הכיוונים העתידיים בתחומי הכטמ"מ עפ"י אלביט מערכות

כלי טיס בלתי מאויישים משוטטים, לוויינים קטנים לאיסוף מודיעין, כלים רובוטיים בתווך הימי ורובוטיקה יבשתית – אלה  הם הכיוונים העתידיים בתחום הכטמ"מ על פי  אלעד אהרונסון, ראש חטיבת מערכות בלתי מאויישות ומודיעין באלביט מערכות
בהרצאתו בכנס UVID 2016 של ישראל דיפנס אמר אהרונסון כי תחום המל"טים הוא ילד הפלא של התעשיה הבטחונית  הישראלית מזה כארבעים שנה. "אולם הגיע הזמן שילד הפלא יתבגר, וצריך היום להגדיר ולפתח מערכות חדשות ולמצוא פתרונות חדשים – איך הכלים יטוסו במרחב האזרחי, איך מפתחים תוכנות ומכניקה לכלים חדשים, איך מונעים התנגשות בין פלטפורמות מאויישות ובלתי מאויישות, איך מפעילים מל"טים בסערת ברקים, בגשם, בחול – צריך להתאים את הפלטפורמה ללקוח ולדרישותיו  המבצעיות. כך גם לגבי המטע"דים וערוצי התקשורת שמעבירים את המידע והמודיעין למקבלי ההחלטות.
 
אשר לכלים המשוטטים, אמר אהרונסון כי "אלו יצורי כלאיים בין מל"ט לטיל. הם גם אוספים מודיעין והם גם קטלניים. הגבול בין המל"ט לבין החימוש הולך ומטשטש". בתחום החלל הכיוון הוא לוויינים קטנים שיפעלו בקבוצות ויאספו מודיעין כשהם שוהים מעל השטח ללא הפסקה – כיסוי אווירי מתמשך.  התווך הימי מתאים מאין כמוהו לכלים אוטומטיים מכיוון שאניות שטח הן גדולות, יקרות, מעסיקות מאות בני אדם ופגיעות. גם בעימות הא-סימטרי יש התקרבות לתוך הימי, כמו שימוש בצוללות ננסיות ובצוללים על ידי האויב. ההגנה על המים הכלכליים, על הגז – כלים אוטונומיים מתאימים לכך ואלו הן מגמות הפיתוח.  
 
בני דוידור, מנהל מחלקת מערכי כטב"מים ברשות התעופה האזרחית, דיבר על כלים בלתי מאויישים ומאויישים מרחוק הפעילים במרחב האווירי האזרחי. לדבריו, במדינת ישראל הולכת וגדלה הפעילות של כלים  קטנים בלתי מאויישים, ורשות התעופה האזרחית שותפה לכמה וכמה ארגוני תעופה בינלאומיים שכבר העוסקים בהסדרת השמים בעידן המאויישים מרחוק, ברישוי ובכתיבת תקנות למציאות החדשה של פלטפורמות מאויישות ובלתי מאויישיות בשמים. ברת"א בישראל עוסקים בהכנת תקנות, המיועדות לשמור על הבטיחות והביטחון בשמים. אמות המידה העיקריות הן גודל הכלי, משקלו ובעיקר מידת  הסיכון הנשקפת ממנו בעודו באוויר. "ברור שרישוי כלי  השוקל 50 או  100 ק"ג איננה זהה לרישוי מטוס בואינג 747 – השאלה היא מה רמת הסיכון מהכלי". הרגולציה מכוונת בראש ובראשונה לשמור על בטיחות הטיסה, הימנעות מהתנגדות ומפגיעה בכלי טיס ובאזרחים.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית