פוטין התקשר והעברת חיסוני ספוטניק לחמאס בעזה אושרה בממשלה

דיון שנערך בימים האחרונים בהקשר חיסוני קורונה לרשות הפלסטינית חושף מגדל בבל בתהליך קבלת ההחלטות בממשלה. בסופו של יום, כאמור, הגיע הטלפון מהקרמלין והממשלה אישרה הכנסת חיסונים לעזה

פוטין התקשר והעברת חיסוני ספוטניק לחמאס בעזה אושרה בממשלה

תמונות מהדיון בכנסת. קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות ח"כ צבי האוזר, דנה השבוע (ב') על העברת חיסונים לרשות הפלסטינית. ד"ר אשר שלמון, ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות: האחריות הבריאותית על תושבי הגדה והרצועה היא על הרשות הפלסטינית לפי הסכמי אוסלו ופריז, אבל ישראל מסייעת לרש"פ ככל הניתן, גם מסיבות הומניטריות ובהחלט מסיבות אפידמיולוגיות. בשל המעברים התכופים של תושבי יו"ש הפלסטינים, וגם תושבי עזה שנכנסים מסיבות שונות, לא נוכל אנו להשתלט על המגיפה ללא עזרת החיסונים.

ממשלת ישראל הקציבה עד כה 5000 מנות חיסון של פייזר, מהמלאי שלה, לטובת חיסון צוותי רפואה ברש"פ. לא הועבר כל חיסון לעזה מהמלאי של ישראל וגם לא הייתה בקשה כזו. הפלסטינים כן ביקשו להעביר לרצועה חלק מהחיסונים שקיבלו מרוסיה, לטובת צוותי הרפואה שם וזה בדיונים אשר המל"ל מרכז. ח"כ אבי דיכטר ביקש מד"ר שלמון לומר לוועדה כמה מנות חיסון נזרקות כל יום לפח, כדי להבין מה המשמעות של 5000 מנות מהמלאי הישראלי. ד"ר שלמון השיב כי מאות מנות נזרקות כל יום בשל אנשים אשר קבעו תור בקופת החולים ולא הגיעו.

ראש מחלקת מבצעים בתיאום פעולות הממשלה בשטחים, אל״מ אייל זאבי, הרחיב בנושא מספרי החיסונים ברש"פ: עד כה הועברו 2,000 מנות חיסון מישראל, מתוך 5,000 אשר אושרו על ידי הדרג המדיני לטובת צוותי רפואה ברשות. כמו כן, תואם מעברן של 10,000 מנות חיסון ספוטניק, תרומת ממשלה רוסיה, מנתב״ג לרשות הפלסטינית.

בנוסף, כחלק מתוכנית COVAX של ארגון הבריאות העולמי - תתואם כניסתן של כ- 37,000 מנות חיסון מערביות לתושבי הרשות הפלסטינית בשבועיים הקרובים. באשר להעברת חיסונים לרצועת עזה - הרשות הפלסטינית ביקשה להעביר 1,000 מנות חיסון, מתוך מנות חיסוני ספוטניק - תרומת ממשלת רוסיה, בעבור 500 צוותי רפואה בעזה, שהעברתן נבחנת ברגעים אלו על ידי הגורמים הרלוונטיים. אוסיף כי החל מחודש מרץ ועד יולי, צפויים לעבור לרשות כ-405 אלף חיסוני אסטרה זניקה.

יו"ר הוועדה ביקש מנציג המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לפרט מהו הפורום בו התקבלה החלטת הדרג המדיני להעביר את אותם 5000 חיסונים לרש"פ. רועי בנימיני, ראש ענף פלסטינים במל"ל, השיב: ראש הממשלה אישור את העברת 5000 החיסונים, בהתאם להמלצות מערכת הביטחון ומשרד הבריאות, אבל אינני יודע להגיד כעת באיזה פורום התקבלה ההחלטה.

יו"ר הוועדה: אני מאוד מקווה שהמל"ל יודע לבדוק מי נתן את ההוראה שהוא קיבל. בכל מקרה, אני רוצה להבין מכם מה המדיניות של ממשלת ישראל וראש הממשלה באשר להעברת חיסונים לרצועת עזה והאם בכוונת הממשלה לדרוש בהקשר זה את החזרת גופות החללים והחזרת השבויים, או לדרוש ביקור של הצלב האדום את המוחזקים שם, או לכל פחות לבקש מידע עליהם?

בנימיני השיב: במציאות הנוכחית ישראל לא מתכוונת להעביר חיסונים מהמלאי שלה לרצועת עזה. לגבי העברת חיסונים של הרשות הפלסטינית או של צד שלישי, לאחרונה התקבלה בקשה בנושא, והיא נבחנת מול כלל הגורמים הרלוונטיים ובהתאם למכלול השיקולים הרחב. ביקשנו מהגורמים להעביר לנו את המלצותיהם בהקדם, עד מחר לכל המאוחר, ולפי זה נגבש את המלצת המל"ל להחלטה.

יו"ר הוועדה: כדי שנדע שההחלטות מתקבלות באופן ובפרוצדורה הנכונה, האם תוכל לומר לוועדה כי החלטה בנושא הזה תתקבל בקבינט ולפחות יתקיים דיון בנושא גם בוועדת השרים לשבויים ונעדרים? בנימיני השיב: לאחר קבלת כל המלצות הגופים, נדע מהי המלצת ההחלטה שעל הפרק, ואז נדע מהו התוצר ומהו הפורום שנכון לדון בו.

ח"כ אחמד טיבי: לפי אמנת ז'נבה הרביעית ישראל היא כח שלטון כובש, ולכן האחריות שלו היא על כל האספקטים של החיים. מי שמונע מצוותים רפואיים או מאזרחים לקבל חיסון אחראי באופן ישיר לתחלואה או למותם של אנשים, בדיוק כמו מי שאומר לאנשים אל תתחסנו. המשנה שלנו היא סדורה ואנושית – חייבים לחסן את כולם! יו"ר הוועדה רוצה לעכב את מעבר החיסונים ל-500 אנשי רפואה בעזה, בשל נושא אחר, שגם אותו אני קורא לסיים מהר ככל האפשר בשל האנושיות.

הדיון הזה משודר ומוקלט, ואני בטוח שהוא גם מתורגם לאנגלית. הדיון הזה הוא מביש ובעוד 20 שנה גם הילדים שלכם יתביישו בעמדה הזו של מניעת חיסונים. היה עדיף לכם לא לקיים את הדיון הזה ואסור למנוע מאנשים להתחסן, לרבות כל האסירים בישראל, גם הפליליים, גם לפי החוק הבינ"ל. הבריאות של האנשים האלה היא ערך אוניברסלי. למנוע מהפלסטינים ומהצוותים הרפואיים להתחסן זו הפרה של החוק הבינ"ל. העמדה שלנו היא להאיץ את המו"מ כדי שכל השבויים והאסירים ישובו לחיק משפחתם בהקדם.

ח"כ עופר כסיף: ישראל היא הכח הכובש, ערכית ומוסרית, וגם לפי החלטות בתי המשפט בישראל. ישראל שולטת על המעברים לעזה, ולכן יש לה את האחריות לאספקת החיסונים, בין אם מהמלאי שלה או ממקורות אחרים. דיון שמעלה את השאלה אם ישראל צריכה להעביר חיסונים הוא דיון נפשע ומביש. סעיף 140 לעקרונות של הצלב האדום אומר בפירוש כי המחויבות לכבד ולהבטיח את החוק ההומניטרי הבינ"ל אינו תלוי בהדדיות!

החזקת אזרחים ישראלים בידי החמאס היא דבר נפשע. זו הפרה של החוק הבינ"ל ואסור לקבל את זה, אבל באותה מידה לפחות חטיפה של פלסטינים מביתם, כולל קטינים, מבלי להעמיד אותם לדיון או כוונה להעמידם לדין, זו חטיפה לא פחות גרועה ממה שעשה החמאס, ולכן, טלו קורה מבין עיניכם. אנחנו בניגוד אליכם פחות עקביים, ונגד כל חטיפה.

ב-8 בפברואר, בהחלטה בבג"ץ של משפחת גולדין נגד ממשלת ישראל, נקבע שהשטחים הכבושים, כולל עזה, ומדינת ישראל הם יחידה אפידמיולוגית אחת. כלומר, מעבר לפשע מלחמה והפרת החוק הבינ"ל ולפעולה לא צודקת ולא מוסרית, זה גם מסכן את בריאות הישראלים.

ח"כ מיכל וונש: בעזה שולט ארגון טרור רצחני, אשר מחזיק בשני אזרחים ישראלים ובגופות של שני חללים, וכן בשני מיליון אזרחים פלסטינים בני ערובה. ארגון טרור ששולל זכויות אנשים וילדים בעזה, ולא מכפיף את עצמו לחוק הבינ"ל ורק רוצה להינות ממנו. כמו כל מערכת, כאשר אין הדדיות, היא קורסת, ולא יכולה להיות מערכת חד כיוונית. מדברים על הומניטרי תמורת הומניטרי, אבל הגיע הזמן לשנות פרדיגמה ושאנו נקבע את המשוואה, אבל עד כה לא שמענו שגובשה מדיניות בנושא.

