חזרה להסכם הגרעין: הבית הלבן עורך שיחות עם אירופה

השליח האמריקני המיוחד לנושאי איראן רוב מאליי ניהל שיחות על "החייאת" הסכם הגרעין עם נציגים אירופיים בכירים

חזרה להסכם הגרעין: הבית הלבן עורך שיחות עם אירופה

Photo by Adam Schultz / Biden for President

רוב מאליי (MALLEY), השליח המיוחד החדש לנושא איראן של ממשלת ביידן, ניהל בימים האחרונים שיחות עם פקידים רשמיים רמי דרג בבריטניה, בצרפת ובגרמניה, כחלק מנסיונות הממשל החדש להחיות את הסכם הגרעין מ-2015, ממנו פרש הנשיא טראמפ. לדברי מקורות רשמיים שוחח השליח המיוחד עם המנהלים הפוליטיים של משרדי החוץ של שלוש המדינות האירופיות. מחלקת המדינה לא הגיבה לידיעה זו של סוכנות רויטרס. 

השליח המיוחד רוב מאליי היה חבר בצוות האמריקני שדן בהסכם הגרעין בתקופת ממשל הנשיא אובמה. הנשיא ביידן התבטא באחרונה כי אם טהרן תשוב להסכם הגרעין, וושינגטון תעשה כך גם היא, ותשאף להרחיב את מסגרות ההסכם ולכלול בו דיונים על פיתוח טילים בליסטיים באיראן ועל תמיכת המדינה בשליחיה בעירק, בסוריה, בתימן ובכל מקום אחר. 

משנת 2019 החלה איראן להפר את הסכם הגרעין, לרבות הגדלת שיעורי העשרה אורניום עד לדרגות זיקוק גבוהות. מזכיר המדינה אנתוני  בלינקן הזהיר כי  הזמן שבו עלולה איראן לייצר די חומר בקיע כדי ייצור מטען גרעיני מתקצר לכדי שלושה-ארבעה חודשים. אמר על כך בסוף השבוע היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבן: "מבחינתנו עדיפות קריטית ראשונה במעלה היא לדון במשבר גרעיני כאשר מעריכים שאיראן מתקרבת יותר ויותר לכך שיהיה בידה די חומר בקיע כדי ייצור מטען גרעיני.

רויטרס מוסרת כי שיחות מאליי עם הנציגים האירופים הן צעד ראשון בדיונים, שבסופו של דבר אמורים לצרף את רוסיה וסין, שתי מעצמות החתומות על הסכם הגרעין, ובסוף התהליך לצרף גם את איראן עצמה. לדברי רשת אל-ערבייה אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון ביום ששי כי הדיונים על הסכם הגרעין  חייבים להיות "ישירים מאוד",  וחובה לכלול את סעודיה,  יריבתה הגדולה של איראן. 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל