ביידן מעוניין בהארכת אמנת בקרת הנשק עם רוסיה

אמנת ה-New START, שמגבילה את פריסת הנשק של שתי המדינות, צפויה לפקוע בחודש הבא. ״מדובר באינטרס של הביטחון הלאומי״, מסר הבית הלבן. בנוסף, יבחן המודיעין האמריקני שורת התערבויות של רוסיה

ביידן מעוניין בהארכת אמנת בקרת הנשק עם רוסיה

פוטין וביידן, בתפקידו כסגן הנשיא בממשל אובמה, 2011. צילום: REUTERS/Alexander Natruskin/File photo

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, יבקש הארכה של חמש שנים לאמנת בקרת הנשק האמריקנית-רוסית, ה-New START, שעומדת לפקוע בתחילת חודש פברואר, כך מסר הבית הלבן ביום חמישי האחרון. זוהי אחת ההחלטות הראשונות המשמעותיות בממשל האמריקני החדש, שנכנס לפעולה רק יום קודם לכן.

״הנשיא הבהיר כבר לפני זמן רב שאמנת ה-New START היא באינטרס של הביטחון הלאומי של ארה״ב״, אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג׳ן סאקי, בתדרוך העיתונאים היומי. ״והארכת האמנה הגיונית עוד יותר בימים אלה, כאשר היחסים עם רוסיה נמצאים במצב עימות.

סוכנות הידיעות רויטרס מזכירה כי אמנת בקרת הנשק מגבילה את שתי המדינות לפריסה של לא יותר מ-1550 ראשי נפץ אסטרטגיים כל אחת, הכמות הנמוכה יותר זה עשרות שנים. בנוסף, מגבילה האמנה את מספר הטילים הקרקעיים והימיים ואת המפציצים והכלים האחרים שמובילים אותם. החשש הוא שפקיעת האמנה תוביל למרוץ חימוש גרעיני. ״האמריקנים בטוחים הרבה יותר תחת ה-New START״, נמסר בהודעה של הפנטגון.

בנוסף, עדכנה סאקי כי ביידן ביקש מקהילת המודיעין לבצע הערכה מקיפה בנוגע למעורבות הרוסית בפריצת הסייבר למערכות חברת SolarWinds בסוף השנה שעברה, בניסיון להטיית הבחירות האחרונות, בשימוש בנשק כימי נגד מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני, וכן לגבי ״תכנית החיסולים״ הרוסית – פרויקט לכאורה של המודיעין הצבאי הרוסי במסגרתו הוא משלם לשכירי חרב ולמיליציות הקשורות לטליבאן על מנת להרוג חיילים אמריקנים באפגניסטן.

״גם כאשר אנו פועלים בשיתוף פעולה עם רוסיה כדי לקדם את האינטרסים האמריקנים, אנו פועלים לוודא כי היא תיקח אחריות על פעולות היריב חסרות האחריות שלה״, אמרה סאקי.

יוזכר כי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, סירב שוב ושוב להאריך את האמנה בטענה שהיא לא מכסה את סך הארסנל הגרעיני של רוסיה, אך שינה את דעתו בשבועות האחרונים לפני הבחירות, בתקווה להישג במדיניות החוץ שיוביל לניצחון בבחירות. בסוף חודש אוקטובר הגיעו שתי המדינות ל״הסכמה עקרונית״ על חידוש האמנה בשנה בלבד. ביום רביעי, יום חילופי הממשל, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי עודנו מחויב לחידוש האמנה.  

אולי יעניין אותך גם