך 15 דקות. הכלי מאוד שקט בעת הטיסה ולכן  הוא מתוכנן למשימות חשאיות. רמת השרידות גבוהה, קשה לגלותו. המשימות של כטמ"מ מסוג זה הן איסוף מודיעין בטווח של כ-150  ק"מ, יש לו יכולות לזהות ולאכן מטרות  לכלי ארטילריה ולרקטות.

יש יכולות גם בתווך הימי: מל"ט כזה מסוגל להמריא ולנחות על סיפון של כלי שיט, והוא יכול להחליף למעשה את משימותיו של מסוק ימי שהוא כלי יקר. "אנו בדור המיני מל"טים" סיכם אשחר מחברת אירונוטיקס.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית