חברת ניר אור מפתחת ומספקת מערכות וידאו מתקדמות לנגמ"שים המתקדמים של חטיבות החי"ר בצה"ל

המערכות נועדו לאפשר ללוחמים לבצע משימה של תנועה ולחימה מתוך הכלי במצב של מדפים סגורים וזאת על ידי הסתייעות במצלמות, צגים וכוונות המחוברות ליחידת עיבוד וידיאו מרכזית, שלה יכולות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ויצירת תצוגה הכוללת מספר מקורות

מערכת הווידיאו המותקנת על הנמ״ר. צילום: באדיבות חברת ניר אור

במסגרת פיתוח הדור החדש של הנגמ"שים בצה"ל, גובשה תפיסת הפעלה ייחודית הכרוכה בשדרוג מערכת הווידאו שלהם. את הפיתוח הובילה חברת ניר אור, המתמחה בפיתוח וייצור מוצרי אלקטרוניקה לשוק הביטחוני: מערכות בתחום הווידאו, וכן מרכזיות תקשורת, בקרים, מחשבים מוקשחים, צגים ועוד תוכנת הפעלה של מכלולי הרק"ם ואמצעי הירי שעליו. דגמי המערכת הראשונים נמסרו לצה"ל לאחר כשנתיים פיתוח והם עוברים בימים אלה ניסויי שדה.

במהלך פיתוח המוצר, התבססה החברה על מערכת הווידאו המותקנת בנגמ"שי מרכבה (נמ״ר), שצוברים ניסיון מבצעי בעשור האחרון. מרכיבי המערכת העיקריים כוללים צגי מגע בגודל 17 אינץ׳ ברזולוציית HD המשמשים את הנהג, מפקד הנגמ"ש ומפעיל המערכות, ומאפשרים להם נהיגה וירי תוך הסתייעות במצלמות ובכוונות המותקנות ברק"מ. לצד הצגת מסלול הנסיעה והדרך, צג הנהג משמש גם כלוח המחוונים של הרק״מ, עם איכות גרפיקה שמתחרה בתצוגות הנהיגה של מכוניות יוקרה. צגי מגע 10 אינץ׳ מותקנים לשימוש לוחמי החי"ר שמוביל הנגמ"ש ומאפשרים – בנוסף לתצפית – גם חיבור לצפייה במערכת השו"ב "צייד" של אלביט. אחד המאפיינים המיוחדים של המערכת הוא השהייה נמוכה בין המצלמה לצג לצרכי כינון ונהיגה.

במרכז המערכת נמצאת יחידת עיבוד וידאו מרכזית, אליה מנותבים כל מקורות הרק״מ. היחידה בעלת יכולות הקלטה, עיבוד תמונה מתקדם, ויצירת תצוגה הכוללת מספר מקורות (PIP). מערכת הוידאו מאפשרת גמישות בבחירה של תצורות הרק"מ מבחינת חוזי (כוונות, מצלמות, מע' גילוי וכו'), ואותה מערכת תשמש במגוון של תצורות נגמ"שים וכלים מיוחדים.

כל המידע ברק"מ מועבר על ערוצי תקשורת תקניים – אתרנט בקצב מהיר ופרוטוקול CAN כמקובל בשוק הרכב, כך שהמערכת פתוחה לשילוב גמיש של מערכות עתידיות. למשל, האינטגרציה של חטיבת הכוח (מנוע וממסרת) החדשה בהיבט הנתונים והבקרה, דרשה התאמות תוכנה בלבד. צגי המגע מאפשרים החלפה של הממסרים והנתיכים (פיוזים) המיושנים במתגים אלקטרוניים המופעלים בתקשורת. זהו מרכיב ראשון במסגרת פיתוח של מערכת ניהול הספק ברק"מ שתאפשר שליטה ממוחשבת על צרכני האנרגיה וטעינת המצברים, ותאפשר את הארכת שעות הפעולה שלו ללא התנעה.

ניר אור, חברה בת של אימקו, נוסדה בשנת 1986, ומאז שותפה בפיתוח מוצרים מבצעיים מובילים בפרויקטים שונים בזרועות היבשה, האוויר והים. החברה מעסיקה כ-60 עובדים אשר מחציתם אנשי הנדסה וטכנאים, בתחומי המכניקה, האלקטרוניקה, התוכנה והפיזיקה, וכ-30% הם אנשי ייצור, מרביתם הנדסאים וטכנאים. לניר אור חברת אחות( ADT ) הממוקמת בבולטימור שבמרילנד, ומשמשת זרוע ייצור בארה״ב למיצוי כספי סיוע, וכן חברה בת בהודו, DicCo)), המשמשת לייצור במדינה במסגרת Make in India ורכש גומלין (Offset). מלבד משרד הביטחון, לקוחות החברה בישראל כוללים את רפאל, תעשייה אווירית, אלביט ועוד. מנכ״ל החברה הוא תא״ל (מיל׳) רועי ריפטין, לשעבר קצין תותחנים ראשי, ויו״ר הדירקטוריון הוא איתן זית.

החברה היא גם ספקית של מגוון צגי מגע גדולים לשימושים מוטסים – LAD, בטכנולוגיה המשמשת גם במטוס ה"אדיר" (F-35). במקום התפישה הישנה של ריבוי מחוונים ותצוגות בפאנל הקוקפיט, פיתחה החברה עבור תעשייה אווירית צג מוטס רחב אחד, ממנו מתפעל הטייס את כל מערכות המטוס. ה-F-35, המטוס המתקדם ביותר של לוקהיד מרטין, הוא המטוס הראשון המוביל תפישה מתקדמת זו. ניר אור סיפקה את הצג הרחב לתעשייה אווירית, שהתקינה והטיסה אותו במסוק בלאק הוק כמדגים תפישה  וטכנולוגיה.

במהלך שלושת עשורי קיומה, צברה החברה ידע וניסיון רב הממקמים אותה בחזית הטכנולוגיה של מערכות אלקטרוניקה לרק"ם ואוויוניקה למסוקים ומטוסים. בימים אלה, מכוונת ניר אור ליעד השאפתני של טרנספורמציה לחברה המספקת מערכת אלקטרוניקה תומכת לחימה מתוך רק"ם מתקדם, מה שכולל מעטפת שלמה: החל ממרכזיית וידיאו מתקדמת, דרך צגי מגע מתקדמים המשמשים להפעלת מערכות הלחימה והנהיגה ברק"ם, וכלה ביכולת לקלוט תמונה מכל סנסור חיצוני לכלי כגון רחפן, כטב"ם או מערכת נשק – וכל זה עם יכולת שליטה מצגי הכלי. החברה משנה את פניה, מכוונת למרחבים גיאוגרפים חדשים, מתארגנת מחדש ומגדילה את יכולת הביצוע שלה במנועי הצמיחה העדכניים, ורואה עצמה כספקית מובילה של מערכות מתקדמות לכל סוגי הפלטפורמות הביטחוניות המשמשות ללחימה בארץ ובעולם.

״חברת ניר אור מספקת כבר שנים רבות מערכות ומוצרים למערכת הביטחון, ונמצאת בפלטפורמות המתקדמות ביותר בארסנל הצבאי של צה״ל וצבאות נוספים ברחבי העולם״, מסר מנכ״ל החברה, רועי ריפטין. ״הגישה שלנו מוכוונת לקוח, כאשר עיקר הפעילות היא התאמה בשיתוף פעולה של המערכת או המוצר הנדרש לצרכי הלקוח, המתבסס על הטמעת טכנולוגיות מתקדמות כאבני הבניין. ניר אור מתגאה בכך שיש לה את האנשים המוכשרים, המנוסים והמתאימים ביותר להפוך כל רעיון או חלום של צרכן מבצעי למציאות ויזואלית, תרתי משמע״.

רועי ריפטין

עוד הוסיף ריפטין, כי ״הטכנולוגיה בתחום הווידיאו ועיבוד התמונה, וכן בתחום התכנה, מתפתחת במהירות בשנים האחרונות, ואנו נדרשים להתעדכן ולהיות בחזיתה. בימים אלו, אנחנו בתהליך מתקדם לעשות את הצעד המהותי של פיתוח מערכת שלמה שתסופק בהמשך. אנו עוסקים יום-יום, שעה-שעה בחיפוש המענה הנדרש הבא, ובעיקר לתכנון המענה לצרכים המבצעיים העדכניים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית