דיווח: סוכנות ממשלתית טורקית מספקת מימון לחמאס 

על פי הדיווח, סוכנות TIKA הטורקית מספקת מימון לחמאס בידיעת ארדואן. ישראל עצרה את המנהל שלה ב2017, אך נמנעת מהאשמה גלויה, כדי להמנע ממשבר נוסף עם אנקרה 

מוחמד מרתג'ה. צילום: דוברות שב״כ

על פי דיווח של Nordic Monitor, הסוכנות התורכית לשיתוף פעולה ופיתוח (TİKA) העבירה באופן בלתי חוקי כספים לשימוש חמאס בעזה באמצעות נסיעות רשמיות של אישים מטעמה. העברות הכספים בוצעו לכל הפחות בין השנים 2012 ל-2016. 

לדברי המקור, שדיבר בתנאי אנונימיות בשל ציד המכשפות האכזרי של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נגד מבקרים וחושפי שחיתויות, עובדים ב-TİKA שביקרו רשמית בעזה כדי לפקח על פרויקטים מתמשכים, קיבלו קצבת נסיעה מכספים סודיים והשאירו את כל המזומנים במשרדי הסוכנות בעזה מבלי לקבל קבלה על השימוש בהם. 

המקור אמר כי הכסף נמשך מסניף Vakıfbank המנוהל במחוז Kavaklıdere באנקרה ותועד להוצאות נסיעה וארוחות במהלך הנסיעה. הסיבה לשימוש בכספים היא פשוט משום שהעובדים אינם צריכים להגיש חשבוניות או שוברים כאשר הם חוזרים למשרד. "אתה פשוט כותב על פיסת נייר שהוצאת סכום כזה או אחר במהלך הנסיעה וחותם עליה. זה הכל. בסוף כל שנה, רשומות אלה הושלכו לפח", הוסיף המקור.

על פי הכתוב, מוחמד מרתג'ה, לשעבר ראש סניף עזה של TIKA, ומהמט קאיה, נציג הקרן הג'האדיסטית לזכויות אדם וחירויות וסיוע הומניטארי (İHH), עבדו יחד על האופן שבו יושקעו כספה של TIKA בעיר. מרתג'ה נעצר על ידי ישראל ב2017, וב2018 נכלא בארץ לתשע שנים בגין סיוע כספי לחמאס. ארגון İHH היה זה שארגן את אירוע המרמרה. 

״בעקבות מעצרו של מרתג'ה, נראה כי הרשויות הישראליות משתמשות בשפה זהירה, נמנעות מלהאשים את TIKA ואת הצוות הטורקי שלה ישירות ולהפוך את מרתג'ה לשעיר לעזאזל במהלך פוליטי כדי להימנע ממשבר חדש עם טורקיה״, כותבים בדיווח.

ארגון TIKA גם עזר לפעילי חמאס לצאת דרך מצרים לטיפול רפואי בטורקיה במהלך מבצע צוק איתן. לפי הפרסום, TIKA מתוקצבת בכ-4 מיליארדי דולרים בשנה ללא צורך להראות קבלות על ההוצאות. 





 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית