הוגשה הצעת חוק לבחינת חלופות מדיניות למלחמה

ח"כ מרב מיכאלי, ממובילות הצעת החוק: "לכל שלטון יש חובה לבדוק קודם כל חלופה מדינית שתביא בטחון ותחסוך חיים וצער". תנועת נשים עושות שלום: לא נערכת עבודת מטה, לא מתקיימים דיונים אסטרטגיים

 צילום: תמר מצפי

עשרות חברות תנועת נשים עושות שלום הפגינו אתמול (ד׳) מחוץ לכנסת, בתביעה להעביר את הצעת החוק חלופות מדיניות תחילה, לבחינת אלטרנטיבות מדיניות למלחמה, שהוגשה על ידי ח״כ מרב מיכאלי וקבוצת חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. הפעילות הרימו שלטים של כל המלחמות והמבצעים הצבאיים, ובמרכזם המסר "ואולי את המלחמה הבאה ניתן למנוע". לאחר מכן נשאו דברים בטקס מיוחד לכבוד המעמד חברי הכנסת מרב מיכאלי, רם בן ברק ותמר זנדברג.

״יש חוזה חברתי בין האזרחים למדינה. אנחנו נבוא להילחם, ואתם תהפכו כל אבן בדרך לפתרונות מדיניים שימנעו מלחמה״, הסבירה עו״ד תמי יקירה, ממנסחי הצעת החוק וחברת תנועת נשים עושות שלום. ״הבעיה היא שהחוזה הזה מופר, והמדינה לא יוצרת את החלופות המדיניות שיאפשרו להימנע מלחימה״. 

"מספיק היה לצפות בשעת נעילה כדי לקבל שוב את קצה-קצהו של המחיר הנורא שגובה כל מלחמה, כל מבצע״, אמרה חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה). ״הכאב, הסבל, השכול והטראומה שנשארת אתנו לתמיד. יש לנו חובה לחסוך את הכאב הזה. לכל שלטון יש חובה לבדוק קודם כל חלופה מדינית, שתביא בטחון ותחסוך חיים וצער״.

מתנועת נשים עושות שלום נמסר, כי בשלוש השנים האחרונות ערכה התנועה מחקר רחב היקף שכלל ראיונות אישיים עם למעלה מ- 50 בכירים במערכת הביטחון ובקרב מקבלי ההחלטות, בהם אלופים במיל׳, בכירים במל"ל, ופוליטיקאים בעלי ניסיון בוועדות חוץ וביטחון ובקבינט המדיני בטחוני. "מהמחקר עלה בצורה מובהקת שלאורך שנים רבות קיים כשל מתמשך באופן קבלת ההחלטות בנושאים מדיניים-ביטחוניים״, נמסר מהתנועה. ״לא נערכת עבודת מטה מקיפה ומקצועית אשר כוללת בחינת מגוון עמדות ודעות; לא מתקיימים דיונים אסטרטגיים סדורים; לא מתקיימים תהליכי בקרה מספקים, באופן שלא מאפשר לימוד והפקת לקחים. הסיבות לכשלים הן, בין היתר: חשיבה קבוצתית, דחיית החשוב למול הדחוף והיעדר תיעוד ובקרה". 

הצעת החוק כוללת הקצאת משאבים ליצירת עבודת מטה לפתרונות מדיניים, הקצאת תקן חדש של משנה לראש מל"ל לעניינים מדיניים, אשר יהיה ממונה על גיבוש החלופות השונות, בשיתוף מכוני מחקר, גופי חברה אזרחים וחוקרים מהאקדמיה; חיוב הקבינט המדיני בטחוני לדיונים קבועים להצגת הצעות שונות לאסטרטגיה וחלופות מדיניות, שיגובשו על ידי המל"ל; פיקוח ובקרה שיבוצע על ידי ועדת חוץ ובטחון; ופרסום של דו"ח בלתי מסווג מידי שנה לציבור, אשר יוכל לעקוב אחר גיבוש המדיניות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית