משפט שדה למשטרה: חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל 

ההשתלחות בגורמי החקירה של המשטרה, מח"ש והפרקליטות באירוע, מערערת את אחד היסודות של שלטון החוק במדינת ישראל. אם צריך לתקן, תתקנו. במקצועיות. משפט שדה בתקשורת אינה הדרך. דעה

משפט שדה למשטרה: חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל 

צילום: משטרת ישראל

מותו של אהוביה סנדק ז"ל, איש נוער הגבעות, בגלל מרדף משטרתי - הצית דיון סוער סביב טוהר המידות של המשטרה. זאת, כאשר ברקע מינוי מ"מ מפכ"ל חדש, וסירוב הממשלה למנות את ניצב יעקב (קובי) שבתאי למפכ"ל קבוע. 

האירוע, טעון רגשית כמו כל אירוע מצער אחר, מציב בצידי המשוואה את נוער הגבעות מחד, ואת המשטרה מאידך. האירוע נחקר על ידי צח"מ מיוחד הכולל גם את מח"ש. אולם, בעוד המשטרה עדיין חוקרת את האירוע, חלק מהציבור התומך בנוער הגבעות החל להאשים את המשטרה בהעלמת ראיות, מניפולציה עליהן, ושיבוש הליכי חקירה מצד מח"ש. 

מנגד, טוענים בפרקליטות, כי החקירה מתנהלת בצורה מקצועית לחלוטין. אתמול (ג) פרסם המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שלמה למברגר, מכתב פומבי בו הוא דוחה מכל וכל את טענות ארגון "חוננו" נגד חקירת מח"ש בעניין מותו של אהוביה סנדק ז"ל. 

"במכתבך, אליו צורפו פרסומים מכלי התקשורת, טענת, כי מנהלת מח"ש, עו"ד קרן בר-מנחם, "טרפדה", "סיכלה ופגעה פגיעה אנושה ובלתי הדירה בחקירה", בעניין מותו של אהוביה סנדק ז"ל. משכך, הנך מבקש "להדיר לחלוטין" את עו"ד בר-מנחם מהליך החקירה", נכתב בפרסום. 

"[...] חקירת האירוע, המנוהלת על ידי צח"מ משותף למשטרה ולמח"ש, מנוהלת בליווי צמוד של פרקליטות מחוז ירושלים ופרקליטי המחלקה לחקירות שוטרים, ודיווחים ועדכונים על אודותיה נמסרים לי באופן שוטף. החקירה מתנהלת בדרך מקצועית ואיכותית, ללא פשרות, וללא משוא פנים, כאשר כלל כיווני החקירה נבדקים. משכך, אין כל שחר לאמור במכתבך, ולפיו "חקירת האירוע לכל אורכה נגוע בגישה סניגוריאלית הגובלת בשערוריה ביחס לשוטרים".

בינתיים, לפי פרסום באתר וואלה, במערכת הביטחון מוטרדים מהמצב. "הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר לתגבר את אוגדת יהודה ושומרון בכוחות לוחמים נוספים, על רקע החשש שנערי גבעות ינסו לנקום את מותו של אהוביה סנדק בן ה-16, שנהרג השבוע במהלך מרדף של משטרת ישראל אחרי רכב בו נסע. פעולת נקמה אלימה או פיגוע עלולים להביא לתגובת נגד של פעילים פלסטינים ולרוב ביהודה ושומרון", נכתב בפרסום. 

אין הקלטות 

בהיבט החקירה, טרם ברור איפה ההקלטות המצולמות מהאירוע. בהפשטה, תומכי נוער הגבעות טוענים כי המשטרה נגחה את הרכב שלהם, ובגלל זה סנדק מת. מאידך, שוטרים שהיו באירוע, טענו בפומבי כי הרכב לא עצר במחסום, אלא עקף אותו, מה שחייב את השוטרים לבצע מרדף. ולמרות שמדובר בניידות סמויות, הן קיבלו הוראה להחשף לטובת המרדף. 

השאלה: האם הנערים שהיו ברכב ידעו שזו המשטרה רוצה לעצור אותם ורודפת אחריהם, או חשבו שאלו מחבלים? אם הם ידעו שזו המשטרה, מדוע ברחו? אם הם לא ידעו, אז לכאורה ברחו ממחבלים. האירוע התרחש בשומרון, ולכן ההסתברות לניסיון פיגוע מצד מחבלים גבוהה. עם זאת, כאמור, הקלטות לא שוחררו לציבור. לשוטרים יש מצלמות גוף. ייתכן ובזירה היו מצלמות נוספות, ציבוריות או כאלו בטלפונים סלולריים.  

מדוע המשטרה או חוננו אינם משחררים הקלטות לציבור? מוזר. אם יש תיעוד מצולם של האירוע, אפשר לפתור את המדון הציבורי בין הצדדים בקלות. פשוט תפרסמו את העובדות במרשתת. 

תקופת בחירות 

האירוע התרחש בתקופת בחירות. המשמעות היא שפוליטקאים, בעיקר כאלו שחפצים בקולות נוער הגבעות או תומכיהם, חוששים להתייצב לצד טוהר החקירה. חלקם לא מביעים דעה. אחרים תומכים בתיאוריות קשר לגבי המשטרה בפומבי. 

האירוע הביא גם להפגנות קשות ואלימות נגד המשטרה בירושלים. הפגנות שחלקן הסתיימו בעשרות עצורים ושוטרים פצועים. גם כאן, פוליטיקאים שיצאו חוצץ נגד הפגנות תנועת 'הדגלים השחורים', וכינו אותם מפיצי מחלות, פתאום נמענים לגנות את הפגנות נוער הגבעות. הקורונה, לפחות לפי זווית מדעית, אינה מבדילה בין מפגינים. אם הפגנות מעלות מקדם הדבקה, כפי שטוענים אחדים (ללא הוכחות), אז טענה זו נכונה לכל הפגנה. גם כזו המתנהלת נגד כוח השיטור של מדינת ישראל.

לסיכום, משטרה יש אחת והיא פועלת ללא מפקד קבוע כבר שנים בכוונה תחילה. האם המשטרה נקיית כפיים? לא יודעים. יש חקירה. האם בוצעה מניפולציה בחקירה של מות סנדק? רשמית, לא. אם כן, אזי מעורבים בה עשרות אנשים, מגופים שונים (משטרה, פרקליטות, ועוד). האם בישראל ניתן לשמור כזו מניפולציה בסוד? כנראה שלא. לכן, הגיונית, ההסתברות שיש כאן תיאוריית קשר - קלושה. 

עם זאת, צילומים מהמקרה טרם פורסמו. וזה מוזר. האם אין צילומים ממצלמות הגוף של השוטרים? האם אף אחד אחר לא צילם את האירוע? ואם יש, מדוע המשטרה נמנעת מפרסום שלהן? אין ספק כי לפחות ההתנהלות התקשורתית של המשטרה באירוע, דרושה שיפור. 

בצד הפוליטקאים, ראוי שההנהגה של המדינה תתן גיבוי לגורמי החקירה. פוליטיזציה של חקירות המשטרה היא חרב פיפיות. היום טובה לאחד, מחר מגיעה לרעתו. אם צריך לתקן את הפרקליטות, מח"ש או חלקים במשטרה, יש לעשות זאת בצורה מקצועית, ולא באמצעות משפט שדה תקשורתי לכוח אכיפת חוק היחיד שיש למדינת ישראל.  

אולי יעניין אותך גם