דעה: ישראל לא מכרה מל"טים חמושים לאזרבייג'ן - טורקיה ניצלה את המצב 

הכלכלה הטורקית צמאה למטבע חוץ, ומשרד הביטחון הטורקי אינו בוחל באף לקוח או עימות. האיסור הישראלי עלול לעלות בנתח משוק הנשק של באקו

https://youtu.be/EvmWhfX-Azw

מדינת ישראל נמנעת ממכירת מל"טים חמושים. המשמעות היא, כי תעשיות ישראליות אינן מתחרות בעסקאות בהן נדרשים מל"טים חמושים. זאת, למרות שישראל נחשבת למובילה בתחום המל"טים וכן בתחום החימושים למל"טים. עם זאת, יחד, הם לא נמכרים כחלק מהחלטה, כאמור, של משרד הביטחון. החלטה שתקפה זה שנים רבות. 

ובכן, ההחלטה הזו עלולה לעלות למדינת ישראל בחלק משוק הנשק האזרי. באקו היא לקוח עיקרי של אמל"ח ישראלי. הסכסוכים לאורך השנים עם ארמניה סביב נגורו-קראבך חשפו מגוון סוגי נשק ישראלים בהם נעשה שימוש. עם זאת, בסכסוך האחרון שהסתיים לא מכבר, נחשפה אמת אחרת - המל"טים התוקפים בייצור טורקי תפסו את קדמת הבמה. התעשייה הטורקית, באמצעות מל"טי Bayraktar TB2, החלה לתפוס בשנים האחרונות נישה מתרחבת בשוק זה. 

סוריה, לוב, עירק וכעת אזרבייג'ן. הכלכלה הטורקית צמאה למטבע חוץ, ומשרד הביטחון הטורקי אינו בוחל באף לקוח או עימות. עבור באקו הגמישות הטורקית בייצוא מל"טים תוקפים התלבשה כמו כפפה ליד ובסכסוך האחרון מל"טי TB2 היוו את הגורם המרכזי שהביא להכנעת הארמנים וחייבו את רוסיה להתערב להפסקת הלחימה. האזרים טענו בגלוי כי מל"טים תוקפים אלו שינו את המשוואה. מגוון סרטונים שעלו לרשת בזמן הלחימה המחישו את יכולות המל"טים.

בעוד התעשייה הטורקית מתמוגגת מתוצאות הסכסוך שעתידות לתרום למכירת מל"טים בעולם, התעשיות בישראל יכולות לנשוך שפתיים. לאחרונה החלו לצוף דיווחים במרשתת אודות התעניינות בריטית במל"טים אלו. גם אם פרסומים אלו אינם נכונים, הם מסמנים מגמה לטובת טורקיה. צבאות מסביב לעולם מסתכלים על יכולות הכלים הטורקיים בנגורו-קראבך, כיצד הם תורמים להתנהלות במלחמה, וההתעניינות מתחילה. 

כן, טורקיה שילמה מחיר לוגיסטי. ממשלת קנדה שאמונה על אישורי ייצוא של מנועים למל"טים השהתה זמנית את המכירה לטורקיה בשל חשדות לשימוש לא הומני במל"טים בנגורו-קראבך. עם זאת, טרם ברור כמה ימשך האיסור, אם בכלל, וכמה הוא משפיע בפועל על יכולות ייצור המל"טים של טורקיה. 

ישראל, על אף שלא מכרה לאזרים מל"טים חמושים (רק מתאבדים), גם הפסידה. הסכסוך בנגורו-קראבך פתח ערוץ מכירות אמל"ח בין אנקרה לבאקו. כעת, גודל הנתח הטורקי מתקציב הביטחון האזרי הוא רק שאלה של מחיר, היצע ונחישות טורקית. לטורקים, בדומה לישראל, יש תעשייה צבאית מפותחת מאד. כולל מל"טים, רק"מ, טק"ק, רקטות, חימוש ועוד. ניתן להתכווח על איכות המוצרים, אולם במציאות, הטורקים היו שם שהאזרים היו צריכים אותם. הישראלים פחות.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית