נתניהו: העשרת האורניום מצד איראן - למטרת פצצה גרעינית

איראן הודיעה ביום שבת האחרון כי היא מתכננת להעשיר אורניום ברמה של עד 20% במתקן התת-קרקעי שלה בפורדו. בישראל מודאגים 

נתניהו: העשרת האורניום מצד איראן - למטרת פצצה גרעינית

הפגנה לציון שנה לחיסול סולימאני. בגדד, אתמול (שבת). צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani

שר החוץ האיראני, מוחמד ג׳וואד זריף, מעביר מסק לנשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, שלא ״ליפול למלכודת״ הישראלית, שעיקרה יצירת מלחמה במזרח התיכון באמצעות מתקפה על כוחות ארה״ב בעיראק.

״מודיעין חדש מעיראק מצביע על כך שהסוכנים המסיתים הישראלים מתכננים מתקפות כנגד האמריקנים - ודוחקים את טראמפ היוצא למצב בעייתי של עילה מזויפת למלחמה״, צייץ זריף בחשבון הטוויטר שלו. הוא תייג את חשבונו של טראמפ וציין ״היזהר מהמלכודת. כל אש תפעל כבומרנג, במיוחד נגד חבריך הטובים ביותר״.

זריף כתב את הדברים ערב השנה לחיסולו של מפקד כוח ״קודס״ של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שנהרג בתקיפה אמריקנית ב-3 בינואר 2020. בצל חששות משני הצדדים – הן מפעולת נקמה איראנית והן מפעולה נוספת מצד ארה״ב טרם עזיבת טראמפ את הבית הלבן – גואה המתיחות בין שני הצדדים בשבועות האחרונים, במיוחד מאז חיסולו של אדריכל תכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פחריזאדה, בחודש נובמבר.

לאחרונה, ערכה ארה״ב מספר מפגני כוח אווירי וימי (וגם ישראל, על פי דיווחים) במפרץ הפרסי. בנוסף, היא מאשימה את איראן בירי רקטות לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד ובמתקפות נוספות על מטרות אמריקניות. איראן מכחישה את המיוחס לה.   

בנוסף, הודיעה איראן אתמול (שבת) כי היא מתכננת להעשיר אורניום ברמה של עד 20% במתקן התת-קרקעי שלה בפורדו. הודעה זו, מטעם ראש סוכנות האנרגיה האטומית האיראנית, מגיעה לאחר שאושרה הצעת חוק בנדון לפני מספר שבועות. הסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית הודתה בכך שקיבלה מכתב רשמי מאיראן בו מוצהרות כוונות אלה.

נכון לעכשיו, לפחות על פי הידוע, מעשירה איראן אורניום ברמה של עד 4.5%, יותר מהרמה שנקבעה בהסכם הגרעין בין המעצמות שעומדת על 3.67%. לאחרונה חשף מקור ישראלי לכאורה כי איראן בונה מתקן תת-קרקעי נוסף בפורדו.  

"החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית", אומר נתניהו. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

אולי יעניין אותך גם