עמוס גלבוע – עמוד תווך מודיעיני שהלך לעולמו

עמוס היה מאושיות המודיעין הישראלי לדורותיו. איש שידע הרבה, היטיב להנחיל את תובנותיו בשפה יצירתית ומושכת בכתב ובעל פה

מאת מקור, שימוש הוגן, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=1928574

תת אלוף במילואים עמוס גלבוע, לשעבר ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, הלך אתמול לעולמו בגיל 81. עמוס היה מאושיות המודיעין הישראלי לדורותיו. איש שידע הרבה, היטיב להנחיל את תובנותיו בשפה יצירתית ומושכת בכתב ובעל פה. השכיל לזהות בהצלחה עיקר מטפל גם בתפקידיו המודיעיניים המרכזיים וגם בחייו האזרחיים. 

עמוס חיבר יצירה מונומנטלית "מר מודיעין" ('ידיעות ספרים', 2013) על ראש אמ"ן הנערץ והמוערך, אהר'לה יריב. הוא חקר והעלה על הכתב את המתודולוגיה של עבודת ההערכה המודיעינית והדריך דורות של אנשי מחקר בשבילי הניסוי והתעיה, כמו גם בקורסים שהעביר בבינתחומי הרצליה. 

הוא פרסם כמה מסמכי יסוד על אירועי מודיעין מכוננים  – היציאה מלבנון בשנת 2000 ("דמדומי בוקר"); המבצע המורכב והמוצלח ("תיבת נוח") לתפיסת האונייה 'קארין A ' בשנת 2002; ורק לאחרונה השלים ועוד לא פורסם מחקרו המקיף על הנזק החמור והלקחים באמ"ן ובמוסד על פרשת יהודה גיל ("חומת עכו"). אלה רק פתיתים מתרומתו האדירה לתיעוד מורשת המודיעין.

עמוס ניחן באישיות מבריקה (שחמטאי מצטיין), חוש הומור משובח, יודע ספר ואוהב טיולים בכל קצווי תבל עם רעייתו האהובה, דליה. היה איש רעים להתרועע. השתתף במאות פורומים, שבהם הרעיף על שומעיו וצופיו שפע של תובנות, דברי חידוד והעשרה. עמוס ואני ערכנו שני ספרים ("מלאכת מחשבת") בעברית ובאנגלית על המודיעין הישראלי. 

הוא פעל במסירות אין קץ כל השנים לשתף את המשרתים הפעילים בלקחים ותובנות, שסייעו לשפר את העשייה המודיעינית. עמוס יחסר מעל לכל למשפחתו, אך בנוסף הוא עמוד תווך שיחסר גם למערכת הביטחון והמודיעין של היום ובעתיד. הכותב תא"ל מיל' דר' אפרים לפיד, לשעבר קצין מודיעין בכיר ודובר צה"ל חבר קרוב של עמוס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית