שדה תעופה חדש בנבטים: מה הסיכוי שהחלום יתגשם?

בעקבות דיווח המליאה הכנסת שאישרה בקריאה טרומית הקמת נמל תעופה בנגב, הוויכוח וההתנגדויות ממשיכים לבעבע

שדה תעופה חדש בנבטים: מה הסיכוי שהחלום יתגשם?

U.S. Air Force photo by Senior Airman Jackson Manske

נמל התעופה בן גוריון רווי תנועה אפילו בימי מלחמה מעוטי טיסות, קל וחומר אחרי שכל חברות התעופה יחזרו לישראל. מדינת ישראל זקוקה לנמל תעופה בינלאומי חדש. אין זה חידוש, עוסקים בכך בממשלה מאז 2017. טרמינלים 1 ו-3, שכל הזמן עוברים שיפוצים, לא יעמדו בלחץ מוגבר.

יש ארבע אופציות לנ"ת ב"ל חדש: נבטים, בסיס חיל האוויר בנגב. בסיס חה"א רמת-דוד בעמק יזרעאל. הקמת שני נמלי תעופה קטנים, אחד בצפון ואחד בדרום, שיגבו את נתב"ג. ואופציה רביעית: ספק אם הפרויקט הזה ייצא לפועל בעשורים הבאים. העלויות אדירות, התנגדות חיל האוויר, בעלת הבית של שני בסיסי נבטים ורמת דוד, נמרצת ביותר. במדינת ישראל ברוב גדול של המקרים חיל האוויר מקבל את מה שהוא רוצה.

בשבוע שעבר נפל דבר: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק להקמת נ"ת בנגב. תמכו הקואליציה וחברי ועדת השרים לחקיקה. הנימוקים שהעלו הח"כים התומכים בנבטים: נ"ת אזרחי יהווה מקור תעסוקה, חישבו 53 אלף מקומות עבודה, תיירות, מלונאות, מסעדנות, פרנסה לתושבי הנגב, יהודים ובדואים.

הנימוקים בעד נ"ת בעמק יזרעאל דומים לאלו של נבטים מבחינת תעסוקה לרבבות תושבים. אבל בצפון יש התנגדות של המועצות המקומיות והחקלאים. הוזכרו גם נימוקי איכות הסביבה: המראות ונחיתות וטיסות בצפון יהוו פגיעה באיכות הסביבה, בעוד שבנגב סכנת נזק זה קטנה בהרבה. נשמעו גם הצעות להקמת הנמל הדרומי לא בבסיס נבטים אלא במרחק ממנו, סמוך לקריית גת.

נימוקי חיל האוויר מסתמכים גם על ניסיון שנת המלחמה: חיל אוויר הפעיל מאז 7 באוקטובר רבבות שעות טיסה במאות כלי טיס 24 שעות ביממה. חיל אוויר גדול במדינה קטנה וצרה. מטוסי קרב טסים ביום ובלילה צפונה מרמת דוד ללבנון וסוריה ודרומה מנבטים לעזה והרחק דרומה לתימן. "תוספת נתיבי טיסה אזרחיים יפגעו ביכולות חה"א להפעיל טיסות מבסיסי נבטים וחצרים", אומרים בחיל.

בשני הבסיסים בדרום ובצפון מוצבים מטוסי קרב מכל הסוגים שיש למדינת ישראל, מסוקי קרב וסער ומטוסי תובלה ובקרה. חיל האוויר מפעיל צי גדול של כטמ"מים ורחפנים. באוויר מעל הבסיסים הגדולים פועלים תדרי רדיו וציוד אלקטרוני ומכ"מים בכמויות גדולות. עוד מעט יהיו קרני נשק לייזר.

תעופה אזרחית זקוקה ליכולות דומות. תדרים, מערכות קשר, ציוד אלקטרוני, נתיבי יציאה וכניסה מהארץ ואליה, טיסות יום ולילה, טיסות רבות בעונות שיא. אלו שתי שכבות של מבצעי אוויר שיהיה מסובך ומורכב מאוד להפעיל את שתיהן ביחד מאותם הבסיסים.

השבוע נראה שהשלב הראשון ההחלטה כבר התקבלה: הוחלט שעד סוף השנה יוגש תכנון מפורט להקמת נ"ת ב"ל בנבטים. סגן שר התחבורה ח"כ אורי מקלב אמר שהממשלה כבר פועלת להקמת השדה בנבטים.

לפני הקורונה עברו בנתב"ג 24 מיליון נוסעים בשנה. מומחי רש"ת אומרים שהקיבולת האופטימלית של הנמל היא 40 מיליון נוסעים בשנה, ואם יהיה שקט, הם רואים 50 מיליון נוסעים לשנה בעתיד.

כאמור העיסוק בנושא נמשך משנת 2017. מדובר כאן בלוביסטים רבי-עוצמה ובגורמי שתדלנות חזקים: עיריות, רשויות מקומיות, חקלאים, אנשי עסקים, מלונאים, תיירנים, אנשי נדל"ן, ומעל לכל חיל האוויר. עם ישראל תאב הנסיעות לחו"ל ישמח להמריא ולנחות בנמל תעופה חדש, מודרני ומבריק. בינתיים זה חלום רחוק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית