אתגר למוסד: לאירופה נמאס מסנקציות אמריקניות 

אירופה מאותתת שהיא מפסיקה לרקוד לחליל הסנקציות האמריקני. המשמעות: המוסד יצטרך השפעה חזקה יותר באירופה בכל הקשור לאיראן. פרשנות  

https://www.flickr.com/photos/european_parliament/49524887408/

לאיחוד האירופאי נמאס מסנקציות אמריקאיות. "כלי נשק" פיננסי שארה"ב השתמשה בו ללא אבחנה במהלך הארבע שנים האחרונות בהן הנשיא דונלד טראמפ ישב בבית הלבן. לפי פרסום של בלומברג, האיחוד האירופי קבע תוכניות לחיזוק תפקידו הבינלאומי של האירו, מכיוון שהוא מבקש לכרסם בדומיננטיות של הדולר האמריקני ולהפחית את הפגיעות של הגוש לסיכונים פיננסיים, כולל סנקציות אמריקאיות. 

"היישום החוץ-טריטוריאלי של סנקציות חד-צדדיות על ידי מדינות שלישיות השפיע קשות על יכולתן של האיחוד האירופי לקדם יעדים של מדיניות חוץ, לכבד הסכמים בינלאומיים ולנהל את היחסים הדו-צדדיים עם מדינות תחת סנקציות. לעתים, פעולות חד צדדיות של מדינות שלישיות פגעו בסחר של עסקים באיחוד האירופי עם מדינות אחרות", נכתב בפרסום. מדובר בעיקר על המדינות סין, איראן, רוסיה, צפון קוריאה וונצואלה. 

ההצעה, בדמות מסמך שמקדם האיחוד, מגיעה כאשר האיחוד האירופי מבקש להגן טוב יותר על מדיניות החוץ ועל האינטרסים האסטרטגיים שלו, במיוחד על רקע מגיפת הקורונה, שהסעירה את השווקים העולמיים ופגעה בצמיחה הכלכלית. המסמך הדגיש כי ירידת הערכות שווי של מניות אירופאיות מעלה את הסיכון של השתלטות על כמה חברות אסטרטגיות, כאשר אובדן המומחיות הטכנולוגית עומד על הפרק.

המסמך אמור להיות מאומץ על ידי הנציבות האירופית ב -19 בינואר, יום לפני כניסתו של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן. הטיוטה שראו בבלומברג אינה סופית ותכניה עדיין עשויים להשתנות לפני אימוצה.

עבור ישראל המשמעות היא כי ייתכן ואירופה לא תשחק את המשחק מול איראן. כלומר, אירופה תפחית תלות של המערכת הבנקאית שלה מול ארה"ב, וכאשר ארה"ב תחליט להטיל סנקציות , כולל משניות, על יישויות שעובדות עם איראן, אירופה תחליט מה מתאים לה. 

עבור המוסד הישראלי, שאמון על סיכול תכנית הגרעין האיראנית, המשמעות היא פיתוח ערוצי הדברות והשפעה חזקים יותר באירופה. לפחות במדינות הראשיות כמו צרפת, גרמניה, ואנגליה. אם עד היום המוסד היה צריך לשכנע את ארה"ב להכניס תחת סנקציות משניות אישים וחברות, ובכך לחשק את אירופה, בעתיד הקרוב, ייתכן והמשחק הזה לא יעבוד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית