נורמליזציה בייבי: מחקר בוחן - מי בשל להסכמים עם ישראל

ממצאי המחקר של המכון לחקר כלכלת שלום אזורי וקידום חברתי במזרח התיכון מגלים כי שונות אתנית מקטינה הסתברות להפגנות אלימות במדינה. שונות דתית משפיעה לרעה רק במדינות גובלות עם ישראל 

נורמליזציה בייבי: מחקר בוחן - מי בשל להסכמים עם ישראל

פרופ' נסים בן דוד. צילום: האקדמית גליל מערבי

על רקע הסכמי השלום האחרונים שחתמה ישראל עם מדינות מוסלמיות עולה השאלה מהם הגורמים העשויים להצביע על בשלותן לחתום על הסכם שלום עם ישראל. בדו"ח שצפוי לפרסם בקרוב המכון לחקר כלכלת שלום אזורי וקידום חברתי במזרח התיכון, הפועל באקדמית גליל מערבי, דורגו מדינות המזרח התיכון על פי עוצמתן הכלכלית, החברתית, מידת פתיחותן לגלובליזציה ועל פי השונות הדתית והאתנית של אוכלוסייתן. 

חוקרי המכון התבססו על נתונים רבים שמהם נבנו מדדים שעל בסיסם בוצע הדירוג. על פי ממצאי הדו"ח, מדינת ישראל ממוקמת במקום החמישי במידת עוצמתה הכלכלית בקרב מדינות המזרח התיכון כשמעליה ניצבות קטאר, תורכיה, איחוד האמירויות וערב הסעודית. שלושה מקומות מתחתיה נמצאת איראן, שבה חיים כ- 83 מיליוני אנשים. עמוק מתחת ניצבת מצרים שבה חיים יותר מ- 100 מיליון אנשים. 

בנוסף, כולל הדו"ח מדד המתייחס למידת החשיפה לגלובליזציה. על פיו, נמצא כי ישראל נמצאת במקום החמישי אחרי תורכיה, יוון, קפריסין ואיראן. אחד המרכיבים החשובים בהגדרת בשלות המדינות לשלום ויציבותן הוא מידת שונות השיוך האתני והדתי של תושבי המדינות. 

ממצאי הדו"ח מצביעים על כך כי השונות הדתית הגבוהה ביותר מתקיימת בכווית, לבנון, תימן ועירק. השונות הנמוכה ביותר מתקיימת בסומליה, מאוריטניה, תוניסיה ומרוקו. שונות אתנית גבוהה במיוחד יש בניגריה, אינדונזיה, כווית, סנגל, פקיסטן, עומאן, אפגניסטן סודאן, ומרוקו. 

כשבדקנו עבור המדינות המוסלמיות את הקשר שבין השונות האתנית והדתית לבין מספר המתים עקב פציעה (אינדיקטור המצביע ברוב המקרים על עוצמת האירועים האלימים במדינה), מצאנו שרק בקרב המדינות הגובלות בישראל, או מעורבות בסכסוך איתה, מגדילה השונות הדתית את מספר המתים מפציעה. 

עוד עולה מהדו"ח כי השונות בשיוך האתני לא רק שאינה מגבירה, אלא אף משפיעה באופן שלילי על כמות המתים מפציעה. זהו ממצא חשוב שיכול להצביע על הכיוון שבו יש למקד את המאמץ הישראלי להרחבת מעגל המדינות שאיתן ניתן לחתום על הסכם שלום. 

לסיכום, אין כל ספק שהבשלות לשלום מושפעת מהמיקום היחסי של מדינות האזור מבחינת העוצמה הכלכלית והטכנולוגית, כמו גם מן הפתיחות לעולם ולתהליכים טכנולוגיים. אולם, יש לקחת בחשבון את ההשפעה של השונות הדתית הגורמת במקרים רבים לסכסוכים פנימיים, לאי הסכמה, לחוסר הזדהות עם ההנהגה וכפועל יוצא מכך לחוסר בשלות לשלום עם ישראל.

הכלכלן פרופ' בן דוד הוא נשיא האקדמית גליל מערבי וחבר המכון לחקר כלכלת שלום אזורי ולקידום חברתי במזרח התיכון הכולל חוקרים מתחומי הכלכלה, המחשבה המדינית, המזרח התיכון, הקרימינולוגיה ומתחומים נוספים. 

אולי יעניין אותך גם