תסבוכת משפטית: מי מנהל את הפנטגון?

עיכוב חוקתי עלול לעכב את מינוי מזכיר ההגנה המיועד של ביידן, לויד אוסטין. ייתכן והנשיא הנבחר ימנה כמזכיר הגנה זמני את הסגן הנוכחי, דיוויד נורקוויסט, מינוי של טראמפ

לויד אוסטין עם ביידן ברקע, לאחר ההכרזה על המינוי המיועד. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque

תסבוכת משפטית-חוקתית מקשה על מינוי שר הגנה שינהל את הפנטגון בתקופה הקרובה: הנשיא הנבחר, ג׳ו ביידן, וצוות המעבר, לוחצים לזרז מינויים של בעלי תפקידים בתחומי הביטחון הלאומי עקב אירועי גבעת הקפיטול. לפיכך, יש אפשרות שביידן ימנה כמ"מ ושר הגנה זמני את סגן מזכיר ההגנה הנוכחי דיוויד נורקוויסט, מינוי של טראמפ. ויש גם אופציות אחרות.

אתר Defense News מסביר, כי מינוי שר ההגנה המיועד של ביידן, גנרל לויד אוסטין, עלול להתעכב, כיוון שיש צורך באישור קונגרס למינוי שיש בו משום הפרה של חוק האוסר על קצין שזה עתה פרש מהשירות הצבאי למלא תפקיד בכיר בפנטגון. אלא שוועדת הכוחות המזויינים של בית הנבחרים מנועה מלהתכנס כדי לדון בכך עד לאחר השבעת הנשיא הנבחר.

ולכן נשאלת השאלה – מי מנהל את הפנטגון? על פי סעיף 10 בחוקה, סגן מזכיר ההגנה המכהן מקבל אוטומטית את התפקיד ואת תחומי האחריות של הבוס שלו, מזכיר ההגנה המכהן, בעת שזה האחרון נעדר.

יש גם אפשרות שביידן יבקש את מזכיר הצבא רייאן מקארת׳י, או את מבקר הצבא תומאס הרקר להישאר בתפקידיהם ולמלא זמנית את התפקיד. אפשרות נוספת: ביידן יבקש מהסנאט לאשר בהליך מזורז את מינוייה של מי שבחר כסגנית מזכיר ההגנה המיועד, קת׳לין היקס, למלא את תפקיד המזכיר. בינתיים, מסרב צוות המעבר של ביידן להגיב בנושא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית