הלוחמים הטכנולוגים שבלעדיהם אף טנק לא זז מטר 

אחזקת טנקים, רחפנים וחימוש מונחה - בה"ד 20, בית הספר למקצועות הטכנולוגיה והאחזקה, מכשיר אנשי אחזקה בכ-50 מקצועות שונים. ראיון מיוחד של דן ארקין עם מייסד הבה"ד ואלוף (מיל') עמוס חורב, לשעבר קצין חימוש ראשי 
 

הלוחמים הטכנולוגים שבלעדיהם אף טנק לא זז מטר 

מפקדי בה״ד 20 לדורותיהם. צילום: דובר צה"ל

בצילום מפורסם משנת 1948 שצולם בנגב, בחזית הדרום, במלחמת הקוממיות, נראים שלושה: משמאל יצחק רבין, מימין יגאל אלון והאיש באמצע, בין השנים, הוא קצין המבצעים של חזית הדרום, עמוס חורב. לימים אלוף עמוס חורב, מי שהיה קצין חימוש ראשי, נשיא הטכניון, מדען ראשי של מערכת הביטחון, חתן פרס ביטחון ישראל, ועוד שפעת תפקידים ותארים אקדמיים.

עמוס חורב, יליד 1924, מציג לישראל דפנס את הצילום המפורסם בפגישה בביתו, זמן קצר אחרי שערך ביקור מיוחד שריגש אותו: ביקור בבה"ד 20 בקריית ההדרכה בדרום, בסיס ההדרכה של חט"ל, חיל הטכנולוגיה והאחזקה (לשעבר חיל חימוש). 

[עמוס חורב בביתו. צילום: דובר צה"ל]

חורב הקים את בית הספר הזה למקצועות הטכנולוגיים לפני 60 שנה והיה מפקדו. הקים בסיס הדרכה "מאפס", וראה בימים אלו את בה"ד 20, בסיס הדרכה שהוא מהגדולים בצה"ל, ובו מכשירים ומלמדים באמצעים דיגיטליים, מחשבים, סימולטורים וטבלטים לוחמים טכנולוגיים שמתחזקים טנקי מרכבה סימן 4, רק"ם נמ"ר, רחפנים וסוגי חימוש מונחה מדוייק.

"בביקורי בבה"ד 20 התרשמתי משיטות העבודה וההדרכה המודרניות, מאמצעי ההמחשה החדישים, וכמובן מהחיילים ומריבוי החיילות. כשהתחלנו מאפס לא היו בנות כלל. איך הקמנו את בית הספר בצריפין? אספנו צעירים בני 15-16 מערי הסביבה, לוד, רמלה וראשל"צ, לימדנו והכשרנו אותם למקצועות הטכניים", מסביר חורב. 

"להיות מכונאים וטכנאים. שאפתי להעלות את הרמה והאיכות של הבה"ד. הקמתי ספריה, הוצאתי לאור מגזין מקצועי, שלחנו אנשים ללמוד בטכניון כדי להגדיל את מספר המהנדסים. היום ראיתי בה"ד 20 שנהפך לבית ספר חדיש ומתקדם ביותר". 

50 מקצועות 
בה"ד 20 משתייך לחיל הטכנולוגיה והאחזקה ומפעיל מערך הדרכתי גדול: יותר מ-300 קורסים ב-50 מקצועות מכשירים מגוון חניכים, חיילים שזה עתה התגייסו, קציני טנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), בעלי מקצוע בהמון תחומים טכנולוגיים, קצינים בכירים בהשתלמויות ובית הספר מקיים שת"פים עם מוסדות וחברות אזרחיים בתחומים רלוונטיים. 

אל"מ יוסי מור, מפקד בה"ד 20: "המעבר של הבה"ד מצריפין לקריית ההדרכה בדרום היה עבורנו אירוע משמעותי. המקום מתאים ביותר מבחינת התשתיות,  וכך אנו שותפים במאמץ הלאומי של הירידה דרומה. 40 אחוזים מאנשי הקבע בבה"ד גרים בנגב. בסיס ההדרכה מותאם היטב לנוער שמתגייס כיום, שמבין מהי דיגיטציה, מכיר תוכנות מחשב וטלפונים חכמים סלולריים".

[אל"מ יוסי מור. צילום: דובר צה"ל]

כמה קבוצות של מקצועות  שנלמדים בבה"ד 20: אלקטרו-אופטיקה, חימוש מונחה מדוייק, נושאי איסוף, מכ"מים, רחפנים, העולם הדיגיטלי. בקבוצת מקצועות הרק"ם: טנקי מרכבה סימן 4, נגמ"שים נמ"ר, הרק"ם הגלגלי 'איתן', מערכות הגנת הטנק 'מעיל רוח', בקיצור כל הפלטפורמות של זרוע היבשה ושל חילות אחרים כולם נזקקים לתחזוקה ותיקונים וטיפול שוטף ומונע.

אל"מ מור מדגים אלו מקצועות טכנולוגיים סובבים פלטפורמה כמו טנק מרכבה סימן 4: "טנק מתקדם כמו מרכבה אינו דומה לימי הפטון והמגח. בטנק מרכבה 4 מטפלים ארבעה בעלי מקצוע -  טכנאי מערכות הנעה, טנאי צריח, חשמלאי וטכנאי בקרת אש, העוסק במערכת האש של הטנק וב'מעיל רוח'. טנק של ימינו הוא מפלצת אלקטרונית ממוחשבת שמבצעת תנועה וירי והגנה עצמית. הוא דורש טכנאים ומכונאים מיומנים.

"בסיום הקורס בבה"ד 20 ייצא הבחור ליחידתו ויהפוך ל'לוחם טכנולוגי' בגדוד או בחטיבה. הוא חייל טנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), הוא חלק מפלוגת השריון, הוא צמוד לשריונאי הפלוגה ולכלים ונחשב ללוחם לכל דבר. הוא יהיה עם הפלוגה באימונים, בחירום, בפעילות מבצעית ובמלחמה, ותמצא אותם היום צמודים לפלוגות טנקים סביב עזה ובחזיתות בצפון".

קורס אחזקת רחפנים
תחום לימוד מחדש יחסית הוא קורס אחזקת רחפנים. רחפן הוא אמנם כלי טיס, אולם צמוד ומקורב לקרקע ומופעל ידי כוחות יבשה. בוגרי הקורס בבה"ד 20 יתחזקו את הרחפנים בשדה ובבסיס. מהנדסי חט"ל עוסקים בפיתוח רחפנים, באיפיונם ובייצורם בהתאם לצרכים המבצעיים. 

חימוש מונחה מדוייק הוא נושא מסווג, אולם אין זה סוד שמופעלים חימושים כאלו ביחידות בצה"ל, ואנשי האחזקה מבצעים בחימושים אחזקה מונעת ושוטפת. כמו גם, כל כלי רכב צה"לי חייב בטיפול מונע אחד כל חודש. 

בה"ד 20 מצטיין בשיטות לימוד והדרכה מתקדמות. יש שיעורים פרונטליים, שיעורים עם מקרן ומצגת, מרבים להשתמש בסימולטורים של רק"ם ושל רכב. הסימולטור יודע לדמות תקלות ושיטות תיקונן. לצורך לימוד טיפול בטנק מרכבה ונמ"ר משתמשים החניכים בטכנולוגיות של VR מציאות מדומה. חובשים משקפי מציאות מדומה כדי להכיר את המערכות, לאתר תקלות וללמוד ולתרגל תיקונים.

בה"ד 20 ממשיך במסורת ותיקה של הרחבת ידע, לימוד והשכלה. נושא זה היה בעל חשיבות מרובה לעמוס חורב בכל שלבי הקריירה הצבאית והאזרחית שלו. צה"ל שלח אותו ללמוד ב-MIT, מוסד רב מוניטין בארה"ב. 

"הנהגתי בבה"ד של חיל חימוש קורסים למבוגרים כדי להרחיב את השכלתם  ולהעמיק את הידע. קבעתי שקצין לא יקבל דרגת רס"ן בחיל חימוש בלי שילמד לפחות שנתיים במוסד אקדמי. שלחתי קצינים ללמוד בטכניון. כשקיבלתי את חיל החימוש היו בחיל שלושה מהנדסים, כשעזבתי היו 170".

העלאת רמת ההשכלה והידע הטכני והטכנולוגי נתנו פירות, וכך ידעו אנשי החימוש של הימים ההם להשתיל מנוע של טנק צרפתי AMX-13 בטנק שרמן אמריקני ישן, או לרכוש טנקי סנטוריון בריטיים ולהשתיל בהם תותחי 105 מ"מ, ועוד מיני הסבות שלא רק עוררו התפעלות בעולם המקצועי, אלא הוכיחו עצמם בפעילויות מבצעיות קרביות בשדה המערכה.

מסורת הלימוד ושימור הידע נמשכת כיום בבה"ד 20 בקריית ההדרכה. לדבר המפקד אל"מ מור מושם דגש רב על הכשרתם של צוערים בהשתלמות לקראת קצונה: "אנו מכנים אותו  קצין טנ"א 'קצין טכנולוגי', ומרחיבים את הידע בעולם הטכנולוגי המקצועי, מוכנות למלחמה, ניהול ופיקוד על קבוצת אנשי הטכנולוגיה והאחזקה של היחידה, הפעלת מערך טנ"א. 

קצין צעיר כזה יפקד בחטיבת על יחידה שתמנה בין 30 ל-40 איש, חלקם חיילים וכתריסר נגדים, שהם יותר מבוגרים ואנשי מקצוע מיומנים. כך מורכבת פלגת טנ"א גדודית קלאסית".

לוחמים טכנולוגיים
מור (42) הוא בוגר מסלול ייעודי לשירות חיל החימוש, מילא שורה של תפקידים בשדה, קצין חימוש חטיבתי, רמ"ד אחזקה פיקוד דרום, קצין אחזקה אוגדתי, רע"ן אחזקה במפקדת החיל, בעל תואר ראשון בכלכלה ולוגיסטיקה ושני במנהל עסקים, בוגר קורס מיוחד בלוגיסטיקה בינלאומית בצבא ארה"ב ובוגר פו"ם. 

"הם מגיעים אלינו משני מקורות. האחד זו עתודה של כיתות י"ג וי"ד בבתי ספר מקצועיים. הם מתגייסים ויודעים שאחרי הטירונות, המתקיימת בבה"ד 20, יעברו לאחד הקורסים המקצועיים במקצועות טנ"א. מקור שני הם חיילים שסיימו בתי ספר תיכוניים עיוניים ואולי מעולם לא החזיקו כלי עבודה. תפקיד הבה"ד הוא להפוך אותם לטכנאים. בסיום הקורס הם יוצאים ליחידות כלוחמים טכנולוגיים", מתאר מור את מסלול הלוחם הטכנולוגי בצבא.   

מור מדגיש את טיפוח המוטיבציה של הלוחמים הטכניים, המכונאים והטכנאים. במקרים רבים פוגשים את הצעירים לפני גיוסם, כשהם תלמידי בתי ספר מקצועיים. חוזרים ומסבירים להם את חשיבות המקצוע בצבא ואת האופציות לרכישת מקצוע לחיים האזרחיים. 

זו המשמעות של הפרוייקט הצה"לי הנרחב "מקצוע לחיים". אל"מ מור: "הצבא יוצר קשר עם חברות אזרחיות הנזקקות לכוח אדם איכותי. אנחנו מסמנים חיילים מצטיינים, שהם פוטנציאל לעבודה בחברות אלו, מאפשרים להם לעבוד בחברה האזרחית עוד בתקופת שירותם הצבאי, ומיד אחרי השחרור לבחור יש מקום עבודה במקצועו. הפרוייקט מקיף מאות, ואולי אלפי חיילים".

אלוף (מיל) עמוס חורב, איש הפלמ"ח, לשעבר קצין חימוש ראשי ומי שהקים את בה"ד 20, מסכם את ביקורו בבה"ד: "המפעל שבו ביצענו הסבות של טנקים ותותחים מייצר היום את  מרכבה סימן 4. זו הוכחה שבה"ד 20 משפיע לא רק על המערכת הצבאית אלא גם האזרחית בהכשרת בעלי מקצוע מעולים. הבסיס הוא מאגר ידע עצום. נהניתי לראות שהבה"ד והחיל כולו מתפתחים בצורה מדהימה, מקום שאני הייתי בין ראשוניו בשנות ה-50". 
 

אולי יעניין אותך גם