מקור ישראלי: איראן בונה מתקן תת-קרקעי באתר בפורדו

סוכנות הידיעות איי.פי חשפה תמונות לוויין שצולמו לאחרונה. המקור לכאורה: חייל צה״ל בדימוס עם רקע בהנדסה אזרחית, שפרסם לראשונה את התמונות בחשבון טוויטר אנונימי

צילום מסך, מתוך חשבון הטוויטר של Observer IL, @Obs_IL

איראן החלה בבניית מתקן כלשהו באתר הגרעין התת-קרקעי שלה בפורדו, כך על פי תמונות לוויין שהציגה סוכנות הידיעות איי.פי ביום שישי האחרון. על פי דיווח באתר military.com, מטרת הבנייה לא ברורה כרגע, אך היא מצטרפת לעבודות נוספות שנערכות בימים אלה במתקן הגרעיני בנתנז.

על פי הידיעה, המשלחת האיראנית לאו״ם טרם הגיבה בנושא על אף בקשה שהתקבלה, ולא נמסרה תגובה גם מהסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית (סבא״א), שפקחיה נמצאים באיראן במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015. לא ברור בשלב זה אם סבא״א קיבלה הודעה מאיראן על הבנייה. עוד מציין אתר מיליטרי, כי הבנייה ממוקמת סמוך למתקן התת-קרקעי בפורדו, שנבנה עמוק בתוך הר על מנת להגן עליו מפני תקיפות, סמוך לבנייני מחקר ופיתוח אחרים שבכללם המרכז הלאומי לטכנולוגיות ואקום – מרכיב מכריע בצנטריפוגות הגז להעשרת אורניום.

ולנקודה הישראלית בסיפור: בתחילת השבוע שעבר פרסם חשבון טוויטר בשם Observer IL תמונת לוויין המציגה את הבנייה, עם הציוץ: ״פעילות בנייה חדשה באזור התמיכה/מו״פ, 350 מטר מזרחית לקומפלקס עצמו. יישור הקרקע החל בספטמבר 2020. נחפרו שוחות עבור יסודות לבניין של 50 על 70 מ״ר, שמטרתו אינה ידועה כרגע״. עוד ציין המקור, כי התמונה מגיעה מהמכון הדרום קוריאני לחקר החלל. סוכנות הידיעות איי.פי יצרה קשר עם בעל החשבון, כך על פי אתר מיליטרי, שהזדהה כחייל צה״ל בדימוס עם רקע בהנדסה אזרחית. הוא ביקש להיוותר אנונימי, על רקע איומים שקיבל. עוד מצוין בידיעה, כי מכון המחקר הקוריאני הודה כי הוא עומד מאחורי הצילום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית