מיתולוגיה צה"לית: רס"ן זאוס - אל הברקים, חתם קבע בצה"ל 

בצה"ל משווקים לציבור נרטיב סביב ברקים שמפעילים רקטות המזכיר במהותו את האמונה באל זאוס. בתור העם שחתום על המונוטאיזם וכמה מדענים בעלי שם עולמי - כדאי לבחון עובדות. פרשנות

מיתולוגיה צה"לית: רס"ן זאוס - אל הברקים, חתם קבע בצה"ל 

אילוסטרציה. תמונה מתוך ערוץ טלגרם של חמאס

במיתולוגיה היוונית האל זאוס היה אחראי על יצירת הברקים. ובכן, מסתבר שאחרי אלפי שנים, התקדמות המדע, מעבר למונוטאיזם (קרדיט לעם היהודי), הקמת מדינת ישראל - צה"ל חוזר להאמין באלים. על פי פרסומים בתקשורת הנסמכים על גורמים בכירים בצה"ל, שיגורי הרקטות האחרונים מעזה, כולל זה מאתמול (ב), נגרמו, כן כן, על ידי ברקים. 

מסתבר, כי על פי צה"ל, ברק שפוגע במערכת ההולכה החשמלית או במשגר עצמו, יוצר תנאים לשיגור רקטות הטעונות במשגר. ובכן, בגלובס ראיינו לאחרונה את פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי בהרצליה ומומחה לאקלים ואטמוספירה שחוקר ברקים, את פרופ' קולין פרייס, ראש החוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, שחוקר ברקים כבר מעל שלושים שנה ואת ד"ר מוסטפה עספור, מומחה לברקים מהפקולטה למדעי הים במרכז האקדמי רופין, חוקר ברקים.  

הכתבה אינה עוסקת בשיגור רקטות מעזה או במיתולוגיה יוונית או צה"לית, אלא בעובדות מדעיות לגבי ברקים. בין היתר - "המטען החשמלי שעובר בתעלות האוויר האלה חזק כל-כך ומהיר כל-כך - ברק "נע" בתעלות שלו במהירות של כ-430 אלף קמ"ש - שהוא מעלה את טמפרטורת האוויר ל-30 אלף מעלות צלזיוס - חם פי 5 מאשר בשטח השמש", נכתב בכתבה. 

"[...] אורכו של ברק נע מקילומטרים ספורים, ועד לברקים של מאות קילומטרים. לכל ברק עוצמה של בין עשרת אלפים ל-30 אלף אמפר (החזקים שבהם יכולים להגיע עד ל-500 אלף אמפר), מתח חשמלי ממוצע של כ-2 מיליארד וולט (ברשת החשמל הביתי שלנו המתח הוא כ-220 וולט) והספק של עד מיליארד קילווט - והכול ברגע אחד, בהרף עין, עוד לא הספקתם להגיד עַב חַשְׁרָה, והברק כבר נעלם: זה בערך פי 400 מכמות החשמל שמספקת תחנת הכוח אורות רבין בשנה שלמה (2,590 מגה-ואט)." 

לפחות יש לנו מזל. על פי הכתבה, ישראל היא מדינה שחונה גם מבחינת ברקים, עם משהו כמו 35 ימי ברקים בשנה, או ממוצע של קצת יותר מעשרת אלפים ברקים בשנה, ממש בתחתית טבלת הברקים העולמית - קונגו מובילה עם 300 ימי ברקים בשנה. 

לסיכום. ראשית, אם בצה"ל מאמינים שברקים מפעילים רקטות, אולי כדאי לצבא להתחיל להתייעץ עם מומחי ברקים ישראלים. לפחות יכול לצאת מזה אמל"ח הגנתי חדש בתחום ההגנה האווירית, לצד כיפת ברזל. 

שנית, אם צה"ל משווק לציבור נרטיב "מדעי" סביב ברקים שמפעילים רקטות בעזה, אז יואיל צה"ל לעשות ניסוי בנאס"א למשל, עם משגר רקטות כמו של חמאס, לסמלץ תנאים דומים לברק ככל הניתן, ולראות מה נשאר מהמשגר, הרקטות או מערכת ההולכה החשמלית שלו אחרי פגיעת ברק. 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל