Dell: רק חמישית מהזמן שמשקיעים צוותי עבודה הופך נתונים לרווח

"על פי גרטנר, רק 22% מהזמן שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך", טוען משה שובה, מנהל בכיר בקבוצת הפריסיילים של Dell Technologies במאמר דעה

Dell: רק חמישית מהזמן שמשקיעים צוותי עבודה הופך נתונים לרווח

משה שובה. צילום: אוהד רומנו

הלחץ הכלכלי כתוצאה מהמגפה מביא לכך שמנהלי חברות נאבקים על הרלוונטיות של החברות שלהם - מנהלי מערכות המידע (CIOs) מחזיקים במפתח לכך. הסיבה היא שכיום, היתרון התחרותי של ארגון נקבע ישירות על ידי המהירות שהוא הופך את הנתונים שלו לתובנות משמעותיות המניעות את התוצאות העסקיות.

העשור הנוכחי, שנקרא גם "עשור הנתונים", מציב אתגר לא פשוט למנהלי מערכות המידע – מנהלי מערכות המידע צריכים להפיק מידע מתוך מאגר גדול מאוד של נתונים במקום לעשות את ההיפך – לסרוק את כל הנתונים במהירות ולהסיר את אלה שאינם רלוונטיים לארגון. כל זאת בזמן שהם מנסים לצאת מאסטרטגיות של מאגרי נתונים מרוכזים. 

מרבית הנתונים המאוחסנים אינם בשימוש, הם נאספים ומועברים בתוך כלל הנתונים - אך הם אף פעם לא משמשים ליצירת תובנות עסקיות כלשהן. מדובר בנתונים אפלים וצמיחתם מדגימה את האתגר והמאבק של החברות לרתום את הערך של הנתונים לטובתן. 

למצוקה זו ניתן להוסיף את הדרישה החדשה להגדיר את הנתונים "בזמן אמת". הדרישה הזאת מדגישה בצורה חזקה יותר את האתגר של ניהול הנתונים, במהלך 5-10 השנים הבאות. על פי מחקר פורסטר, אנליסטים צופים כי בין השנים 2019 ל-2024, ארגונים ישלשו את כמות הנתונים ה"לא מובנים" שלהם עם נתונים מורכבים יותר - וכך אור הזרקורים בחברות עובר למנהלי מערכות הנתונים.

למורכבות ההולכת וגוברת הזאת יש השלכות על עמידה ברגולציה ובאבטחת המידע. בעולם שהולך ונהיה מחובר יותר, עם כמות גדלה של מכשירי קצה, יש אפשרויות רבות להתקפות סייבר- אותן בהחלט ראינו קורות השנה בחסות הקורונה, עם המעבר לעבודה מהבית. לכן עסקים צריכים לשמור על ציות לכללי האבטחה, בייחוד כאשר יש שינויים מהירים בתצורת העבודה בחברה. 

מנהלי מערכות המידע יכולים לחשוב ולעצב מחדש את מערך ניהול הנתונים כך שיתאים יותר ל"עידן הנתונים" על ידי נקיטת כמה פעולות מרכזיות. ראשית, ליצור גישה קלה לנתונים עסקיים כך שצוותים יוכלו למצוא נתונים איכותיים הדרושים להם בכדי לבצע את תפקידם; שנית, מתן גישה נוחה למהנדסי נתונים ומדעני נתונים לכלים הדרושים להם בכדי לספק תובנות עסקיות בעלות ערך; ולבסוף, פריסה וניהול של נתונים, יישומים ותשתיות בצורה עקבית בין כל צוותי ה-IT והמשתמשים.

רכבים אוטונומיים, רפואה מרחוק וערים חכמות
גרטנר מעריכה כי עד שנת 2022, יותר מ-50% מנתוני הארגון ייווצרו ויעובדו מחוץ למרכז הנתונים או הענן, לעומת פחות מ-10% בשנת 2019. כמו כן, רוב הנתונים ייווצרו בקצה ויעובדו "בזמן אמת", ובעצם ייווצר עידן חדש של חדשנות שכמותה לא ראינו מעולם. כלי רכב חכמים יהפכו לאוטונומיים, רפואה מרחוק תסיר חסמים בתעשיית הבריאות וערים דיגיטליות ישפרו את חייהם של מיליארדים.

בעוד מרכז הכובד של הנתונים עובר לכיוון מכשירי הקצה, ארגונים מבקשים מצוותי ה-IT לספק יותר ויותר שירותים איכותיים בזמן אמת, בשבריר שנייה ובמיקומים מבוזרים. ארגונים מכירים בזה שזה לא תמיד פרקטי להעביר מידע שמופץ לתשתית מרכזית במרכז הנתונים או בענן בשביל לנתח אותו בצורה יעילה.

במקום זה, הם מעבירים את התשתית כך שתהיה קרובה יותר לקצה, שם נוצרים מרבית הנתונים וצריכים לפעול במהירות. זה מעלה שאלות כמו איך ניתן להשיג תשתית קבועה וגישה לניהול נתונים שמכילה מספר ספקי ענן ומכשירי קצה.

במציאות אין פתרון אחד שמתאים לכל, אך מנהלי מערכות המידע יכולים לבחור את האתגרים שלהם. לדוגמה, יצירת מרכז יחיד שמשלב בין הענן למרכז הנתונים בקצה ומחבר אותו למספר העולה של מכשירים כדי ליצור ניהול נתונים קבוע; להבטיח פיתוח מתמיד שמסייע לבנייה, הרצה וניהול של אפליקציות מודרניות; להשקיע באבטחת תשתית הקצה של פלטפורמות ניהול, אפליקציות ומכשירים, פעולות קריטיות בשביל לאפשר דור חדש ועיבוד כמויות אדירות של נתונים. 

בנוסף, למידת האקו-סיסטם של משתמשי הקצה יעזור למנהלי מערכות המידע להבין איך להתאים את הפתרונות הכי אפקטיביים לצרכים העסקיים. .כוח האנשים: רק חמישית מהזמן שמשקיעים צוותי עבודה הופך נתונים לרווח. בכדי לקצור את הערך המלא מנתוני העסק, הזמן צריך להיות מושקע בהפיכת הנתונים לחדשנות ולרווחים.

על פי גרטנר, רק 22% מהזמן שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך. זה מעיד על צורך מיידי באתחול מחדש של תרבות העבודה, הגדרה מחדש של ערך החדשנות כערך קריטי לעסק – שחייב להיות מקודם ומטופח.זה גם שם זרקור על העבודה המשותפת של קבוצות ויחידים שעובדים לעתים קרובות עם נתוני הארגון – מציגים לפעמים חלקים שונים של הארגון עם סט מטרות שונות. גישות מפוזרות של קבוצות נתונים מקשות על מתן הדגש ויצירת שיתוף פעולה בגישה לניהול הנתונים. 

כמו כן, לגייס  מדעני נתונים נוספים לא יפתור את הבעיה, כאשר מרבית הארגונים עדיין חסרים תפקידי מפתח ויכולות שהם צריכים כדי להפוך לעסקים חכמים. מדעני נתונים מוכשרים ומקצוענים מאוד נדירים ויקרים עבור רוב הארגונים. זה מאפשר שימוש יעיל בזמן ומנהלי מערכות המידע יכולים לשאול את השאלה: כמה זמן של מדעני נתונים באמת מושקע במשימות של מדע נתונים וכמה זה משפיע על הערך של החברה. 

מאת: משה שובה, מנהל בכיר בקבוצת הפריסיילים של Dell Technologies.