דנמרק מצטרפת למיזם התדלוק האווירי האירופי ותקנה שני מטוסי איירבוס A-330 MRTT

המהלך נועד להקטין את התלות באירופה בתדלוק אווירי אמריקני ולחזק את יכולות חיל האוויר הדני באזור הארקטי

דנמרק מצטרפת למיזם התדלוק האווירי האירופי ותקנה שני מטוסי איירבוס A-330 MRTT

By wallycacsabre - 5WAL4007, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=126420059

דנמרק צפויה להצטרף למיזם האירופי להפעלת מטוסי תדלוק אווירי, זאת על ידי רכישת שני מטוסי איירבוס A-330 MRTT. שר ההגנה הדני, טולס לונד פולסן, הודיע כי ממשלתו תשקיע כמיליארד דולר במיזם ותהפוך לחברה מלאה בקבוצת שש המדינות השותפות. כחלק מההסכם, דנמרק תתחייב לרכוש שעות תדלוק בשווי הכספי של שני מטוסי התדלוק החדשים.

על פי דיווח של "דפנס ניוז", החלטה זו מגיעה על רקע התלות הגדולה של אירופה בתדלוק אווירי אמריקני, מצב שנתפס בעיני גורמים אירופיים רבים כסיכון, במיוחד לאור מגמות אפשריות של התרחקות אמריקאית מהיבשת.

חיזוק היכולות בזירה הארקטית

חיל האוויר הדני מפעיל מטוסי קרב F-16 ו-F-35, ושר ההגנה הדגיש כי יכולות תדלוק אווירי הן תנאי הכרחי להפעלת מטוסי קרב אלו בזירה הארקטית, בצפון הרחוק ובצפון האוקיאנוס האטלנטי.

צי מטוסי התדלוק MRTT שייך ומנוהל על ידי נאט"ו, וחברות בו הולנד, בלגיה, לוכסמבורג, גרמניה, נורווגיה וצ'כיה. מפקדת הצי ממוקמת באיינדהובן שבהולנד, וחלק מהמטוסים מוצבים בקלן שבגרמניה.

יכולות מגוונות של מטוס האיירבוס A-330 MRTT

מטוס התדלוק איירבוס A-330 מסוגל לשאת 110 מטר-טון דלק או 45 טונות מטען. הוא תומך בשתי שיטות תדלוק: שיטת ה-BOOM, המתאימה למטוסי F-16 ו-F-35, ושיטת הסל, המיועדת למטוסי טורנדו, F-18, גריפן וראפאל.

גרמניה היא המשתמשת הגדולה ביותר בשירותי התדלוק האווירי מבחינת שעות תדלוק, ואחריה הולנד ובלגיה. לחיל האוויר הצרפתי יש צי של 12 מטוסי תדלוק ולבריטניה 14 מתדלקים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית