הרפון – המלחמה החשאית בכספי הטרור

מאת ניצנה דרשן-לייטנר ושמואל מ. כץ, ידיעות ספרים, 2020

הרפון – המלחמה החשאית בכספי הטרור

באדיבות ידיעות ספרים

הטרור העולמי עשה 'קפיצת מדרגה' בעקבות הפיגוע הקשה ('אסון התאומים') בספטמבר 2001. מדינות העולם הבינו כי חיוני לשתף פעולה במודיעין, במבצעים ובשיפור אמצעי לחימה והתגוננות. הספר 'הרפון' חושף לראשונה את פעילותה של יחידת "הרפון" (צלצל) במוסד, גוף מודיעיני הישראלי למלחמה בכספי הטרור, כיוון שהוכח כי הכסף הוא חמצן הטרור ופגיעה בנתיבי המימון בולמת את היקף הפיגועים. 

עוד בשנות ה-90  נעצרו בלדרי כספים ערבים עם מזוודות של כסף מחו"ל שהגיעו לארץ למימון  המאבק הפלסטיני. במערכת הביטחון הבינו שמיליוני דולרים מוברחים לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי מממנים את תשתית הפיגועים לרכישה וייצור של אמל"ח, לתשלומים לספקים ולמבצעים של הכנות שונות לפיגועים. איראן מימנה את החמאס בעזה ובגדה המערבית באמצעות המערכת הבנקאית. 

מאיר דגן, בתפקידיו השונים עוד לפני ראש המוסד, יזם היערכות ישראלית לחתוך את נתיב הכספים שמממן טרור. לימים הוקמה במוסד יחידה ("הרפון") שתכללה פעילות חשאית לוחמה כלכלית בטרור בשיתוף עם שב"כ, אמ"ן, רשות המיסים, משרד האוצר, משטרת ישראל, המתפ"ש, המכס וגורמים נוספים. דגן הוביל את הנושא במוסד ביד רמה ובהישגים מרשימים. הספר כולו שזור בכל עמוד ממש בשיר הלל דביק לאישיותו וליכולותיו של מאיר דגן. אין ספק, הוא ראוי להערכה רבה, אך כמו בנושאים רבים – במידה.

אחד השיאים במאבק הכלכלי בטרור היה מבצע הונאה מתוחכם שנישל את ערפאת מההון הענק שהוא הבריח לשווייץ, כספים שנועדו לשפר את רווחת הפלסטינים והגיעו לכיסים של מנהיג מושחת.  המודיעין הישראלי ניווט פעילות מבצעית-כלכלית נגד ארגוני הטרור שהובילה הפסדים של מאות מיליוני דולרים. כמו כן, התבצעו פשיטות של כוחות מיוחדים נגד בנקים שהיו קשורים למימון טרור. עוד נטען כי מספר אישים שהיו קשורים למימון ארגוני טרור חוסלו. היחידה הבינה כי הכסף הוא החמצן של רשתות הטרור וניתן לעצור אותם או לפגוע בהם ע"י חניקתם הכלכלית. תורת הלחימה הכלכלית אומצה ע"י מדינות נוספות ובראשן ארה"ב. 

במסגרת האזרחית הקימה ב- 2002 עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, אחת המחברות של הספר, עמותה בשם "שורת הדין", שמטרתה מאבק משפטי-כלכלי בגופי טרור ומדינות המתנגדות לקיומה של מדינת ישראל. הארגון מגיש בבתי משפט בעולם, בהם בתי דין בין לאומיים, תביעות נגד ישויות טרור וגופים המממנים טרור או כאלה שמועברים דרכם כספי טרור, וכן נגד גופים הקוראים לדה-לגיטימציה של הלאום היהודי והמדינה היהודית ולחרם אקדמי וכלכלי נגדה.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות