ספק אינטרנט פלסטיני פנה לבג"צ נגד המינהל האזרחי 

בעתירה שנידונה בסוף 2020, טענה חברת NewStarMax הפלסטינית כי המנהל מעכב הזמנות ציוד שרכשה מפייסבוק וגוגל. המנהל מיהר לספק אישור לאחר הגשת העתירה בפועל

bigstock

ספק אינטרנט פלסטיני בשם NewStarMax, רכש ציוד תקשורת מהחברות פייסבוק וגוגל, וכאשר המנהל האזרחי עיכב את הכנסת הציוד לעזה - עתר לבג"צ (בג"ץ  7712/20). במסגרת העתירה, טענה החברה כי המנהל האזרחי עיכב את העברת הציוד לרצועה. 

"העותרת 2 היא ספקית אינטרנט אלחוטי ברצועת עזה. לדבריה, ברשותה רישיון למתן שירותי תקשורת אלחוטית. זמן מה קודם להגשת העתירה, התקשרה העותרת 2 עם פייסבוק וגוגל בהסכם לאספקת ציוד תקשורת, שנועד לאפשר לה לשפר את שירותיה. הציוד המדובר, עונה על הגדרת "ציוד דו-שימושי מפוקח"", נכתב בעתירה. 

"לצורך קבלת הרישיונות המתאימים, והשלמת העסקה, התקשרה העותרת 2 עם שתי חברות העוסקות בתיאום והעברת ציוד לרצועת עזה (חברות אלו לא צורפו לעתירה). העתירה הוגשה לאחר שבקשת החברות המתאמות לקמ"ט תקשורת הן בעניין הכנסת כבלי הרשת והן זו העוסקת בשרתי התקשורת לא קיבלו מענה אף שחלף זמן רב." חברת Axizo טיפלה בהעברת הציוד מחברת פייסבוק, ואילו חברת Badawi Information Systems טיפלה בהעברת הציוד מחברת גוגל.  

עוד נכתב בעתירה: "אשר למשלוח מחברת פייסבוק – ההסכם עמה נחתם בחודש אוקטובר 2019, והציוד נשלח על-ידה בחודש נובמבר 2019. במהלך חודש דצמבר 2019 פנתה Axizo בבקשה לקבלת רישיון להכנסת הציוד לרצועת עזה, ובחודש יוני 2020, לאחר שהבקשה נבדקה על-ידי גורמי המקצוע, ולאחר שנערך אבחון ביטחוני, ניתן רישיון כמבוקש, תוקפו עד יום 10.8.2020." (חצי שנה לקבל אישור ייצוא לרצועת עזה). 

ציוד התקשורת הוכנס, אך בשל טעות, לא צירפה לו Axizo כבלי רשת, הדרושים להפעלתו, הגם שהכנסתם אושרה אף היא. למרות האישור הקיים להכנסת כבלי רשת, המנהל עיכב את הכנסתם. 

בכל הנוגע למשלוח מחברת גוגל – ההסכם עם חברה זו נחתם בחודש אפריל 2020, לרכישת שרתי תקשורת וציוד נלווה, וביום 3.5.2020 הגישה חברת Badawi בקשה לקבלת רישיון להכנסת הציוד לרצועת עזה. האישור התקבל ביום 15.11.2020 (כחצי שנה אחרי), וגם זה רק לאחר שהוגשה בפועל עתירה לבג"צ שבוע לפני זה, ב8.11.2020. 

בסופו של תהליך, העתירה נדחתה מכיוון שהמנהל נתן את הסכמתו לשתי הבקשות. אזי, אין צורך בדיון משפטי. עם זאת, העתירה חושפת את הביורוקרטיה הקיימת מצד המנהל האזרחי בכל הקשור לציוד טכנולוגי הנכנס לרצועה. בעיקר את העובדה שקבלת אישור ייצוא לרצועה מישראל לוקח לכל הפחות חצי שנה. כמעט נצח במושגים טכנולוגיים. מאידך, היות וארגון טרור שולט ברצועה, גם החשש הישראלי מובן , בעיקר בציוד שיכול לשמש את חמאס לצרכים ביטחוניים. 

טרם ברור מדוע חברת NewStarMax בחרה לבצע את ההזמנה דרך ישראל, ולא דרך מצרים. אחת ההשערות היא כי מעבר רפיח, בשליטה מצרית, אינו מיועד להעברת סחורות ואינו פתוח באופן רציף. המעבר העיקרי להעברת סחורות לעזה הוא מעבר כרם שלום בשליטת ישראל. 

"גם שרתי תקשורת עומדים לפעמים בהגדרת ציוד דו שימושי נדרש בפיקוח. ככאלה יש לקבל אישור עיסוק בהם והחלטה בבקשה אמורה להינתן תוך 45 ימים. עתירה כנגד החלטה או אי החלטה, אמורה להיות מוגשת לבית המשפט המחוזי ולא לבג"צ ומכאן בג"צ דחה את העתירה, מה גם שהעניין בסופו של דבר נפתר", מסביר עו"ד בני קוזניץ, ממשרד קוזניץ, פסח ושות'. 

תגובת עמותת גישה 
"שליטתה המוחלטת של ישראל על מי ומה שנכנס לעזה, מביאה עמה אחריות, להגן על זכויות האדם של התושבים ולוודא שברשותם כל הנחוץ לחיים תקינים. חרף זאת, התנהלותה במקרה ניו סטאר מקס אופיינית לקשיים שהיא מערימה על הכנסת פריטים שהיא בוחרת להגדיר "דו-שימושיים", וחיוניים לתפקוד מערכות אזרחיות ברצועה, בהן בריאות ותקשורת. פרט לבדיקות פרטניות, אין כל הצדקה להתנהלות מזיקה ופוגענית זאת.

"בניגוד למתואר בפסק הדין, העותרים עשו מאמצים כבירים על מנת לקבל אישור להכנסת הציוד. לפני שהוגשה העתירה, הם נתקלו בהתעלמות מוחלטת של המדינה."

מהמנהל האזרחי לא נמסרה תגובה. עם זאת, בהחלטת השופט בעתירה נכתב כי, לפחות במקרה של חברת Badawi, העיכוב באישור נבע בשל מידע חסר מטעם החברה בהקשר הציוד הנרכש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית