חוקרי שב"כ זוכו מחשד שפגעו בסאמר ערביד

במסגרת החקירה נחקרו באזהרה מספר חוקרי שב"כ בחשד לשימוש בכוח שלא כדין. בסיומה, זוכו החוקרים בשל היעדר תשתית להוכחת ביצוע עבירה

חוקרי שב"כ זוכו מחשד שפגעו בסאמר ערביד

ראש השב"כ נדב ארגמן. צילום: רונן טופלברג

היועץ המשפטי לממשלה החליט לגנוז את תיק החקירה שנפתח נגד מספר חוקרי שירות הביטחון הכללי, בחשד שפגעו בסאמר ערביד, הנאשם ברצח רנה שנרב ז"ל, במהלך חקירתו. בעקבות הידרדרות קשה במצבו הבריאותי של סאמר ערביד, בעטייה אף התאשפז, בעת שהיה נתון בחקירת שירות הביטחון הכללי, ולאחר שגם הוגשו תלונות ביחס לכך, נפתחה חקירה פלילית לבדיקת הדברים.

במסגרת החקירה נחקרו באזהרה מספר חוקרי שב"כ בחשד לשימוש בכוח שלא כדין, נגבו הודעות מעדים, נתפסו מסמכים והתקבלו חוות דעת מהמכון לרפואה משפטית. החקירה נוהלה ע"י המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש).

לאחר בחינת חומר הראיות, בהתאם להמלצת צוות החקירה וחוות דעת כלל הגורמים בפרקליטות המדינה אשר ליוו את הטיפול בחקירה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לגנוז את תיק החקירה בהיעדר תשתית להוכחת ביצוע עבירה. עם מתן ההחלטה, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפעול להפקת הלקחים הנדרשים.

בהמשך להודעת דוברות פרקליטות המדינה, להלן התייחסות שירות הביטחון הכללי:

שירות הביטחון הכללי שיתף פעולה באופן מלא עם חקירת מח"ש ומברך על החלטת היועמ"ש לממשלה לסגור את תיק החקירה. המידע שהתקבל בחקירתו של המחבל סאמר ערביד, רוצחה של רנה שנרב ז"ל, הביא לאיתור אמצעי לחימה רבים ולסיכולם של פיגועים נוספים שתוכננו על ידי ארגון הטרור החזית העממית.

 ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן: "מגבה את חוקרי השב"כ אשר ביצעו משימתם במקצועיות, בממלכתיות ועל פי חוק, ובפעולתם הצילו חייהם של ישראלים רבים".

תגובת הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל:  

"החלטת היועמ"ש היא שערורייתית, ואינה מתיישבת עם העובדות ועם מבחן ההיגיון. סאמר ערביד נעצר כשהוא בריא לחלוטין, ולאחר חקירה, שאף השב"כ מודה שנעשה בה שימוש באמצעים פיזיים, הגיע לסף מוות ונזקק לטיפול רפואי אינטנסיבי להצלת חייו. על פי פרסומים בתקשורת, בבית החולים התגלה שערביד סבל משברים מרובים בצלעות ומכשל כלייתי חריף - סימנים המעידים על שימוש בעינויים.

"בהחלטה לסגור את התיק, היועמ"ש נתן הכשר לשימוש בעינויים במדינת ישראל, והעניק חסינות לחוקרי השב"כ מפני העמדה לדין, אפילו כשמעשיהם כמעט והביאו למותו של אדם".