"המפכ"ל החדש אינו 'יס מן'"

נתן פז שירת תחת ניצב קובי שבתאי במשך עשור. "איש של אנשים, אינו מתפשר, ועם הרבה ניסיון מבצעי", משרטט פז את דמותו של המפכ"ל החדש

"המפכ"ל החדש אינו 'יס מן'"

מאת משטרת ישראל, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69375362

ההכרזה על מינויו של ניצב קובי שבתאי מפקד משמר הגבול לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל על ידי השר לביטחון פנים היא לא פחות מדרמטית בעיני. אדם שצמח מהשטח, ביצע תפקידי לחימה ופיקוד מורכבים במשמר הגבול וכן תפקידי פיקוד ושיטור במשטרה הכחולה. אדם ערכי, אנושי וחדור מוטיבציה. 

אין ספק, שהמועמדים הנוספים בכל קנה מידה מוצלחים ואיכותיים לא פחות, בעלי רקורד עשייה מרשים וראויים בהחלט. העניין הוא שניצב שבתאי מביא עמו תפישת עולם אחרת וזווית ראיה מעט שונה מאחרים שיתכן ותאפשר לו לצלוח את התפקיד בהצלחה רבה. ימים יגידו. בכל אופן, בפני ניצב שבתאי יעמדו בעתיד הקרוב שלושה אתגרים מרכזיים: הרכבת סגל הפיקוד הבכיר העתידי של המשטרה, הרחקת המשטרה מהשיח הפוליטי ושיפור תדמית המשטרה בעיני הציבור. על כך במאמרי.

מלאכת הרכבת סגל פיקוד

גילוי נאות, את ניצב קובי שבתאי אני מכיר עוד משנת 1998 עת גויסתי ליחידת "ברק" של משמר הגבול, היחידה ללחימה בפשיעה ובפח"ע במחוז תל אביב שהוא עמד בראשה דאז. במשך כעשר שנים בשירותי בקבע ביחידות המובחרות של מג"ב הייתה לי הזכות לעבוד עמו, בנקודות ממשק כאילו ואחרות. אין לי ספק, ניצב קובי שבתאי הוא האדם הנכון בזמן הנכון לעמוד בראש משטרת ישראל. 

עוד ישנה משוכה של וועדת גולדברג שעליו לעבור אך, מהיכרותי עם האדם הוא יצלח משוכה זו בהצלחה. בשנתיים האחרונות עומד בראש המשטרה מפקד איכותי לא פחות, צנוע, עניו ומקצועי בשם ניצב מוטי כהן. חשוב וראוי לציין לדעתי, כי ניצב כהן פיקד על משטרת ישראל באחת תקופות סוערות שידעה המדינה לרבות הפגנות מגזריות, התפרעויות והפרות סדר מורכבות, חקירות מורכבות, אירועי קורונה ועוד. 

בכל התקופה נראה היה כי הוא מחזיק את משטרת ישראל בצורה ראויה לציון ובמקצועיות, עומד במשימותיו בהצלחה, נלחם עבור השוטרים והקצינים ואינו מאפשר התערבות במשטרה. למרות שלא נבחר, חשובה התודה מאיתנו הציבור לאיש. אבל, המציאות היא זו שמכתיבה והוא לא נבחר לכהן כמפכ"ל קבע. בפסגה יש מקום כל פעם לאדם אחד בלבד. 

כעת עומדת בפני ניצב שבתאי שנבחר לתפקיד המשימה המורכבת והחשובה ביותר, ליכוד השורות. ההערכה היא שלאור ההכרזה על מינוי הצפוי יפרשו קצינים בכירים מהמשטרה. זו דרכו של עולם ואין פסול ,ההפך הוא הנכון, בכך שדור וותיק יותר מפנה דרכו לדור צעיר יותר להתקדם. 

למרות זאת, במשטרה מכהנים קצינים וותיקים ומנוסים ביותר בסגל הפיקוד שצברו עשרות שנות ניסיון בכל תחומי המקצוע. קצינים כדוגמת הסמפכ"ל, מפקד מחוז ירושלים ונוספים ואיכותיים. עתה קובי יצטרך בשום שכל ובחשיבה אסטרטגית מחד, לשמר את הידע והניסיון של סגל הפיקוד הבכיר ולקדם לסגל הפיקוד הבכיר קצינים ראויים אחרים. 

המשימה להרכיב את פני הספ"כ החדש שלו היא אקוטית משום שאם ידע לשים לצידו אנשים ערכיים, מקצועיים ושאינם באים לערער את סמכותו יצליח ובגדול. לא מעט ביקורת נשמעה על המינוי, לרבות ביקורת לא עניינית. היה מי שמיהרו לומר עליו שאין לו את הניסיון הנדרש , שלא פיקד על "מחוז כחול", שלא ביצע תפקידי מודיעין וחקירות וכי הוא "שטותניק וילד מגודל". 

ברמה האישית אני מזכיר לכולנו, יוחנן דנינו המפכ"ל לשעבר לא ביצע תפקידי מפקד תחנה דבר שלא הפריע לו לפקד על המשטרה. רנ"צ בדימוס טרנר ייזכר כמפכ"ל אגדי, האיש הגיע מהצבא ועוד דוגמאות רבות שניתן לציין של מפכ"לים שלא הגיעו מתפקידים כאילו ואחרים בתוך המשטרה ועשו עבודה מצוינת לכל הדעות. 

יותר מכך, לזכות קובי עומד ניסיון רב, פיקד על יחידות מיוחדות, יחידות מודיעיניות ללחימה בפשיעה העירונית, יחידות ללחימה בטרור, מכיר היטב את משמר הגבול ואף הביא את החיל לשיא הביקוש בכל הזמנים. קובי שימש כמפקד תחנה כחולה בוואדי ערה, כמפקד "מרחב כחול" מורכב – מרחב שרון, לכן לכל המקטרגים אני מציע לא לזלזל בניסיונו וביכולותיו. 

להיזהר ממוקשים פוליטיים
אתגר מרכזי ולא פשוט שעומד פני ניצב שבתאי כבר מידית ולא יהיו בו 100 ימי חסד הוא אתגר ההרחקה של המשטרה מהשיח הפוליטי. קובי אינו אדם פוליטי, הוא ממושמע ולויאלי אך, בל יטעו, הוא אינו "יס מן". לדעתי האתגר המיידי שעומד בפניו הוא הרחקה טוטאלית של המשטרה מהשיח הפוליטי. 

הימנעות מהתבטאויות של בכירים, מפגשים מתוקשרים של קצינים בכירים כאילו ואחרים וכל ניסיון לאפשר רמיזה פוליטית על המשטרה ואנשיה. קובי יצטרך לעשות זאת תוך יצירת אווירה ורוח מפקד שמסבירה שאין מקום לפוליטיקה במשטרה בשום אופן. זו משימה ממש לא פשוטה שכן, יכולת העברת מסרים לתקשורת מצד אנשי משטרה היא קיימת ופשוטה למדי. 

מה גם שיהיו מי שינסו לבחון אותו ומנהיגותו. מהיכרותי עם האיש, הוא לא יאפשר שיח פוליטי ולא יתנהג בסלחנות כלפי מי שיחצה הגבול בעניין זה. היכולת של קובי לאפשר לאנשיו ולצוות שלו לפעול מתוך מוטיבציה, הערכה ואווירה של מקצועיות תאפשר לו לתת "שקט מקצועי" למפקדים, לאנשי החקירות, המודיעין ולשאר האגפים המקצועיים לבצע תפקידם ללא כל התערבות פסולה ותוך התוויה והנחיה מערכתית מקצועית ולא אחרת. 

אין לי ספק שהמבחנים שקובי עתיד עוד לעמוד בהם לא יגיעו רק מתוך שורות הארגון אלא, אולי ביתר שאת, מבחוץ. על כן, שוב מקבלת מלאכת הרכבת הצוות הפיקודי והמקצועי סביבו משנה תוקף. מי יהיו יועציו, דובריו וסגנו יקבעו כיצד ואיך תראה הקדנציה שלו כמפכ"ל. קובי ניחן ביכולות של מנהיגים לדעת את מי לשים לצידו ולזהות מי לא מתאים להיות שם. המפכ"ל לא צריך להיות החוקר הכי טוב או איש המודיעין הכי טוב. הוא צריך לדעת לנהל, לארגן ולהוביל ארגון. 

שיפור תדמית המשטרה
קובי הוא איש של אנשים. לאורך כל תפקידיו הוא מפקד נערץ על פקודיו, עמיתיו ומפקדיו. קובי יודע לתת את היחס האישי, להוות דוגמה, מביא גישה יוזמת ויצירתית, אמיץ באופן בלתי רגיל והכי חשוב רואה את השוטרים. זה אולי הדבר החשוב ביותר מבחינת השוטרים. שיעריכו אותם ואת עשייתם, שם למעלה. 

שוטרי משטרת ישראל נמתחים עד קצה גבול היכולת. הם בחזית הלחימה בפח"ע ובמניעת הטרור, הם עוסקים באופן בלתי פוסק במניעת פשיעה ופשיעה חמורה, מניעת תאונת דרכים, משימות קהילה ושיטור, נמצאים בהפגנות, בעצרות, באירועים הגדולים, על החומות בירושלים, בשטחים ועוד. 

השוטר בסופו של יום רוצה שיעריכו אותו על עשייתו, שישפרו את תנאי השירות שלו, שישפרו את תנאי סביבת העבודה שלו ושיתנו בו אמון. עתה, יצטרך קובי בדיוק כפי שעשה בהצלחה רבה במג"ב עם אנשיו, לדאוג לטפל בבעיות הבוערות של הסגל, לשפר את תנאי השירות ותנאי סביבת העבודה, להוציא מתוך השורות את השוטרים האלימים והבעייתיים ולשמר את הטובים ואף לגייס כוח אדם איכותי ורענן למשטרה. 

להציג תפישת שירות של שירות לציבור ולא מלחמה בציבור. מחד, לתת את כל הקשב והזמן לצורכי השטח מאידך, "אפס סובלנות" לבעיות משמעת כולל ברמת פיקוד בכיר. בשיטה דומה שפועל בה ובהצלחה ראוי לציין, הרמטכ"ל כוכבי כך לטעמי יפעל ניצב שבתאי. רק כך, יוכל קובי לקבל ההערכה מאנשיו ובהתאמה מהציבור. 

לסיום, הנבואה ניתנה לשוטים, אבל אני רוצה להאמין ולקוות שתקופתו כמפכ"ל תביא לאיחוד השורות ולהישגים מצוינים למשטרה. בראש ובראשונה שוטרי וקציני משטרת ישראל זכו בקצין ובאדם מצוין וכך גם אנחנו הציבור. נאחל בהצלחה למפכ"ל העתידי קובי שבתאי, הצלחתך הצלחתנו.