היקף הרכש בשקלים שביצע מנה"ר בשנת 2020 הסתכם ב-12.5 מיליארד שקל

צבר ההסכמים וההזמנות הפעילות עומד על כ-48 מיליארד שקל. 23% מהרכש בוצע מאזורי עדיפות לאומית וקו עימות. חמישית מהעסקאות בספק יחיד

ראש מנה"ר אבי דדון. קרדיט: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מינהל הרכש והייצור במשרד הביטחון (מנה"ר) מסכם בימים אלה את שנת הרכש 2020. את נתוני הרכש הציג סמנכ"ל וראש מנה"ר, אבי דדון, בסיכומי תוכניות העבודה שמקיים משרד הביטחון. היקף הרכש בשקלים שביצע מנה"ר בשנת 2020 הסתכם ב-12.5 מיליארד שקל, מתוכם כ-3.9 מיליארד שימשו לרכש אמצעים, שירותים וציוד רפואי עבור המאבק בקורונה, בהתאם לצורכי משרד הבריאות, פיקוד העורף וגורמים נוספים.

שר הביטחון בני גנץ: "מנהל הרכש במשרד הביטחון הוכיח את עצמו בשנה האחרונה כחולץ הפקקים של המדינה. בזמן שצה"ל וכל מערכת הביטחון נפרסים ומסייעים בשטח, ברשויות, בבתי החולים ובמבצע החיסונים, אנשי מנהל הרכש סיפקו ועדיין מספקים את העורף שאיפשר להקים מחלקות קורונה נוספות, להביא מכונות הנשמה ומסיכות, להכפיל פי 12 את כמות הבדיקות ולחסוך מאות מיליוני שקלים תוך הצלת חיי אדם. אני גאה בעובדי מנהל הרכש שעובדים מסביב לשעון ונרתמים לכל משימה בכדי להבטיח שמדינת ישראל תקבל את כל האמצעים להילחם בנגיף, תוך שהם דואגים להביא פרנסה לאלפי ישראלים בפריפריה דווקא בעת הקשה הזו לחברה ולכלכלה הישראלית".

סמנכ"ל וראש מנה"ר, אבי דדון:"מיד עם תחילת המשבר, משרד הביטחון יזם והוביל הקמה של 9 קווי ייצור מקומיים למסכות, לציוד רפואי ולאמצעים לבדיקת קורונה. יחד עם משרד הבריאות הצלחנו להסיט מאות מיליוני שקלים למפעלים בישראל, במקום להוציא כסף לחו"ל. בימים אלה חתמנו על הזמנות לייצור 5 מיליון חלוקים לצוותים רפואיים בקווי ייצור בפריפריה - בשלומי, בקרית גת, בחורפיש ובאזור התעשייה ברקן".

צבר ההסכמים וההזמנות הפעילות עומד על כ-48 מיליארד שקל. 23% מהרכש בוצע מאזורי עדיפות לאומית וקו עימות. 5,827 מכרזים קיים מנה"ר ב-2020. היקף הפטורים ממכרז ירד לכ-20% - הנתון הנמוך ביותר זה למעלה מעשור. ב-13 במארס 2020, עם פרוץ משבר הקורונה, התגייס מנה"ר - לבקשת משרד הבריאות - למבצע הלאומי לרכש ציוד רפואי שנמשך גם בימים אלה:

23,400 הזמנות בהיקף של 3.9 מיליארד שקל הוציא מנה"ר מתחילת משבר הקורונה. ההזמנות כוללות כ-3.5 מיליון בדיקות קורונה ב-4 מעבדות מתקדמות שהוקמו בתוך זמן קצר; כ-750 אלף דיגומי קורונה (כולל פרויקט "איים ירוקים"); כ-13 מיליון ערכות בדיקה ומטושים; כ-230 מיליון מסכות (כירורגיות ו-N95); 929 מיליון כפפות, 6,531 מנשמים שסופקו למערכת הבריאות וכ- 480 אלף לינות של חולים ומבודדים בעשרות מלוניות קורונה. 

תשעה קווי יצור מקומיים הקים מנה"ר, מרביתם באזורי עדיפות לאומית: שני קווים למסכות כירורגיות, שני קווים למסכות N95 וחמישה קווי יצור מקומי של אמצעים לבדיקת קורונה (מטושים, מבחנות ותמיסות כימיות). בימים אלה נחתמו הזמנות לייצור 5 מיליון חלוקים חד פעמיים לצוותים רפואיים ב-4 מפעלים ישראליים: בשלומי, בקריית גת, באזור התעשייה ברקן ובחורפיש.

יחידת הממונה על השינוע הבינלאומי במנה"ר הפעילה במהלך המשבר רכבת אווירית של 23 מטוסי מטען להבאת ציוד רפואי חיוני לישראל. מנה"ר הביא לחיסכון מוכח של 700 מיליון שקל, בזכות רכש מיטבי, קיום מכרזים והליכים תחרותיים ובזכות העברה של ייצור מחו"ל לישראל. 

סמנכ"ל וראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון: "כרבע מהרכש השנתי של מנה"ר בוצע בשנת 2020 עבור המשימה הלאומית לטיפול במגפת הקורונה. זכינו להירתם למאמץ הלאומי מאז 13 במארס, במגוון עצום של משימות: פתיחת מלוניות קורונה, רכש מגוון ציוד רפואי, פתיחת מעבדות לבדיקות קורונה ועוד. מדובר בהיקף עצום של יותר מ-23 אלף הזמנות רכש בשווי מיליארדים.

"בזכות תהליכי רכש מיטביים הצלחנו להסיט מאות מיליוני שקלים  למפעלים בישראל, במקום להוציא את הכסף על ייבוא. הפעילות של מנה"ר הניבה, עד כה, חיסכון של כ-700 מיליון שקל. בסיכום השנה, למרות העדר חוק תקציב, הצלחנו לשמור על ממוצע הרכש בשקלים של השנים האחרונות, בדגש על הפריפריה, להשאיר מקסימום הזמנות בישראל ולצמצם רכש בחו"ל". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית