שר החוץ היווני: גרמניה אינה ממלאת את תפקידה כמנהיגה

אמר את הדברים בראיון מיוחד למגזין פוליטיקו, על רקע הפצרותיה של אתונה להטיל אמברגו נשק על טורקיה, במיוחד לאור העסקה הגרמנית למכירת שש צוללות חדשות 

 

שר החוץ היווני: גרמניה אינה ממלאת את תפקידה כמנהיגה

ספינת קידוח טורקית במזרח הים התיכון. צילום: REUTERS/Murad Sezer

בראיון מיוחד שהעניק למגזין פוליטיקו האשים שר החוץ של יוון, ניקוס דנאיאס, את גרמניה בכך שאינה ממלאת את תפקידה כאחת ממנהיגות האיחוד האירופי, כיוון שהיא דוחה את ההפצרות של אתונה להטיל אמברגו נשק על טורקיה. ״אני באמת לא מצליח להבין את חוסר הרצון של גרמניה להשתמש בכוח הכלכלי העצום שלה כדי לספק דוגמא ברורה למדינות, שעליהן לציית לחוק הבינלאומי״, אמר.

בשבועות האחרונים פנתה יוון לחברות האיחוד בבקשה להפסיק מכירת נשק לטורקיה, זאת על רקע המתיחות הגוברת במזרח הים התיכון, בעקבות פעולות קידוח גז שמבצעת אנקרה מזה מספר חודשים באזור הימי עליו טוענות יוון וקפריסין לבלעדיות כלכלית וטריטוריאלית. יוון טוענת כי במקרה של הסלמת הסכסוך, טורקיה עלולה להפנות את הנשק נגדה ונגד קפריסין. באופן מיוחד, קראה יוון לגרמניה לא לאפשר מסירה של שש צוללות שהזמינה ממנה טורקיה, מאחר והדבר יגרום להפרת מאזן הכוחות באזור.

בראיון, הביע דנאיאס חוסר שביעות רצון מ״מדיניות הפיוס״, לדבריו, שמפגינה גרמניה כלפי טורקיה. גרמניה ניסתה לשמש כמתווכת דיפלומטית בין הצדדים על ידי מעורבות של הקנצלרית, אנגלה מרקל, שדיברה עם מנהיגי הצדדים, וכן של שר החוץ, הייקו מאס, שביקר גם באתונה וגם באנקרה. עם זאת, אתונה טוענת שעליה להפגין את נאמנותה כלפי חברותיה לאיחוד האירופי, יוון וקפריסין. דנאיאס קרא למנהיגי האיחוד האירופי להעביר ״מסר ברור״ לטורקיה במהלך פסגת המועצה האירופית בחודש הבא, אך לא ציין מה אמור להיות מסר זה.

בשבוע שעבר, קרא הפרלמנט האירופי לסנקציות נגד אנקרה, בשל פעולותיה במזרח הים התיכון וכן עקב ביקורו של הנשיא, רג׳פ טאיפ ארדואן, בקפריסין הצפונית. הקריאה לסנקציות מגיעות לאחר שבחודש שעבר הפרלמנט פרסם הודעת גינוי חריפה נגד ״כשלון האו״ם, האיחוד האירופי ונאט״ו לקדם את החוק הבינלאומי ביעילות״, וציין כי ״ההסלמה של התוקפנות הטורקית אינה נמנעת על ידי אלו שבאופן תיאורטי אמורים לשמור על שלטון החוק״, וכי יהיה צורך באמצעים קונקרטיים כדי להתמודד עם ״הרביזיוניזם התוקפני״ שלה. בהודעת הגינוי נכתב כי ארה״ב ביטלה את עסקת מכירת מטוסי F-35 לטורקיה, וקנדה הכריזה על אמברגו נשק. ״למרות זאת, גרמניה עדיין מתכננת לספק לה שש צוללות חדישות״, נכתב בהודעה. ״האם המועצה (האירופית) מתכננת למנוע זאת?״

אולי יעניין אותך גם