אח״י ׳מגן׳: חוד החנית של חיל הים הישראלי

כתב ישראל דיפנס מדווח על ביקור מרתק שערך במספנת חיל הים, בה יעמלו בשנה הקרובה על התקנת מיטב מערכות הלחימה בסטי״ל הראשון מדגם סער 6, על מנת להפוך אותו לכלי השיט המתקדם והקטלני ביותר בצה״ל

אח״י ׳מגן׳: חוד החנית של חיל הים הישראלי

טקס הגעת אח״י ׳מגן׳ לנמל חיפה, השבוע. צילום: דובר צה״ל

על המבדוקים היבשים במספנת חיל הים בנמל חיפה, ניצבות עבור לשיפוצים ועבודות לאחזקה אח"י 'אילת', סטי"ל סער 5, ולידה הצוללת אח"י 'רהב'. שני כלי השיט הוותיקים צופים אל מזח עבודה חדש לא הרחק מהן, אליו נקשרה האחות הקטנה-גדולה אח"י 'מגן', ספינת הסער 6 הראשונה שהגיע לארץ ונמסרה לזרוע הים – כלי השיט המתקדם, המודרני והחדשני ביותר בחיל הים.

אח"י 'מגן' תישאר במספנת חיל הים קרוב לשנה לפני שתפליג לים לפעילות מבצעית. המספנה היא ביתה הראשון של אח"י 'מגן' בחיל הים, ובו תשהה כדי להתקין בה את מיטב מערכות הלחימה וסוגי ציוד רבים נוספים, תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות. אח"י 'מגן' הפליגה מהמספנה בגרמניה ועשתה את דרכה במשך שלושה שבועות, תוך היתקלויות בים קשה. וכך, עברו הצוות והספינה בהצלחה את המבחן הראשון – כלי השיט כשר להפליג בימים.

מספינה ׳עירומה׳ ללחם קטלני

אלא שה׳מגן׳ הגיעה לארץ "עירומה", עדיין לא כלי מלחמה. מאות מהנדסים, טכנאים, אנשי התוכנה, אלקטרוניקה, אופטיקה, מחשבים והמפקדים, חיילי חובה, נגדים, קבע ואזרחים עובדי צה"ל במספנת חיל הים, הם שיהפכו במשך כשנה את הספינה לסטי"ל לוחם קטלני, ספינת מגן, שמשימתה המוגדרת העיקרית היא לשמור היטב על המים הכלכליים של מדינת ישראל, קרי בעיקר אסדות הגז הקיימות והעתידיות, וגם להילחם ולהתמודד עם כל איום.

המספנה נערכת כבר זמן רב לקליטת ספינת  סער 6 הראשונה: נבנו תשתיות מיוחדות לספינה, הגדולה בממדיה מספינות סער הקיימות. כמו כן, נרכש ציוד מיוחד לבתי המלאכה, והמספנה הצטיידה במכשור לטיפול במנועי הספינה. ואולי העיקר: לטובת  אח"י 'מגן', ואחיותיה שיגיעו בהמשך, הוקם מתקן חדשני וייחודי, בניין הייטק לכל דבר – מתקן שילובים, שתפקידו לבצע אינטגרציה של כל המערכות המיוחדות בכלי השיט החדש. שמו מתקן ׳לגונה׳, ונשוב אליו בהמשך.

"משהגיעה אח"י 'מגן' למספנה, נפתח שלב נוסף בפרויקט מקצועי מקיף של התקנת מערכות לחימה בספינה בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות שפיתחו את המערכות״, אמר לישראל דיפנס מפקד מספנת חיל הים, אל"מ אמיר צ'מני. ״מדובר במכשירים, מערכות, חיווט, זיוודים, אנטנות, מסכי מחשב ומערכות מחשוב, משדרים ומקלטים. מדובר ביצרנים רבים, והמשימה שלנו כאן במספנה היא לשלב את כל המערכות הללו ולהביא לכך שבעוד X חודשים כל התזמורת הזאת תנגן ביחד״. אל״מ צ׳מני הוסיף כי ״המשימה היא לבצע את העבודה מהר ככל האפשר ולקצר את תהליכי המבצוע – הפיכת מגן לכלי מלחמה מבצעי, כי זמן ים הוא יקר. כל זמן שכלי שיט לא יוצא לים, אפשר לתקן ולשפר. ברגע שיצא לים, יותר קשה והרבה יותר יקר לתקן".

קפיצת דרך טכנולוגית

מפקד המספנה, אל"מ צ׳מני, שהה תקופה ארוכה במספנות בגרמניה במעקב אחר תהליך בנייתה של הספינה, והוא מדבר בשבחה של התוספת החשובה לזרוע הים: "סער 6 גדולה בממדיה מסער 5, ארוכה יותר. גוף הספינה משופר, יכולת נשיאת מערכות לחימה גדולה יותר, ולכן  יהיו לה יכולות פיזיות ומבצעיות לשהות בים זמן ארוך, לשאת משקלים ולבצע משימות מגוונות. אנו מתקינים עליה את המערכות העדכניות ביותר המצויות היום בשוק. עבור סער 6 נבנו תשתיות מיוחדות, כמו למשל ציוד צביעה מיוחד״.

אל״מ צ׳מני מגדיר את סער 6 כ״קפיצת דרך טכנולוגית מבחינת השרידות וקטלניות כושר התקיפה שלה. חתימת המכ"ם שלה נמוכה, היא יכולה לשאת 90 אנשי צוות ואורחים, כלומר לוחמים למיניהם. צוות המהנדסים ואנשי המקצוע שליוו את הספינה בתקופת בנייתה בגרמניה ישוב ארצה וישמש בסיס להדרכה ולימוד צוותים ישראליים שיטפלו בספינה״.

ואם מדברים על הצוות, ישנו חידוש באח"י 'מגן': סידורים מיוחדים לקצינות וללוחמות שישרתו על סיפונה. הווה אומר, הפרדה במגורים בשירותים ובמלתחות. תנאי המגורים בספינה שופרו ללא הכר, והמתכננים הגרמנים דאגו גם לאסתטיקה. לכל לוחם מיטה וארונית, ולצוות פינת מועדון למשחקים, קריאה וטלוויזיה.

מפקד המספנה מבהיר כי ספינות המגן  מסוג סער 6 מתוכננת ונבנית לשלושים שנות שירות. "לכן חובה להכין מה שאנו מכנים גידול עתידי. היכולת להוסיף לספינה בכל עת מערכות וציוד חדש ומעודכן, וכך לכל אורך חיי הספינה". הוא מדגיש כי אנשי מספנת ח"י היו מעורבים בפרויקט בניית סער 6 הראשונה, וכך באלו שנבנות וייבנו בעתיד, לאורך כל השלבים – מהתכנון המוקדם ועד למסירת הספינה לצוות הישראלי בגרמניה, הנפת דגל ישראל והמסע לחיפה.

מענה האחזקתי מלא לכל כלי השיט של חיל הים

אל"מ צ׳מני מפקד על יחידה גדולה ומקצועית שמטפלת בכל כלי השיט של זרוע הים, החל מספינות 'צרעה' החדשות, קטנות, מהירות מאוד, קטלניות ועוקצות, וכלה בצוללות וסטי"לים. צ׳מני עבר מסלול שירות מגוון בחיל: איש צוות בצוללת, צ'יף (קצין טכני) בצוללת, קצין פרוייקט והיום מפקד המספנה, בן 45, נשוי פלוס 2. "המספנה נותנת  מענה אחזקתי מלא לכל כלי השיט של החיל, כולל גם כלי הטיס הפועלים מסטי"לים. בבסיס מתבצעות עבודות תחזוקה מקיפות, דרג ד', תיקון כלי השיט מרמת השסתום ועד מערכות הלחימה והנשק, כל מה שמותקן על הכלי, וזה כולל פירוק והרכבה, שיפוצים ושדרוגים. במספנה פועלים בתי מלאכה לציוד אלקטרוני, מערכות לחימה, חימוש, שיפוץ מנועים, שהם תוצרת חו"ל, שיפוץ גיר של כלי שיט. יש לנו מתקן הרצת מנועים יחיד במינו, ואפילו רכבת ישראל מריצה אצלנו את מנועי הקטרים".

מחלון  לשכתו של מפקד המספנה נראות היטב ספינת סער 5 וכן צוללת, שישובו לשייטות שלהן בתום אחזקה. עבודות שיפוץ הצוללות המתבצעות במספנה כוללות מערכות חשמל, מכניקה, הידראוליקה, פנאומטיקה, בקרת מנועים, מערכות לחימה, אלקטרוניקה, מחשוב ותוכנה, גילוי וקשר, סונאר ויתר המערכות התת-ימיות. קיימת במספנה היכולת לפרק מנוע תוצרת ארה"ב או גרמניה, להפשיט אותו ולהרכיבו מחדש במלואו. אותו הדבר לגבי ספינת סער 5, שבאחת מהן מתבצעות בימים אלה במספנה עבודות שיפוץ ותחזוקה, שעשויות להימשך כמה חודשים בטרם תחזור לשייטת 3, שייטת הסטי"לים. "סער 5 תצא מכאן בונבוניירה", מבטיח מפקד המספנה.

כיצד מעלים כלי שיט גדולים מהים  אל המבדוק היבש לצורך טיפולים? מספנת חיל הים מצוידת במתקן יחיד במינו בארץ – מימשה להעלאת כלי שיט מהים אל אתר עבודות האחזקה. זו שיטת  הספנה מיוחדת, שבה מציפים במים את המימשה, שהיא משטח פלדה ענקי. הספינה עולה על המימשה בעזרת מערכת כבלים וגלגליות, המימשה עולה על פני הים ומביאה את הספינה אל אתר העבודה.

הלגונה: הייטק בלבן, ליבת המספנה

נשוב אל הלגונה. רס"ן אילנה מציגה לנו את המתקן החדשני ביותר מסוגו בחיל הים, הלב והליבה של המספנה, הייטק בלבן. אולם גדול שבו עשרות מערכות מחשבים, מסכים וצגים, מופעלים בידי צוות של מהנדסים, אנשי תוכנה ומחשבים. כאן בלגונה מבצעים את השילוביות, האינטגרציה של כל מערכות ספינת סער 6. המגמה היא שכל המערכות ידברו זו עם זו, ליצור קישוריות מלאה. צוות הלגונה מלווה את אח"י 'מגן' זמן רב לפני שהפליגה ולפני שהגיעה לארץ.

המתקן עובד 24/7, עוקב אחר כל מערכת ואחרי שילוב כל המערכות, מנטר את פעילות המי"ק, מרכז הפיקוד של הספינה, מתקן 'באגים' במערכות המחשוב אם מתגלים כאלו, בודק אלגוריתמים, ומדמה תרחישים מבצעיים שונים הקשורים לתפעול ספינה שמערכותיה רבות, ממוחשבות ומתוחכמות. רס"ן אילנה מסבירה כי המערכת יכולה לדמות "טיל שרץ אליך" (אל עבר הספינה), או לדמות מצבים שונים אחרים הקשורים להפעלת ספינת קרב מודרנית. לגונה משמשת כסימולטור לכל מערכות סער 6.

בתוככי המספנה, לגונה הוא מתקן שילובים ייחודי, שתפקידו לבצע אינטגרציית מערכות, לשלב בין עבודה של החיל עם יצרנים רבים של מערכות אלקטרוניות, קשר, חימוש, טילים ותותחים ותוכנות, וכך "לגרום לכולם לנגן ביחד ולמקסם את כל היכולות. צריך לזכור כי ספינות המגן, שאח"י 'מגן' היא החלוצה שלהן בחיל, אמורות להפליג בימים עשרות שנים קדימה", אומר אל״מ צ׳מני.

אולי יעניין אותך גם