ארה"ב חוששת: סין תהנדס גנטית "לוחמי על"

החשש: מוטציה גנטית אשר תקנה להם מסת שריר כפולה מזו של אדם נורמלי 

http://eng.chinamil.com.cn/view/2021-01/05/content_9963255_2.htm

ארה"ב חוששת כי סין מנסה לפתח צבא של לוחמי-על באמצעות הנדסה גנטית. כך חשף ג'ון רטקליף, ראש מערך המודיעין הלאומי בממשלו היוצא של טראמפ. לפי רטקליף, סין כבר החלה לבצע ניסויים בבני-אדם, במטרה לפתח חיילים בעלי מוטציה גנטית אשר תקנה להם מסת שריר כפולה מזו של אדם נורמלי. כתוצאה מכך, צפויים לוחמים אלו להתאפיין בכוח פיזי עצום. 

"במרדף של בייג'ינג אחר כוח אין גבולות אתיים", כתב רטקליף במאמר ל-"וול סטריט ג'ורנל", בו האשים את סין בהעתקת פיתוחים טכנולוגיים וניצולם לשם השגת שליטה עולמית. ה-CIA, לעומת זאת, שמר על עמימות ולא פרסם כל פרטים נוספים אשר מאששים את טענותיו של רטקליף. מיוסטאטין (Mayostatin) הוא חלבון המעכב את התפתחות השריר.

עיכוב פעולתו של חלבון זה באופן מלאכותי מובילה להתפתחות חסרת מעצורים של תאי שריר. בשנת 2015 הצליחו חוקרים סיניים ממכון המחקר לביולוגיית תאי-גזע בגואגנגזו (Guangzhou) להסיר את הגן האחראי על סינטזת חלבון המיוסטאטין בזוג כלבלבים מזן "ביגל". כתוצאה מכך, הפכו הכלבים לשרירים וחזקים בצורה קיצונית.

הסרת הגן באופן מלאכותי מתבצעת באמצעות טכנולוגיית הנדסה גנטית הנקראת CRISPR, המאפשרת לחוקרים לקצץ ולערוך מחדש DNA בכדי להשיג את התכונות הגופניות הרצויות בחיות המעבדה. יש לציין כי עריכת DNA נחשבת למורכבת יותר לביצוע בכלבים מאשר בבני-אדם, כך שתיאורטית, לסינים ישנה את היכולת לייצר "חיילי-על" כבר משנת 2015. 

מוטציה טבעית בגן האחראי על סינתזת מיוסטאטין נצפיתה במספר מקרים בבעלי-חיים, ובמקרים נדירים ביותר אף בבני-אדם. התופעה מוכרת היטב למגדלי בקר מסוג "בלגי כחול", זן אשר בו מופיעה המוטציה דרך קבע כתוצאה מהשבחת גזע המכוונת ספציפית להשגת פנוטיפ זה. 

התוצאה הינה פר בעל מסת שרירים כפולה מזו של פר נורמלי לצד אחוזי שומן נמוכים בצורה קיצונית, המשווים לפר מראה מרשים ומעוצב. היות והדעות חלוקות לגבי טיב איכות בשרו של הכחול הבלגי - אשר נוטה להיות קשיח בשל האחוז הגבוה של סיבי שריר - משמשים פרים אלו בעיקר לתצוגות ראווה בתחרויות גידול בקר, ולהרבעת זני בקר אחרים.

עד כה תועדו מספר מקרים בודדים של בני אדם בעלי מוטציה טבעית המעכבת את סינטזת המיוסטאטין, כאשר הפנוטיפ הנצפה כתוצאה מכך נע בין מסת שריר גבוהה מזו של אדם נורמלי ועד למסת שריר כפולה (Double Muscle) - ביטוי להיעדרו המוחלט של הגן מרצף ה-DNA. 

עד כה תועד מקרה אחד בלבד של היעדר מוחלט של הגן בבני אדם: בשנת 2004 נולד תינוק גרמני בעל מסת שריר כפולה אשר התבטאה ב"עוצמת-על" (Super strength). בעוד התפתחותו של התינוק, בנה של אתלטית מקצועית מברלין, נחשבה לנורמלית בכל תחום אחר, הרי שהוא ניחן בכוח עצום: בגיל ארבע היה מסוגל לבצע תרגילי משקולות הנחשבים למאתגרים אפילו עבור אדם בוגר.

כעת, כאמור, חוששים בוושינגטון כי סין עושה שימוש בטכנולוגיית CRISPR בכדי לייצר "לוחמי-על", אשר יגדירו מחדש את חוקי המשחק בשדה הקרב העתידני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית