טראמפ חתם על עסקת הנשק עם האמירויות - טרם ברור כיצד יגיב ביידן

המעשה האחרון של ממשל טראמפ: עסקת הענק למכירת מטוסי חמקן F-35 ומל"טי REAPER לאיחוד האמירויות. עדיין מוקדם לומר אם ממשל ביידן יעשה שינויים בעסקת הנשק

טראמפ חתם על עסקת הנשק עם האמירויות - טרם ברור כיצד יגיב ביידן

צילום: דובר צה"ל

ממש כמה שעות לפני השבעת הנשיא ביידן נחתם בוושינגטון ההסכם למכירת 50 מטוסי חמקן F-35 ו-18 מל"טים גדולים MQ-9 REAPER לאיחוד האמירויות. רויטרס וגלובל דפנס ניוז דיווחו כי זה היה כמעט המעשה האחרון של ממשל טראמפ. רשמית נחתם בין המדינות "כתב הסכמה" הכולל את תנאי מכירת הציוד לאיחוד האמירויות. מקורות בוושינגטון לא יכלו לומר מתי תחל אספקת המטוסים לאבו דבי, אך מעריכים שהאספקה תחל בשנת 2027.

הערכת שווי עסקת הענק היא 23.37 מיליארד דולר: יותר מ-10 מיליארד דולר ל-50 מטוסי F-35, קרוב לשלושה מיליארד דולר ל-18 מל"טי REAPER  ועוד כעשרה מיליארד לחימושי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. אך מעריכים שיחלו שינויים בעלויות בעת הדיונים עם שתי היצרניות לוקהיד מרטין וג'נרל אטומיקס.

עדיין מוקדם לומר אם ממשל ביידן יעשה שינויים בעסקת הנשק, אך מזכירים כי מזכיר המדינה המיועד אנתוני בלינקן התבטא באוזני כתבים כי "עסקה זו היא משהו שאנו נבחן בזהירות רבה, רבה מאוד", בגלל המחויבות לישראל לשמר את יתרונה האיכותי. בדצמבר דחה הסנט ניסיון לחסום את  העסקה, כאשר הרפובליקנים הצביעו בעד ביצועה.