המועמד לראשות ה-CIA: מנהל הערוץ החשאי עם איראן

הדיפלומט הוותיק וויליאם ברנס צפוי לקבל את אישור הסנאט להתמנות לראש סוכנות הביון המרכזית. ברנס מכיר היטב את הזירות החשובות של ארה״ב: רוסיה, סין, והמזרח התיכון

המועמד לראשות ה-CIA: מנהל הערוץ החשאי עם איראן

וויליאם ברנס, תמונת ארכיון. צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

נשיא ארה״ב הנבחר, ג׳ו ביידן, בחר בוויליאם ברנס כמועמדו לראש ה-CIA, סוכנות הביון המרכזית. ברנס הוא דיפלומט ותיק ששירת במשך עשרות שנים בתפקידים בכירים במחלקת המדינה. הוא שולט בנבכי המזרח התיכון ואף עמד בראש ערוץ השיחות החשאיות עם איראן בתקופת ממשל אובמה, שסלל את הדרך להסכם הגרעין – ממנו פרש הנשיא היוצא דונלד טראמפ, ואליו מעוניין ביידן לחזור, בתצורה זו או אחרת.

ברנס, דובר ערבית ורוסית, כיהן כשגריר ארה״ב במוסקבה בין השנים 2005-2008, ומכיר היטב את כל התרגילים של ממשל פוטין. בנוסף, סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הוא ימונה לראש סוכנות מיוחדת נוספת, שתייעץ לביידן בנושא סין: היכן לשתף עמה פעולה, והיכן להתעמת עמה. בשנת 2001, כשכיהן כשגריר בירדן, מונה ברנס על ידי מזכיר המדינה דאז, קולין פאוול, לעמוד בראש צוות המו״מ בין ישראל והרשות בנוגע יישום המלצות ועדת מיטשל.

״ביל ברנס הוא דיפלומט למופת, בעל ניסיון של עשרות שנים בשמירה ובהגנה על ביטחון אזרחנו ומדינתנו בזירה העולמית״, אמר ביידן. אם יאושר המינוי בסנאט (מה שלא צפוי להוות בעיה, במיוחד עכשיו כשהדמוקרטים זכו בשליטת הרוב), יחליף ברנס את ג׳ינה הספל, האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד. בתפקידו הנוכחי עומד ברנס בראש קרן קרנגי לשלום בינלאומי.

אולי יעניין אותך גם