ח"כ דיכטר הצטרף לעמדה זו ואמר: הדבר החשוב ביותר, לנו כוועדה, זה להבין מהדרג המדיני את המדיניות ולא הבנו אותה. אני רק מציע לא לחייב את הדרג המדיני לתת תשובה על כך בדיון פתוח.

ח"כ ניר ברקת: לרש"פ יש תקציב, והם אחראים לסל התרופות שלהם ולחיסונים שלהם. גם את ה-5000 חיסונים לא הייתי נותן להם אלא אם שילמו תמורתם. אני כן בעד דיון פומבי בסוגיה, לא כדי לנהל פה את המו"מ, אלא כדי שהדרג המדיני ידע פומבית, שיש להם גיבוי להפעיל לחץ מערכתי על עזה. אנחנו צריכים לקבוע את כללי המשחק מולם, ואנחנו יודעים שבמזרח התיכון חייבים להיות טובים עם הטובים ורעים עם הרעים.

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, סיכם: אנחנו חברי כנסת ישראל מחויבים להפוך כל אבן כדי לוודא שאזרחים ישראלים שנחטפו לרצועת עזה ישובו לביתם וגופות חללינו יגיעו לקבר ישראל. בכל דיון הקשור, במישרין או בעקיפין, לאלה שמחזיקים בניגוד לדין הבינ"ל בגופות חללינו ושחטפו אזרחים ישראלים שלא מואשמים בדבר, אנחנו חייבים לוודא שהדרג המדיני דן בו בהקשר הנכון והרחב. הוועדה אפילו לא שמעה שמתקיים דיון בשאלה הזו האם זה חלק ממערכת השיקולים במו"מ על העברת חיסונים. אזרחי ישראל חייבים לדעת מי מקבל את ההחלטות, וזה לא ברור, ואזרחי ישראל חייבים לדעת מה המדיניות. החשש כאן הוא לא שיש עמימות קונסטרוקטיבית, אלא שהעמימות היא כדי להסתיר שלא דנים ולא גיבשו מדיניות. הוועדה מבקשת לקבל מהמל"ל הבהרה, מהרשות המבצעת לרשות המפקחת, היכן יתקיים דיון שכזה, עוד בטרם קבלת כל החלטה

הרש"פ מבקשת להעביר מנות חיסון ל-500 אנשי צוותי רפואה, אבל אני מטיל ספק בכך ומניח שהם יועברו בראש ובראשונה לראשי החמאס. אני מניח שהם יעברו לאלה שאחראים על חטיפתם ואולי שומרים על החטופים הישראלים. אני לא רואה את יחיא סינוואר לוקח את החיסון שלו ונותן לאחות הרחמניה בעזה. בואו לא נהיה לא תמימים. אפשר בהחלט להתנות את החיסונים בכך שיתבצעו בישראל, או במעברי הגבול, כדי שישראל תדע ותוודא בדיוק מי קיבל את החיסון.

זה יבהיר לחמאס שישראל איננה עומדת דום לכל דרישה ואיננה מזניחה את דרישותיה או מכילה ועוצמת עיניים. ישראל חייבת לנהל זאת בשום שכל,  ולא ייתכן שלא תדרשו שחיסונים יעברו גם לחטופים, או לכל הפחות לקבל עליהם פיסת מידע, או שיאשרו לצלב האדום לבקר אותם.

עם שאלת החיסונים או בלי, ישראל צריכה לייצר משוואה חדשה שתעמוד על אותו אינטרס יסודי של השבת גופות החללים לקבר ישראל ולהשיב את החטופים ולנקוט צעדים חדשים, במדיניות יצירתיות ולא רק להשתעבד לתכתיב החמאס. אסור לה לישראל להפסיד את ההזדמנויות לשנות את כללי המשחק, ומי שהיום מרכין ראש ולא מוכן לבחון את ההזדמנויות בצורה רצינית – בעצם אומר שרק תכתיבי החמאס יקבעו כאן את המו"מ. אנו לא יכולים להשלים עם זה, ולא נוכל לתת לדרג המדיני להציב את ישראל בנקודה נחותה זו במו"מ.

אולי יעניין אותך גם