תאונת מטוס הסנונית: תמרון לא נשלט

צוות חקירת התאונה הגיש את דו"ח הביניים השני למפקד חיל האוויר. עדיין אין מסקנה ברורה מה גרם לתאונה

מאת [1] - Hebrew Wikipedia, נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7550597

צוות החקירה אינו יכול להצביע בשלב זה מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט – כך קובע צוות המומחים בראשות אל"מ א. מחיל האוויר, החוקר את נסיבות תאונת מטוס סנונית ב-24 בנובמבר, שבה נהרגו מדריך הטיס רס"ן מיל. איתי זיידן ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה זכרם לברכה.

צוות החקירה הגיש את דוח הביניים השני למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, שנוכח ממצאי הדוח והמלצת צוות החקירה החליט להחזיר את מערך מטוסי סנונית לטיסות אימונים ומיון באופן הדרגתי. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דוח הביניים. מסקנות הדוח אומרות, כי בשלב זה ניתן לקבוע כי התאונה נגרמה בשל חוסר שליטה במטוס, שהתפתח במהלך התרגול. צוות החקירה אינו יכול להצביע מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט.

הצוות בודק שני כיוונים עיקריים: 1. תפעול הטסתי, שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה. 2. תקלה טכנית במנוע או בהגאים שגרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה. עוד עולה מדוח הביניים השני כי עברו ככל הנראה בין 10 ל-20 שניות ממגע המכ"ם האחרון של המטוס ועד לפגיעתו בקרקע. מניתוח הממצאים באתר התאונה ושברי המטוס עולה כי המטוס פגע בקרקע, לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס, הצוות נהרג כתוצאה מהפגיעה בקרקע, והמטוס נמחה ברובו.

התבצעה טיסת בדיקה ייעודית במטוס סנונית על ידי טייסי ניסוי מטייסת מנ"ט, ששחזרו את מתווה הטיסה במאפיינים שדמו ליום התאונה. בוצעה פנייה ליצרנית המטוס, שביצעה אף היא טיסת בדיקה לבקשת חיל האוויר. המנוע והמדחף נשלחו לבדיקות מקיפות בארה"ב ועברו תהליך חקירה יסודי. 

חקירת המנוע ומערכת ההיגוי לא הסתיימה. לא נמצאו עדויות לכשל טכני במנוע או במערכת ההיגוי. צוות המומחים בראשות אל"מ א. ממשיך לחקור את נסיבות התאונה והמליץ למפקד חיל האוויר על החזרת סד"כ מטוסי סנונית לטיסות. הצוות המליץ גם על הסתכלות רחבה על כלל תרגילי טייסת מיון בגובה נמוך, כך שיאפשרו שולי בטיחות רחבים מספיק להתמודדות עם מצבי טיסה מורכבים. הומלץ גם על הגבלות גבהי תרגיל מיון במטוסי סנונית עד השלמת החקירה.

מח"א קיבל את ממצאי דוח הביניים והחליט להחזיר את מערך מטוסי סנונית לטיסות אימונים ומיון באופן הדרגתי. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי הדוח. חיל האוויר ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהמשך התפתחות החקירה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית