מטוס הקרב ראפאל של דאסו קיבל שדרוג: מכלי דלק קונפורמיים להארכת טווח ויכולת נשיאת חימוש

לאחר ניסויים מוקדמים שנזנחו, חזרה דאסו לפיתוח מכלי דלק קונפורמיים, בניסיון לשפר את ביצועי המטוס ולהגדיל את האטרקטיביות שלו בשוק הבינלאומי

מטוס הקרב ראפאל של דאסו קיבל שדרוג: מכלי דלק קונפורמיים להארכת טווח ויכולת נשיאת חימוש

By Indian Air Force (GODL-India), GODL-India, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=92731984

מטוס הקרב הצרפתי ראפאל, מתוצרת תאגיד דאסו, מציג חידוש טכנולוגי עם התקנת מכלי דלק קונפורמיים (CFT) – מהלך שנועד להאריך את טווח הפעולה של המטוס ולאפשר נשיאת מערכות נשק רבות יותר. מדובר בצעד אסטרטגי מצד דאסו, המבקשת לחזק את מעמדו של הראפאל בזירה הבינלאומית ולהגביר את סיכוייו לזכייה בעסקאות יצוא.

על פי דיווח של אתר WORLD ZONE, הרעיון לשלב מכלים קונפורמיים על גבי מטוסי קרב אינו חדש, ואף נוסה לפני שנים רבות אך נזנח בשל מגבלות טכנולוגיות ויעילות מוגבלת. עתה, מהנדסי דאסו שבו אל הרעיון וביצעו התקנה מחדש של המכלים, בתקווה שהשיפורים בטכנולוגיה יובילו לתוצאות טובות יותר.

המטוס עם המכלים המותקנים מוצג בימים אלו בתערוכה הסטטית של הסלון האווירי בפריז, לצד שני כלי טיס בלתי מאוישים (כטמ”מים) צרפתיים נוספים – כטמ”מ הכנף הטסה NEURON של דאסו וכטמ”מ צרפתי גדול נוסף. על פי הדיווחים, המכלים הקונפורמיים מותקנים לאורך גב המטוס, משני צדיו, ומשתלבים בצורה אווירודינמית שאינה פוגעת בביצועי הטיסה.

למרות שדאסו לא חשפה נתונים מדויקים לגבי השפעת התוספת על טווח הפעולה, ניתן ללמוד מהשוואה עם מטוסי קרב אחרים על השפעת המהלך. כך לדוגמה, מטוס F-18 סופר הורנט של הצי האמריקני מסוגל לפעול ברדיוס מבצעי של 594 מייל ימי עם מכלי דלק חיצוניים רגילים. עם תוספת מכלי דלק קונפורמיים, הרדיוס גדל ל-714 מייל ימי – עלייה של כ-20% ביכולת המבצעית.

שדרוג זה של הראפאל עשוי להוות יתרון תחרותי משמעותי בעיני מדינות השוקלות לרכוש מטוסי קרב מתקדמים, במיוחד כאלה הזקוקות ליכולות פעולה בטווחים ארוכים או מעל שטחים עוינים, מבלי להתפשר על כמות החימוש או הביצועים.