יש אישור עקרוני לרכש מטוסים ומסוקים לצה״ל - מתווה המימון טרם ברור

הממשלה אישרה רכש מטוסי תדלוק וטייסת F-35 'אדיר' שלישית. מתווה המימון טרם ברור. בנוסף: הסתיים תרגיל ׳ורד הגליל׳ של חיל האוויר בצפון

צילום: דו״צ

ביום בו הסתיים תרגיל פתע תלת-יומי גדול של חיל האוויר, שדימה לחימה בחזית הצפון והגנת שמי המדינה, אישרה ועדת השרים להצטיידות רכש טייסת נוספת, שלישית, של מטוסי קרב F-35 'אדיר' ומטוסי תדלוק KC-46 חדישים. אלו מקדמים את מערך הקרב לדור 5 ולהארכת הזרוע המבצעית של צה"ל ומדינת ישראל. 

הממשלה אישרה עקרונית רכש בסכום של תשעה מיליארד דולר לארבעה מטוסי תדלוק  KC-46 (בואינג), טייסת  F-35 (לוקהיד מרטין) נוספת, אך לא קבעה איזה משני מסוקי התובלה המועמדים להחליף את היסעורים הוותיקים יירכש. החלטה זו: המסוק K של לוקהיד מרטין או מסוק צ'ינוק של בואינג, נדחתה.

מניחים שהסכם רכש מטוסי התדלוק ייחתם עד סוף החודש עם ארה"ב עד שיגיע מועד ההזמנה בחברת בואינג, כדי שהמטוסים יגיעו מהר ככל האפשר. מטוסי התדלוק PEGASUS יחליפו את מטוסי התדלוק 'ראם' הוותיקים. ההנחה היא כי ממשלת ישראל תבקש מארה״ב להקדים את אספקת המתדלקים. החוזה הסופי שיחתם יהיה בין חיל האוויר לבואינג. 

המתדלק החדיש של בואינג מבוסס על מטוס נוסעים בואינג B767 והוא רב-משימתי, יכול להטיס נוסעים, מטענים, נפגעים ופצועים, וכמובן לתדלק באוויר את מטוסי חיל האוויר. טייסת שלישית של מטוסי 'אדיר' F-35 תצטרף בבוא היום לשתי טייסות 'אדיר' הפועלות עתה בבסיס נבטים שבדרום. 

על הפרק עתה החלטת ממשלה על זהות מסוקי התובלה, וכן אפשרות רכש כלי טיס נוסף - המסוק-מטוס V-22 OSPREY של בואינג, שנועד בעיקר להטסה מהירה של לוחמי יחידות מיוחדות. אין עוד החלטה לגבי כלי טיס מיוחד זה, ששר הביטחון והרמטכ"ל מצדדים בהצטיידות בו. 

ביום שלישי הסתיים תרגיל חיל האוויר 'ורד הגליל', שנערך הפעם במתכונת פתע ותרגול מעבר משגרה לחירום ולמצב של כוננות עליונה. בתרגיל השתתפו עשרות כלי טיס ואנשי סדיר ומילואים, שגוייסו במהירות ותרגלו לחימה בזירה הצפונית. תורגלו בין היתר לחימה עצימה, הספקי תקיפה, תרחישי הגנת שמי המדינה, שליטה ובקרה, הטלות חימושים רבים ותקיפת אלפי מטרות.

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין  סיכם ואמר כי התרגיל שיפר את המוכנות של חיל האוויר ללחימה בזירה הצפונית, התרגול היה יעיל ועצים, נמשך שלושה ימים ומטרתו העיקרית הגנה על שמי המדינה ושמירת עליונות חיל האוויר במרחב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית