דיווחים בסין: טיסות ניסוי ראשונות למטוס הקרב החמקן J-50

לפי הערכות במערב, מדובר במטוס קרב דור 6 עתידי, שיכלול מערכות AI ויכולת שליטה במל”טים נלווים

דיווחים בסין: טיסות ניסוי ראשונות למטוס הקרב החמקן J-50

Picture source: Weibo Chinese Social Network

בשבועות האחרונים פורסמו בתקשורת הסינית תיעודים ראשונים של מטוס קרב בתצורה עתידית, ללא זנב, כשהוא מבצע הסעה על מסלול וטיסת ניסוי בגובה נמוך סמוך למפעל המטוסים של חברת SAC במחוז ליאונינג. מומחים במערב מעריכים כי מדובר באב-טיפוס של מטוס הקרב החמקן הסיני מדור 6, שמכונה J-50.

על פי דיווח של אתר “Army Recognition”, הרשויות בסין לא אישרו רשמית את קיומו של דגם ה-J-50, אולם בתמונות נראית בבירור פלטפורמת קרב אווירית מתקדמת: מבנה גוף חלק המותאם להקטנת החתימה המכ”םית, כנפיים משוכות לאחור והיעדר זנב – כולם מאפיינים טיפוסיים למטוסי חמקנות מהדור הבא.

מומחי תעופה מציינים כי מהתבוננות חיצונית ניתן לזהות תכונות מרכזיות של מטוס קרב דור 6, ביניהן חתימת מכ”ם נמוכה במיוחד, וכן עיצוב נקי ממשטחים חיצוניים בולטים, המשפרים את החמקנות ואת היעילות האווירודינמית. מאפיינים אלו דומים לאלו של תוכניות פיתוח מערביות מקבילות, כדוגמת פרויקטי ה-BGAD האמריקני וה-FCAS האירופי.

לפי הערכות, המטוס החדש יצויד במערכות ניהול משימה מתקדמות המבוססות בינה מלאכותית (AI), ויוכל להפעיל ולתאם פעולה עם כלי טיס בלתי מאוישים (כטמ”מים) שילוו אותו במשימות קרב. בנוסף, צפוי המטוס לשלב מנוע טורבו-פן חדיש, שיספק לו ביצועים משופרים בטווחים ארוכים ומהירויות גבוהות. כל אלו עולים בקנה אחד עם תיאורים שפורסמו בספרות מקצועית בסין בשנים האחרונות, בנוגע לחזון מטוס הקרב העתידי של המדינה.

מומחים סבורים כי כניסתו של מטוס חמקן מתקדם כזה לשירות פעיל תחייב התאמות מהירות של מדינות אזוריות, דוגמת הודו, יפן וטאיוואן, בכל הנוגע למערכי ההגנה האווירית ומערך מטוסי הקרב שלהן. פיתוחו של מטוס קרב דור 6 בסין נתפס כמהלך אסטרטגי שעשוי להשפיע באופן משמעותי על מאזן הכוחות האזורי והגלובלי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית