תרגיל צבאי אמריקני: רקטות שוגרו מרומניה במרחק קטן מהשטח הרוסי בחצי האי קרים

הרעיון הוא לפתח יכולות של הצבה מהירה של מערכות נשק בדרך אוויר והיבשה, לבצע ירי מהיר ולהסתלק מהשטח

תרגיל צבאי אמריקני: רקטות שוגרו מרומניה במרחק קטן מהשטח הרוסי בחצי האי קרים

U.S., Romanian Forces Prove Ready Along Black Sea, by SPC Jabaria Clyburn, identified by DVIDS

צבא ארה"ב קירב שני משגרי רקטות ארוכות טווח לשטח צבאי רוסי בים השחור, שיגר כמה רקטות, והצוותים על ציודם מיהרו להסתלק ממקום הירי ושבו לבסיסם בגרמניה. המבצע כולו נמשך כמה שעות. רוסיה הגיבה במתינות.

המקרה אירע לפני כשבוע והיה חלק מתרגיל של אגד ארטילרי אמריקני המוצב באירופה. FORBES ו-DEFENSE ONE מדווחים שהתרגיל היה מסר ברור לרוסיה. מוטב שהרוסים יידעו שצבא ארה"ב מצוייד בכוח אש, בציוד היי-טק וביכולות לייצר אש יעילה ארוכת טווח.

המשימה החלה בבסיס רמשטיין בגרמניה. לוחמי גדוד 77 של אגד ארטילריית שדה הטעינו על מטוס תובלה MC130J רקטות על שתי משאיות נושאות משגרים ושלושה צוותים. המטוס הטיס את הרקטות מדגם HIMARS לרומניה, המשגרים הוצבו בשטח אימונים של צבא רומניה, ואז שוגרו כמה רקטות לכיוון הים השחור. אחרי הירי שבו מיד לשדה התעופה, הטעינו את כל הציוד על מטוס התובלה וטסו לבסיסם בגרמניה. 

התרגיל בוצע בשיתוף בין הצבא וחיל הנחתים ושם התרגיל "חדירה מהירה של רקטות HIMARS". הרעיון הוא לפתח יכולות של הצבה מהירה של מערכות נשק בדרך אוויר והיבשה, לבצע ירי מהיר ולהסתלק מהשטח. מהירות ההפעלה אמורה למנוע אש מנגד של האויב כאשר המשגרים נמצאים על הקרקע שעות ספורות בלבד.

הפלישה הרוסית לחקרים בשנת 2014 שינתה את האסטרטגיה של צבא ארה"ב באירופה. היום השחור מוגדר עתה כ"אגם רוסי", וזו היתה הסיבה להצבת יחידות ארטילריה מסוגים שונים באירופה מאז שנת 2018. משאית עם רקטות HIRMAS שוקלת 12 טונות, נושאת רקטות 270 מ"מ, יכולה לנוע במהירות של 40 מייל לשעה לטווח של 100מייל.

רוסיה הגיבה בהודעה של משרד החוץ שהעמיד שאלה: "כיצד היו האמריקנים מגיבים אילו מישהו היה מבצע ירי כזה בגבול ארה"ב". המרחק מהחוף הרומני לחוף חצי האי קרים מעבר לים השחור הוא 240 מייל בלבד, ואין ספק שרקטות המשוגרות מרומניה לעבר רוסיה מהוות איום חמור על כוחות הצבא הרוסיים המוצבים באזור. 

אולי יעניין אותך גם