סקר: חצי מהישראלים חושבים שביידן לא יצליח לקדם את תהליך השלום

על פי סקר חדש של המכון למחקר ביטחון לאומי, רוב הציבור תומך בפתרון שתי המדינות אך סקפטי בנוגע ליכולת ממשל ביידן להביא לפריצת דרך מדינית

REUTERS/Mussa Qawasma

 

 

ערב השבעת הנשיא ביידן, התפרסם מחקר מקיף חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), לפיו כמחצית מהישראלים חושבים שלא יצליח לקדם באופן משמעותי את תהליך השלום עם הפלסטינים, וכמעט חצי סבורים שישראל תתמודד היטב גם עם צמצום התמיכה האמריקאית בה.

עוד על פי הסקר, הישראלים מסמנים איראן גרעינית כאיום המשמעותי ביותר ותומכים בפעילות נגדה, אך בעדיפות בתיאום עם ארה"ב. כמו כן, רוב הציבור תומך בהמשך ואף הגברת הפעילות הצבאית בחזית הצפון. המחקר, שדגם למעלה מאלף איש מכלל המגזרים בישראל, הוא חלק ממדד הביטחון הלאומי שערך המכון.

בתשובה לשאלה האם הנשיא ביידן יוכל לקדם באופן משמעותי את תהליך השלום עם הפלסטינים, 30% מהישראלים השיבו שכן, בעוד 52% השיבו בשלילה. על פי הסקר, 51% מהישראלים חושבים שפתרון שתי המדינות אינו בר השגה בעתיד הנראה לעין, 35% חושבים שהוא אפשרי בעתיד הרחוק בלבד ורק 6% חושבים שהוא בר השגה בעתיד הקרוב. יחד עם זאת, רוב הציבור הישראלי (58%) עדיין תומך בפתרון שתי המדינות. 

עוד בנוגע לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים: 27% מהנשאלים תומכים בחתירה להסדר כולל שמשמעותו שתי מדינות לשני עמים, 24% מעדיפים הסדרי ביניים, 18% מעדיפים את המשך המצב הקיים, 9% היו רוצים פתרון של מדינה אחת דו לאומית ללא זכויות שוות לפלסטינים בשטחים, 5% היו רוצים מדינה דו לאומית עם שוויון זכויות מלא לפלסטינים בשטחים.

רוב מוצק בציבור גם תומך בצעדי היפרדות מהפלסטינים מחשש למציאות של מדינה דו לאומית – 61% מהישראלים מסכימים לצעדים אלה, בעוד 39% אינם מסכימים. בסוגיית הסיפוח, 32% מהישראלים מתנגדים לכל סוג של סיפוח חד צדדי, בעוד רק 13% תומכים בסיפוח חד צדדי של כל היישובים היהודיים כולל כאלו שמחוץ לגושי ההתיישבות.

באשר לנושאי מדיניות במזה"ת, רוב הציבור הישראלי חושב שאיראן גרעינית הוא האיום המשמעותי ביותר הניצב בפני ישראל ותומך בפעילות נגדה בתגובה להתקדמותה בתכנית הגרעין. יחד עם זאת, רבים בציבור מתנים זאת בשיתוף פעולה עם ארה"ב. 26% מהישראלים השיבו כי אם איראן תחדש את פעילותה הגרעינית, על ישראל לפתוח במתקפה צבאית על אתרי הגרעין שלה אך רק בתיאום עם ארה"ב. 

בנוסף, הסקר מעלה כי הציבור הישראלי תומך בפעילות צבאית ישירה נגד האיראנים בסוריה ובלבנון. בתשובה לשאלה מה צריכה להיות תגובת ישראל לפרויקט דיוק הטילים של איראן וחזבאללה, 37% תומכים בפגיעה ישירה בכוחות האיראניים שאחראיים לפרויקט , 19% תומכים בתקיפת תשתית ייצור הטילים בלבנון גם במחיר של אפשרות התדרדרות למלחמה, 17% מעדיפים שישראל תחזק את יכולות ההגנה שלה, ו-14%חושבים שיש לחתור להסדר עם לבנון בתיווך גורמים בינ"ל להפסקת ייצור הטילים המדויקים.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית