דרום אמריקה ואירופה: מבצע משטרתי משולב הפליל מאות חברי כנופיות

כתבי אישום פליליים הוגשו במקסיקו, אל סלבדור, גואטמלה והונדורס נגד יותר מ -700 חברי ארגוני פשע 

לא ניתן לקיים חברה ללא פשיעה. מאז שחר ההיסטוריה כל חברה הייתה מהולה באחוז מסוים של פשיעה מסוגיה השונים. ההתמודדות מול פשיעה גואה יכול שתעשה במישורים שונים ובמקביל, החל מחינוך לערכים, דרך אכיפה ממשלתית, אכיפה אזרחית, הרחקה מהחברה ומאסר כאשר המטרה לייצר הרתעה. 

השאלה המרכזית היא מה קורה כאשר פעולות אילו אינן מספקות את התוצאה הנדרשת בבלימה משמעותית של הפשיעה במדינה והפשיעה ממשיכה לגאות ולגבות קורבנות חיים? ארגוני הפשיעה וקרטלי הסמים במרכז ובדרום אמריקה מזמן אינם נרתעים מפעולות הממשל במדינות שלהם באשר ללחימה בפשיעה וממשיכים לקיים אימפריות פשע אכזריות ורצחניות. 

כך הם גם משפיעים על ארה"ב , יבשת אירופה ואפילו על ישראל. ארגוני הפשיעה ממשיכים ומקיימים סדר יום עברייני מאתגר למערכות אכיפת החוק ואינם נרתעים מפעולות השגרה. בשבוע שעבר החליטו באמריקה ובאירופה ללכת צעד אחד קדימה במיגור הפשיעה. על כך, במאמרי.

למעלה מ -700 חברי כנופיה 

מהדיווחים הזרים שמגיעים ממרכז ודרום אמריקה עולה כי בשבוע שעבר הוגשו כתבי אישום פליליים במקסיקו, אל סלבדור, גואטמלה והונדורס נגד יותר מ -700 חברי ארגוני פשע. כתבי האישום הוגשו בגין פעילות פלילית ופשיעה חמורה חוצי גבולות. הפעם המיקוד מצד ארגוני האכיפה היה בעיקר בכנופיות הרחוב הקרויות MS-13 ו- 18, כל אילו במאמץ נרחב ובסיוע ארה"ב, משרד המשפטים האמריקני.

התובע הכללי האמריקני, וויליאם בר, מסר הצהרה בעקבות הפעילות המשותפת ואמר: "משרד המשפטים האמריקני ושותפינו לאכיפת החוק במרכז אמריקה מחויבים להמשך שיתוף פעולה באיתור ועצירת חברי כנופיה ושותפים המעורבים בפשעים חוצה מדינות". 

המבצע שנקרא "מגן אזורי", הוא פרי יוזמה של ה- DOJלמאבק בפשיעה מאורגנת בין-לאומית המאגדת רשויות מאל סלבדור, גואטמלה, הונדורס, מקסיקו וארצות הברית. מדינות מרכז אמריקה הבינו כי ללא שיתוף פעולה אחוד וללא שילוב מלא של היכולות מארה"ב, יהיה קשה מאד עד בלתי אפשרי להתמודד מול ארגוני הפשיעה והקרטלים. 

התמודדות עם אותם ארגוני פשע וכנופיות רחוב, כולל אלו שנעצרו MS-13, הוגדרה בראש סדר העדיפויות של ממשל טראמפ בארה"ב. ההבנה שארה"ב מושפעת השפעה ישירה מצד קרטי הסמים במרכז אמריקה ומצד ארגוני הפשיעה על ידי כך שהם הקימו רשתות של חברי כנופיות רחוב במדינות שונות ובארה"ב וזאת על מנת לתפעל את הברחות הסמים ואמצעי הלחימה חובקי העולם. 

בהודעה רשמית של רשויות התביעה באל סלבדור נמסר כי הוגשו השבוע אישומים פליליים נגד 1,152 חברי קבוצות פשע מאורגנות במדינה, בעיקר חבורות הרחובות MS-13 ו- 18. בפשיטה של המשטרה האזרחית הלאומית נתפסו בין היתר 572 מהמבוקשים על ידי הרשויות באשמת טרור, רצח, סחיטה באיומים, חטיפה, הלבנת הון, סחר בבני אדם והברחת בני אדם. 

בגואטמלה, הרשויות הוציאו לפועל 80 צווי חיפוש, נעצרו 40 חשודים והוגשו 29 כתבי אישום נגד עבריינים שכבר נמצאים במעצר בבתי הכלא במדינה, כולם חברים בכנופיית הרחוב ה -18 וב- MS-13. הרשויות בגואטמלה מסרו כי בפעילויות השונות נתפסו סמים וכלי נשק רבים, והוגשו כתבי אישום בגין סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע רצח ,שיבוש הליכי משפט ועבירות סחיטה באיומים. 

בהונדורס, הפעולה המשותפת נמשכה במשך שבוע ימים והביאה למעצרם של למעלה מ -75 חברי כנופיות ברחוב MS-13, מעצר של חמישה שוטרים וביצוע של חיפושים נרחבים. אין ספק שמדובר בצעד משמעותי בניסיון למגר את הפשיעה המאורגנת במרכז ובצפון אמריקה. נשאלת השאלה כעת כמה זמן ייקח לאותם קרטלים וכנופיות להתאושש מהפעולה ומה תהיה מידת ההרתעה בשטח.

45 טון קוקאין לנמלי הים הראשיים באירופה 
בשעות הבוקר המוקדמות של יום ו' האחרון, פשטו למעלה מאלף שוטרים בהובלת משטרת "יורופול" על כ -180 חברי ארגון הפשע אימתני הפועל באירופה. במהלך המבצע נעצרו 45 חשודים חברי ארגון הפשיעה נערכו חיפושים נרחבים ונתפסו סמים, אמצעי לחימה וכסף רב. המבצע שבוצע נעשה בהשתתפות בינלאומית של מספר מערכות אכיפה ומדינות שונות במקביל. 

החקירה מתמקדת בחשדות נגד רשת בינלאומית של סוחרי סמים האחראית על פי החשד לייבוא שנתי של לא פחות 45 טון קוקאין לנמלי הים הראשיים באירופה. מדובר בסכומי כסף עצומים אותם על פי החשד מגלגלת הרשת העבריינית עם רווחים העולים על 100 מיליון יורו במהלך שישה החודשים האחרונים. 

המבצע הבינלאומי נעשה בהובלת יורופול ובהשתתפות רשויות האכיפה הפורטוגזיות, הבלגיות והברזילאיות. המבצע תוזמן ונוהל בוצע בו זמנית על ידי סוכנויות משלוש יבשות שונות, תוך מאמצי תיאום בהובלת משטרת "יורופול". באירופה השתתפו: המשטרה הפורטוגזית, המשטרה הפדרלית הבלגית, המשטרה הלאומית הספרדית, המשטרה ההולנדית, והמשטרה הרומנית. בדרום אמריקה: המשטרה הפדרלית הברזילאית. 

במבצע השתתפו גם, משטרת דובאי והמשרד לביטחון המדינה של דובאי. המבצע נחל הצלחה אדירה. כך בוצעו 45 מעצרים בברזיל, 4 מעצרים בבלגיה, מעצר אחד בספרד ושני מעצרים בדובאי. כמו כן, נערכו 179 חיפושים בבתי חשודים, נתפסו מעל 12 מיליון יורו במזומן בפורטוגל, 300,000 אירו במזומן נתפסו בבלגיה ומעל מיליון ו- 169,000 דולר במזומן שנתפסו בברזיל. 

חולטו 70 רכבי יוקרה שנתפסו בברזיל, בלגיה וספרד ו- 37 מטוסים פרטיים שנתפסו בברזיל. כמו כן, חולטו בתים שעל פי החשד נקנו בכספי סחר בסמים, בברזיל בשווי העולה על 132 מיליון דולר, 2 בתים שנתפסו בספרד בשווי 4 מיליון יורו, ושתי דירות שנתפסו בפורטוגל בהיקף של 2.5 מיליון יורו. הוקפאו נכסים פיננסיים של 10 חשודים לארגון הפשיעה בספרד.

אסטרטגיה משותפת להפלת הרשת

יורופול פיתחה יכולות איסוף מודיעין מרשימות במסגרת פעילויות המודיעין שזו מנהלת עם מקביליה במדינות אחרות בנוגע לפעילות סחר בסמים והלבנת הון של ארגון הפשע המאורגן מברזיל שפועלת בכמה ממדינות האיחוד אירופי. ארגון הפשיעה המקומי היה בקשר ישיר עם קרטלי הסמים הגדולים בברזיל ובמדינות אחרות בדרום אמריקה ואלו היו אחראיות להחדרת והברחת משלוחי קוקאין במכלים ימיים דרך נמלי הים הגדולים באירופה. 

היקף ייבוא הקוקאין מברזיל לאירופה בשליטתם הוא עצום. כך נתפסו מעל 52 טון קוקאין על ידי רשויות החוק במהלך החקירה. באפריל 2020 יורופול ריכזה את הפעילות בשיתוף עם המדינות המעורבות ואילו החלו לעבוד בצוותא בכדי לבסס אסטרטגיה משותפת להפלת הרשת כולה. היעדים העיקריים זוהו משני צידי האוקיאנוס האטלנטי. 

יורופול סיפקה פיתוח וניתוח מודיעיני מתמשך כדי לתמוך בחוקרי השטח. במהלך הפעילות שולבו קציני מודיעין של יורופול בפורטוגל, בלגיה וברזיל בכדי לסייע לרשויות, דבר  שהבטיח ניתוח מהיר של מידע חדש בזמן אמת והתאמת התגובה ברמה האסטרטגית. 
בהצהרה שמסר סגן המנהל של יורופול, וול ואן גמרט אמר, כי פעולה הזו מדגישה את המבנה המורכב ואת הטווח הרחב של ארגוני הפשע המאורגן בברזיל באירופה. 

האתגר שעומד בפני המשטרה ברחבי העולם דורש גישה שונה ומתואמת להתמודדות עם סחר הסמים ברחבי היבשות. כך גם ברמת המחויבות של מדינות השותפות, לעבוד בשילוב משטרת יורופול, איפשרה את הצלחת הפעילות ומהווה משמשת אות קריאה גלובלית לפעולה מתוזמנת נגד ארגוני הפשיעה. 

אין ספק, ששילוב כוחות ויכולות בינלאומי מהווה מכה אדירה לארגוני הפשע מברזיל ושולחת מסר מרתיע לאחרים. כאשר האגו מושם בצד ניתן להילחם בפשיעה ביעילות ובאפקטיביות מרשימה.