כיפת ברזל בארה״ב: בקרוב ניסוי יירוט בירי חי

מטרת הניסוי תהיה הוכחת שילוביות עם מערכות ההגנה האווירית האמריקנית. סגן נשיא רפאל: יש לנו תכנית מפורטת לביצוע האינטגרציה. האתגר: יירוט טילי שיוט מדויקים

כיפת ברזל בארה״ב: בקרוב ניסוי יירוט בירי חי

ניסוי אמריקני במערכת כיפת ברזל באתר White Sands, ארכיון. צילום: US Army

סוללה שניה  של כיפת ברזל כבר נמצאת בארה"ב, ועתה הגיע השלב שבו על היצרנית רפאל להוכיח את אפשרות השילוב והאינטגרציה של המערכת עם מערכת הגנ"א ומכ"ם תוצרת ארה"ב. חובת ההוכחה תהיה בניסוי בירי חי ליירוט טיל שיוט, שאמור להתקיים בחודשים הקרובים במטווח White Sands, ועל רפאל להוכיח שהמיירט טמיר (Sky Hunter) ישתף פעולה עם המכ״ם האמריקני Sentinal.

האתר Breaking Defense מקדיש כתבה לקליטת סוללות כיפת ברזל בצבא האמריקני ובחיל הנחתים ומצטט את פיני יונגמן, סגן נשיא רפאל, שאומר: "יש לנו תכנית מאוד מפורטת לביצוע האינטגרציה". הסוללה שנשלחה לארה"ב מיועדת ליחידה ייעודית מיוחדת שהוקמה בבסיס פורט בליס. רפאל ושותפתה ריית'יון מעוניינות למכור לארה"ב הרבה יותר משני סוללות כיפת ברזל. יהיה עליהם לשכנע מפקדים בצבא, שחלקם מביעים ספק באשר לשילוביות המערכות.

רפאל כבר ביצעה שילוביות  כזו בין המשגרים, המכ"ם ורכבי הפיקוד לבין כלי רכב אמריקניים אושקוש. אך האתגר הגדול הוא להוכיח היתכנות של הזנת נתונים ממכ"ם אמריקני ומרכב פיקוד אל תוך מערכת כיפת ברזל. הקונגרס אישר רכש שתי סוללות בעקבות כשל של תכנית אמריקנית, והאישור הוא להפעלת כיפת ברזל כ"שלב ביניים".

פיני יונגמן אומר ל-Breaking Defense כי לרפאל יש תכנית מפורטת לביצוע האינטגרציה. בשלב הנוכחי אין שילוביות בין שתי הסוללות לבין IBCS, פיקוד מערך ההגנה האווירית ונגד טילים. יונגמן מסביר כי שתי הסוללות בארה"ב זהות לאלו שישראל מפעילה, עם שינויים קטנים שדרשו האמריקנים. בשתי הסוללות המיירט הוא טמיר והמכ"ם של אלתא. עתה מפתחות רפאל וריית'יון דגם חדש שישתמש באותו  מיירט ובאותו משגר, אך יקלוט נתוני מטרות ופקודות מהמכ"ם של IBCS ולא ממערכת כיפת ברזל.

בישראל הודיעו באחרונה על ניסוי יירוט משותף למערכות חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל, כמטריית ההגנה של ישראל. שילוב מבצעי של המערכות הוא עניין מורכב ומסובך מבחינה טכנית, אך חיוני מבחינה טקטית בגלל הסכנה של מתכים גדולים של טילים ורקטות מסוגים שונים המאיימים על מישראל.

גנרל מייק מריי, מפקד פיקוד פיתוחי העתיד בצבא ארה"ב, הביע דעתו כי יהיה קשה לשלב את כיפת ברזל לתוך ארכיטקטורת שכבות ההגנה האווירית בארה"ב. עתה הגיעה שעת המבחן לבדוק אם יתאפשר שילוב מבצעי מושלם בין שתי המערכות, הישראלית והאמריקנית. האתגר הוא שהמערכת המשולבת תדע להתמודד עם איומי טילי שיוט מדויקים. בנוגע לכך מבטיח פיני יונגמן, איש רפאל, כי כיפת ברזל מסוגלת ליירט רקטות לא מונחות, טילים בליסטיים טקטיים כמו סקאד, כטמ"מים ועוד איומים.

תשובה חלקית ניתן למצוא במרינס:  ריית'יון, עם רפאל כקבלנית משנה שילבה מערכת כיפת ברזל עם מכ"ם של חיל הנחתים  "והצלחנו ליירט כטמ"מ שדימה טיל שיוט תוקף", אומר יונגמן. "זו היתה מטרה על-קולית לוחכת קרקע, שטסה בגובה נמוך, שקשה לפגוע בה. השנה נבצע עוד ניסוי עם המרינס". חיל הנחתים סובל תמיד מחוסר משאבים כספיים, ולכן עדיין לא הודיע רשמית על רכש כיפת ברזל.

בינתיים משקיע הצבא האמריקני מיליונים במערך הגנה אווירית וטילים משלו, למרות קיצוצי קונגרס, ולכן, מסכמת הכתבה ב-Breaking Defense, הניסויים שייערכו בקרוב חשובים מאוד הן לישראלים והן למתחרים שלהם בארה"ב.

אולי יעניין אותך גם