קים: צפון קוריאה מפתחת נשק גרעיני חדש

שליט המדינה המבודדת חשף פיתוחים צבאיים חדשים לכאורה, הכוללים טילים מרובי ראשי נפץ, טילים תת-ימיים ולווייני ריגול, כדי להתמודד עם ״העוינות הגוברת מצד ארה״ב״

קים ג׳ונג און במהלך כינוס מפלגת הפועלים, בשבוע שעבר. צילום: North Korean Central News Agency via REUTERS

קים ג׳ונג און מאיים שוב להרחיב את הארסנל הגרעיני של קוריאה הצפונית, חושף פיתוחים צבאיים חדשים לכאורה, ואומר כי גורל היחסים עם ארה״ב תלוי בכך ש״תנטוש את מדיניותה העוינת״, כך על פי סוכנות הידיעות איי.פי, שציטטה מכלי התקשורת הרשמיים של המדינה.  

במסגרת כינוס של מפלגת הפועלים, אמר קים כי לא ישתמש בנשק הגרעיני אלא אם כן תהיה המדינה תחת איום. עוד אמר כי הוא פתוח לדיאלוג עם וושינגטון, אך שבמקביל על פיונגיאנג לחזק עוד יותר את יכולתה הצבאית והגרעינית כדי להתמודד עם העוינות הגוברת מצידה של ארה״ב, אותה כינה ״האויב העיקרי״, והוסיף כי ״האופי הבסיסי והמדיניות העוינת לא ישתנו לעולם״.

בדבריו, ציין קים מספר מערכות נשק מתוחכמות שלדבריו נמצאות כעת בפיתוח, שכוללות טילים מרובי ראשי נפץ, טילים גרעיניים לשיגור תת-ימי, טילים ארוכי-טווח וכן לווייני ריגול. הוא אמר כי על המדינה לקדם את יכולת ההתקפה המדויקת שלה על יעדים בטווח של 15 אלף ק״מ (רמז לארה״ב), וכן לפתח טכנולוגיה לייצור ראשי נפץ גרעיניים קטנים, שיורכבו בקלות על טילים ארוכי-טווח.

מדיניות ארה״ב מול קוריאה הצפונית תחת הנשיא הנבחר ג׳ו ביידן תהיה שונה בתכלית מזו של הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, שהשתפך בנוגע ל״מכתבים היפהפיים״ ששלח לו קים, ״האיש המצחיק״ וה״מנהיג הדגול האוהב את עמו״, שאף הגדיל לומר כי השניים ״התאהבו זה בזה״. על פי ההערכות כרגע, אין בכוונת ביידן לנהל מו״מ עם קים, אלא אם יודיע האחרון על נטישה של תכנית הגרעין, מה שנראה בשלב זה בלתי סביר בעליל.   

כמובן שלא ניתן לדעת אם המדינה המבודדת והחשאית אכן מסוגלת לייצר כלי נשק אלו, או מה הסטטוס הגרעיני האמיתי שלה. עם זאת, חלק מהפרשנים רואים בהצהרותיו של קים קריאה משלו למשא ומתן מול וושינגטון, תוך יצירת מאזן אימה לכאורה. צ׳וי קאנג, סגן נשיא מכון אסאן לחקר מדיניות בסיאול, אמר לסוכנות איי.פי כי קים למעשה אומר לנשיא הנבחר ״אנו מפתחים את הנשק האסטרטגי החדש והמאיים ביותר, אתה רוצה לבוא לשולחן המו״מ?״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית