דיון בכנסת: "תמונה מדאיגה ביותר של טיוח תאונות אימונים בצבא"

עילי חיות, חייל מגלן שנפצע בצבא: "מפקד היחידה ששינה גרסאות לא עשו לו כלום. היחידה ניתקה איתי מגע. המציאו גרסה שעשיתי את זה מעצמי."

דיון בכנסת: "תמונה מדאיגה ביותר של טיוח תאונות אימונים בצבא"

צילום: דובר צה"ל

בעקבות האסונות האחרונים בתאונות אימונים בצה"ל, קיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח ישיבה מיוחדת על מצב הבטיחות בצה"ל. בוועדה השתתפו הוריו של החייל אביתר יוספי ז"ל שנסחף למוות באימון ניווט בודד של חטיבת צנחנים בנחל חילזון כשהנחל היה מוצף ובתנאי מזג אוויר קשים וכן עילי חיות - חיייל מגלן שנפצע בצבא מקפיצה מג'יפ האמר.

המשתתפים טענו בוועדה נגד הליך חקירת התאונות שנעשה בצבא והאשימו כי "קיים טיוח עובדות והתעלמות מפקדים מגרסאות החיילים בשטח, ע"מ לנקות את שמם". יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "צעירים נותנים את מיטב שנותיהם לצבא ע"מ לעשות שירות קרבי ומסכן. הצבא צריך להסיק את המסקנות גם אם אלו מסקנות קשות. הייתי קצין ביחידה קרבית ומכיר את המציאות שבה יודעים שגם אם נעשה טעות נשלם על כך מחיר. הדיון קשה ולא פשוט אבל צריך לעשות אותו.

"נושא התאונות לא צריך להיות מדובר רק כאשר אלו קורות, אלא לדון בהם בצורה רצינית. צהל יקר לכולנו והוא הגוף עם היוקרה הכי גדולה שבנינו משרתים בו. אין בדברים כוונה אלא לשפר ולדאוג לבטיחות החיילים. זהו גוף שמכין את החיילים לדבר הקשה מכל. מהפרשיות שעולות ומתוך התשובות שקיבלנו, עולים דברים שצריך להתמודד איתם. התקבלה בוועדה תמונה מדאיגה ביותר של טיוח תאונות אימונים בצבא. חובתנו בכנסת לפעול ולהבטיח שיפור בבטיחות החיילים".

מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה, תא"ל במיל' יוסי ביינהורן, אמר בדיון כי "יש מערכת לניהול מידע שאמורה להיות מוזנת - המערכת הגלילית. מערכת זו אמורה לקלוט כל אירוע ותאונה וזה כלי משמעותי למפקדים ולצוות. ממה שעלה אצלנו בדו"חות, 84% מהאירועים לא הוזנו במערכת. גם אם לא קרה בסוף באירוע שום דבר, היה על צה"ל להזין את האירועים במערכת לניהול ידע כי הוא זה שנותן את הכלי למנוע את התאונות הבאות".

ביינהורן הדגיש כי "כל נושא ארגון הבטיחות בצה"ל תלוי במפקדים וזוהי אחריות שלהם, ולכן צריכה להיות מעורבות של מפקדים. בדוחות עלו כי תחקירים מבוצעים ע"י דרגים זוטרים. עפ"י הנוהל, אירוע שיש בו הרוג צריך להגיע לרמטכ"ל".

פנחס יוספי, אביו של החייל אביתר יוספי ז"ל שנהרג בתאונת אימונים, סיפר לוועדה כי למרות בקשותיו, טרם קיבל מהצבא את ממצאי התחקיר שעשו לאחר שנפטר, "לא קיבלנו עד היום שום דבר כתוב על בננו שנהרג. לא מתי הייתה קביעת המוות ולא מי קבע. שאלתי שאלה יחדיה, כמה זמן בני היה במים וגם זה לא קיבלתי תשובה. לא קיבלתי שום דו"ח.

"שמענו מהחיילים והצוות, דברים אחרים מהמפקדים. העונש שקיבלו -  הרגו בן אדם והלכו לנקות שירותים. לפחות היו צריכים להאשים אותם כדי שלא יהי זלזול בחיי אדם. לא רוצה בכלא במפקדים אבל אל תזלזלו במוות. אין פה שום רתיעה ושום הרתעה. לא מצליח להבין מדוע עשו פה עסקת טיעון – זוהי עובדה: אם יש ברד, צריך אישור של מפקד אוגדה לעשות את הניווט ולא היה אישור".

יוספי סיפר בוועדה כי טענת צה"ל שאף נכתבה בכתב האישום, כי הסכימו לעסקאות הטיעון המקלות שנחתמו עם המפקדים שהואשמו בפרשה, היא שקרית ולא נכונה. לדבריו, "אני גם אמרתי לקצינה 'תמחקי את שמנו מכתב התביעה שיש הסכמה'. היא שאלה אותי 'אתה נגד'. מהשבתי לא בעד ולא נגד, היא הודיעה לי שזה נקרא שאני מסכים".

עילי חיות, חייל מגלן שנפצע בצבא, היה אלוף הארץ בריצה והגיע לוועדה נכה על כסא גלגלים, סיפר: "לצערי לא למדו כלום מהמקרה שלי ואני יושב פה על כיסא גלגלים סתם, על מסורת מטופשת שהייתה צריכה להיעלם מהעולם. תוך כדי שאני שוכב בצורה קשה מאוד, המפקדים כבר חושבים מה ייעשו להם, ובמקום לפנות אותי לבית חולים בנסיעה של רבע שעה, אני מגיע רק אחרי שעתיים, בקושי מטפלים בי, רק חושבים מה יקרה איתם.

"הייתי צריך לשכנע אותם שלא ייעשה להם כלום. כבר שהתעוררתי, קבעו לי המפקדים שכל מה שאני זוכר לא נכון. מפקד היחידה ששינה גרסאות לא עשו לו כלום. היחידה ניתקה איתי מגע. אני לא בקשר עם אף אחד מהיחידה. המציאו גרסה שעשיתי את זה מעצמי. המקרה הבא מעבר לדלת. לא עשו כלום כדי לעצור את זה. מפקדים צריכים להבין שחיי אדם הם לא הפקר, לא רק בקרב אלא גם באימונים".

לדברי חיות, "הייתה הסתרה כל העת שמישהו אמר לי לקפוץ בכלל. הייתה פקודה לקפוץ – המפקד קפץ וכולם היו אחריו. לא היה לנו כל מילה. אבל הם תיאמו גרסאות. פתחו בחקירת מצח רק אחרי ששלחנו עורכי דין ובקשות לצבא בנושא. אני על כסא גללים סתם. אם נפצעתי בקרב הייתי אומר עשיתי למען המדינה אבל הכל על סתם. במשך שבועות לא ישנתי שראיתי מה קרה לאביתר יוספי כי אמרתי היה צריך לעצור את זה אחרי מה שקרה לי".

יו"ר הוועדה אמר בדיון כי על אף שאין מקובל אצלו לעלות עיתונאים בדיון ועדה, "כאן, ללא ספק התקשורת היא זאת שבאה ועשתה עבודה רצינית והעלתה את הליקויים הקשים שאנו יכולים לפקח אחריהם".

יניב קובביץ' מעיתון הארץ סיפר בדיון על התחקיר שערך וממנו עולה כי מפקדי הצבא היו עסוקים לאחר האסון בחילזון בתיאום גרסאות וטיוח המקרה. "עולה כי במודע לחלוטין, על אף שהם ידעו שאסור להם לעשות ניווט באותו מקום, הם החליטו לשנות את זה ויצאו עם מסמך מזויף מראש".

גלעד שלמור מחדשות 12 סיפר לוועדה כי איבד גם חבר בתאונת אימונים בשנת 2002 וגם מלווה שנים את סיפורי התאונות. "אין מנגנון רשמי שמגיע למשפחה אחרי האסון ולתת לה תחושה שהכל בידיים טובות. יש ניצול העיוורון של החיילים אחרי המפקדים שהכל 'קודש' ולכן כשמפקד גורם לאסון, נוח לצבא לנצל וחיילים חוששים לדווח ובייחוד ביחידות מובחרות".

יוסי יהושע מעיתון ידיעות אחרונות אמר בדיון "אינני זוכר כאלה מקרים חמורים שהמערכת יוצאת נגד לוחם כמו חיות. גם בצנחנים וגם במגלן אנחנו רואים ניסיונות לטייח עובדות ותחקיר. העדות של חיות מצמררת - זה שעילי בחיים אנחנו יכולים לשמוע ממנו, אבל אביתר יוספי ואחרים לא בחיים ואנחנו לא יודעים מה קרה".

קצין בטיחות ראשי בצבא, תא"ל גברעם הגלילי השיב לדברים ואמר, "כל אירוע בצבא מגיע לרמות הבכירות ביותר וזה לא נכון שזה מתנהל במפקדים הזוטרים. יש זרועות של גופי מקצוע ועושים ביקורת באופן סדיר וגם ביקורות פתע בניווטים. אף הולכים ובודקים בהפתעה בלילה לראות איך מתנהל ניווט ומוציאים על כך סיכום. אם מוציאם משהו לא תקין, עוצרים הכל במידי.

"כמו כן, קצין בטיחות אוגדתי גם עושה ביקורות. יש נוהל להביא למשפחה את הנתונים של האירוע. אחרי האירוע בנחל חילזון, נושא הבקרה וניווטים הועמק והועצם ויציאה לניווטים שופר ושודרג. לא ניתן להתחייב שלא ישנו אירועים כאלה בניווטים אך כן שאנחנו עושים עבודה עם המפקדים".

ראש מבק"א בצה"ל, אל"ם אוריה חצרוני: "האירועים של יוספי וחיות אלו שני אירועים חריגים קשים שלא מציגים את הכלל. העשייה שאני מכיר כוללת בטיחות מרובה. תחקיר החיילים אחרי כל אירוע עובר כמו כל חקירת מצח ועוברים אחד אחד שנשאל, מצליבים עובדות ונתונים בין כולם ורק אז נקבעות המסקנות".

חצרוני הגיב לדו"ח המבקר ואמר כי בנוגע למערכת הזנת האירועים, "כל הזמן אנחנו במגמת עלייה ועושים על זה בקרה יומיומית ומקיימים הערכת מצב באיזה אירועים אנחנו מתמקדים. אנחנו לקראת השקת מערכת החדשה שבה יוכלו כבר להזין כל אירוע כבר מהשטח באפליקציה דרך ממכשיר הפלאפון". 

חצרוני אמר כי "מסקנות של צוות החקירה אמורות להיות מוצגות למשפחה. אני יודע שהמפקדים יחד עם ראש צוות החקירה הגיעו למשפ' יוספי להציג את החומר".

האב, פנחס יוספי הגיב: "הציגו לנו את הדברים בעל פה בבית. ביקשתי שני רוצה שהכל יהיה לי בכתב, אמרו שיישלחו אבל שנתיים שאני עוד מחכה".

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות