מפקד CENTCOM: אנו ב״תקופה של הזדמנויות״ עבור יחסי ארה״ב-איראן

גנרל מקנזי אישר כי היו איומים מוגברים מצד איראן בחודשים שקדמו לבחירות. עוד התייחס למעבר של ישראל מפיקוד אירופה לפיקוד המרכז

מקנזי בתדריך עיתונאים בפנטגון, בשנה שעברה. צילום: REUTERS/Yuri Gripas

לאחר השבעתו של ביידן לנשיאות ארה״ב, מהווה התקופה הנוכחית מהווה ״תקופה של הזדמנויות״ ליחסים בינה לבין איראן – כך אמר מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני (CENTCOM), גנרל קנת׳ פרנק מקנזי, בביקור ראשון באזור תחת הממשל החדש.

אתר Defense One מדווח, כי מקנזי אישר שבחודשים שקדמו לבחירות היו ״איומים מוגברים״ מצד האיראנים, אך שארה״ב הצליחה לשמור על גורם ההרתעה. ״המטרה שלנו הייתה למנוע מלחמה״, אמר לעיתונאים שהתלוו אליו. עם זאת, הוא הכיר בכך שלא כל הקרדיט ניתן להרתעה הצבאית. ״אני בטוח שהאיראנים עשו חישוב פוליטי, לראות אם הדברים משתנים תחת הממשל החדש. כעת יש ממשל שיבחן מחדש את המדיניות האמריקנית״.

כזכור, בשבועות האחרונים לכהונתו של טראמפ ביצעה ארה״ב מפגני כוח רבים למול איראן: הצוללת הגרעינית USS Georgia חצתה את מיצר הורמוז, מלווה בשתי ספינות מלחמה, מפציצי B-52 טסו מעל המפרץ הפרסי, ועוד.

מקנזי התייחס גם למצב הכוחות האמריקנים באפגניסטן, ואמר כי טרם קיבל פקודות חדשות בנושא. טראמפ תכנן להשיב לארה״ב את 2,500 החיילים שנותרו במדינה עד לחודש מאי הקרוב, זאת בהתאם לעסקה עם הטליבאן. עם זאת, מקנזי העריך כי לפחות לעת עתה לא יהיו שינויים מרחיקי לכת במדיניות האמריקנית במזה״ת, מאחר ומזכיר ההגנה הנכנס, לויד אוסטין, ממוקד בהתמודדות עם מגפת הקורונה המשתוללת במדינה.

זוהי נסיעתו הראשונה של מקנזי לאזור מאז הועברה ישראל מפיקוד אירופה  (EUCOM) לפיקוד מרכז, אחד הצעדים האחרונים כנשיא עליהם הורה טראמפ. מקנזי אמנם שיבח את המהלך ואמר כי מדובר בדבר חיובי, אך גם הזהיר כי ״שום דבר לא ישתנה בן לילה״. האתר מציין כי אנליסטים רבים כבר הציעו שישראל תתאים באופן טבעי יותר ל-CENTCOM – אך כמובן שמעבר כזה לא היה אפשרי עד לחתימת ״הסכמי אברהם״, כיוון שהיחסים העוינים בין הצדדים לא אפשרו להם להיות תחת אותו פיקוד, בקבוצה של מדינות המשתפות פעולה מבחינה ביטחונית. å

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית