הקורונה עשתה טוב לפסי הסבת המטוסים של תעשייה אווירית

מגיפת הקורונה העלתה את הביקוש למטוסי מטען. "כיום מוסבים ששה מטוסים במקביל", אומרים בתעשייה אווירית
 

רפי מטלון, סמנכ"ל שיווק בחטיבת תעופה. צילום: התעשייה האווירית

מאז מגפת הקורונה והתפתחות הסחר המקוון E-COMMERCE חל גידול משמעותי בהסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען (FREIGHT, CARGO) וחטיבת התעופה בתעשיה האווירית מפעילה כיום שמונה קווי ייצור בששה האנגרים להסבת ששה מטוסים במקביל.

רפי מטלון, סמנכ"ל שיווק בחטיבת תעופה, אומר לישראל דפנס כי הסבות מטוסים הן כיום תחום מוביל,  CORE BUSINESS,  בתע"א. צבר ההזמנות גדול, חברות מטוסים עומדות בתור, וכיום מצויים בשלבי הסבה שונים מטוסים של חברות תעופה, של חברות ליסינג, ביניהם מטוסי מטען עבור חברות השילוח הגדולות בעולם כמו UPS, פדקס ואמזון.

מטלון מוביל כבר שנים את שוק ההסבות בתע"א. אולם התעוררות גדולה חלה מאז המסחר המקוון, שפירושה הטסת חבילות בקנה מידה עולמי, ומאז פרצה הקורונה, כאשר מטוסי  נוסעים מושבתים ומקורקעים וגדל הביקוש למטוסי מטען. לפיכך גדל הביקוש מחודש ינואר, וכיום מוסבים ששה מטוסים במקביל בששה מוסכים ובששה קווי ייצור בארץ ושלושה באתרי תחזוקה בחו"ל. 

בשלבים הראשונים אלתרו חברות התעופה והטיסו חבילות מיעד ליעד כשהחבילות מונחות על מושבי הנוסעים. אולם בשיטה זו לא ניתן להטיס משקלים ונפחים גדולים. התעשיה האווירית התמחתה בהסבה בקנה מידה גדול של כל דגמי מטוסי הנוסעים תוצרת בואינג, מהקטנים לגדולים – 737,  767, 747 ו-777, כלומר הסבות מטוסים צרי גוף ורחבי גוף. 

רפי מטלון מתאר  את שיטות ההסבה שהיא למעשה שינוי מבנה המטוס: "אנו מחליפים את רצפת המטוס כדי שניתן יהיה לשאת משקלים גדולים, מתקינים דלת מטען חדשה רחבה במיוחד במטוס כדי להכניס נפח גדול. מטוס כזה מגיע אלינו לשלושה-ארבעה חודשים, מפרקים אותו, מרוקנים מכל המושבים, מחליפים קורות רצפה. 

"הדלת החדשה נועדה להכנסת קונטיינרים ופאלטים למטען. ההסבה היא שינוי מבנה גדול במטוס, ובסיומה מקבל כל מטוס רישוי של רשות התעופה האזרחית הישראלית רת"א, של הרשות האמריקנית FAA ושל ארגון חברות התעופה יאט"א". 

מטוסים 'מועמדים' להסבה הם בני כ- 15-20 שנה. נוסעים  מעדיפים מטוסי נוסעים חדשים ומפנקים, ולכן ההשקעה בעיצוב פנים של מטוס שווה מיליוני דולרים. מכאן הרעיון להסב מטוס כזה להטסת מטענים, ואז יוכל להמשיך לטוס עוד 15 עד 20 שנה לטובת ריווחי החברה המפעילה.

מטוס בואינג 737 מוסב למטען יכול לשאת 25 טונות, מטוס 777 מטיס 120 טונות, ג'מבו 747 יכול לשאת 100 טונות, ומטוס 767 יישא 60 טונות מטענים. בחטיבת התעופה בתע"א עוסקים כיום מאות מהנדסים, טכנאים ובעלי מקצועות שונים בהסבות מטוסי נוסעים למטען.